Frågan är om det är en bra idé att storinvestera i ny värmekälla innan ni har lärt känna huset ordentligt? Vill ni få ner kostnaden ordentligt med liten investering är en luftvärmepump ett bra val. Moderna luftvärmepumpar har väldigt bra COP-tal även då det är kallt. Sedan kan man börja fundera på vad man vill göra. Tilläggsisolera? Sätta in energiglas? Eller kanske en luft/vattenpump kombinerat med solfångare?

Jag tycker inte att fjärrvärme är speciellt sexigt. Just nu betalar jag 0,77 kr / kWh för fjärrvärme och 0,90 kr/kWh för el. Blir kanske 2000 kr/år i skillnad med min energiförbrukning på ca 16000 kWh mot om man hade kört direktel.
 
D
pelpet skrev:
0,90 kr/kWh för el
Låter väldigt billigt. Tror knappt att du har räknat med elöverföringsavgiften då, så borde bli uppåt 1.05 då?
 
Mattias_Maria skrev:
Om jag var i era kläder skulle jag först av allt lusläsa energideklarationen och titta efter eventuella förbättringar som anges med avseende på att tilläggsisolera tak/vind i första hand. Om det finns möjlighet att göra förbättringar genom att isolera så borde det framgå. det borde även framgå vad ni beräknas tjäna i minskad förbrukning. Även om det inte är en exakt vetenskap i deklarationen så borde det ge en vägledning om eventuella förbättringar som kan genomföras och som kan vara värt att undersöka närmare.

Efter det skulle jag fundera på värmesystem. Om ni har så pass hög förbrukning så misstänker jag att ni inte klarar er med ett investera endast 125 Kkr i en bergvärmeanläggning och då kanske frågeställningen blir "efter att vi isolerat huset bättre" vilket värmesystem ska vi välja? Kan vi ha kvar det vi har idag, pellets, som jag fattade det, med en effektivare brännare? Är det fortfarande värt att investera i bergvärme eller är fjärrvärme "bra nog" för att det kostar mindre att installera och ger er en lägre kostnad under den tid ni bor i huset?
Tack för svar. Huset är tilläggsisolerat för några år sedan på tak/vind, 3-glasfönster isatta. I energideklarationen finns inga förslag på vad som skulle kunna göras utöver det som redan är gjort.

Jag tror inte brännaren är dålig, verkar vara ett par år gammal bara. Däremot är pannan från 60-talet. Och vi eldade själv med pellets för några år sedan, med enorm åtgång, trots helt ny brännare. När vi satte in bergvärme så sjönk kostnaderna rejält, för samma hus. Kunde konstatera att det var pannan som var boven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.