Utan att veta mer om din anläggning, så tycker jag det låter som att du går över ån efter vatten.
Jag skulle hellre försöka åtgärda orsaken till ljudet istället.
Normalt ska man inte höra flödet i rören.

Är det en laddpump för något och enbart behöver gå intermittent ,så kanske man kan lösa det med en enkel termostatstyrnlng.
Att bygga en 0-10V reglering låter som en dyr lösning om den inte behöver varvtalstyras externt.
Vi behöver nog lite mer info här.
 
tommib
M -MH- skrev:
Hur regleras varvtalet på en pump idag, jag tänker på de med en vridsströmställare med tre lägen?

Jag gissar, med betoning på gissar, att man kopplar till olika lindningar i motorn. Jag baserar den gissningen på min egen cirkulationspump som jag installerade för kylsystemet hemma. Det finns inte plats för någon annan lösning vad jag kan se i den kopplingsboxen, det är en trelägesströmställare och lite kabel.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Typ liten lindning, stor lindning samt liten+stor lindning?

Undrar om de modernare med tryckreglering är permenentmagneter då är det nog en lite mer komplcierad lösning? Är inte så bra på motorer.
 
Redigerat:
M -MH- skrev:
Pumpen kanske inte hörs, men vattnet som åker fram i rören hörs.
Om vattnet hörs så har du ett problem med flödet.
Gissningsvis alldeles för högt flöde.
Sätt in en rätt dimensionerad pump, helst en modern där du kan ställa in tex tryck.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Efter att ha läst igenom inläggen så läser jag mellan raderna och gissar att det handlar om en vattenmantlad kökspanna.
Då skulle du kunna montera en rökrörstermostat på rökröret/skorstenen och mata pumpen via denna. När du eldar och pannan blir varm så startar pumpen. När pannan har svalnat av så stannar pumpen.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Du menar en slags... fjärrstyrning? :) Iden är inte alls dum, men en manuell styrning vill jag allt ha också. Och helst så man kan styra olika effektlägen på pumpen. För max låter mycket och minsta läget låter det med lite, men orkar inte dra runt effekten riktigt.

Hmm, en anliggningstermostat vore till och med enklare att få dit på stigaren från pannan.

Vad finns det för billiga trelägesbrytare (av/på/termostat) för utanpåliggande montage?
 
M -MH- skrev:
Du menar en slags... fjärrstyrning? :) Iden är inte alls dum, men en manuell styrning vill jag allt ha också. Och helst så man kan styra olika effektlägen på pumpen. För max låter mycket och minsta läget låter det med lite, men orkar inte dra runt effekten riktigt.

Hmm, en anliggningstermostat vore till och med enklare att få dit på stigaren från pannan.

Vad finns det för billiga trelägesbrytare (av/på/termostat) för utanpåliggande montage?
Ska du sätta en på stigaren så kan du använda en sån här t ex

https://www.vvsobygg.se/anliggnings...muhMg_Ii6CDBvkcx_4ERLh9ViokyoT4MaAjPMEALw_wcB

Manuell on/off kan du lösa med en strömbrytare i serie med termostaten

Om du ska kunna reglera hastigheten externt så får du skaffa en dyr pump med 0-10v ingång och någon lämplig styrenhet. Räkna med att du är uppe och nosar på mellan 7000-10000 kr innan du är klar.
Jag skulle montera en enklare pump fast med möjlighet att ställa konstant eller variabelt tryck. Hittar du rätt läge en gång så behöver du inte ändra sedan.
 
Redigerat:
Det finns många pumpar med styrning men hittar du en Magna 3 pump (finns för under 5000kr nya) så blir du nog nöjd. Den har en komplett styrning i sig som gör att du reglera ett halv värmesystem via pumpen (lite bakvänt, men fullt möjligt).

Vill du ha det billigt så köp en tyristor, montera den över elmatningen och koppla vidare till en gammal oreglerad pump. Inte bra men villigt.
 
Som andra sagt. Du skall ha en tryckstyrd pump som reglerar automatiskt efter inställd kurva.

Det är bara att dra matningen till valfri av/på-knapp för just den funktionen.

Jag bytte själv för några år sedan, och det är natt och dag. (Säg till så får du kolla.)
 
Har prövat tryckstyrd pump i ett annat system och det blev inte helt tyst.

Tryckstyrd pump funkar ju bara om mottrycket ändras (med termostater, som jag har), men här är det mer pannans effekt som skall styra. Samt "natt-läge" då, dvs helt av.

Möjligen om någon känner till en pump som reglerar på temperatur (mer än av/på med termostat)? VVC-pump?

Edit: Alternativt, funkar tyristorstyrning på cirkpump (de utan egen reglering)?
https://ventilation.se/varvtalsstyrning-tyristor-vrs-1-0a.htm
 
Redigerat:
Tyristor ska du inte välja det är inte bra varken drift eller ljudmässigt. Och är det kapaciteten du vill ändra beroende på hur det eldas är ju inte heller tryckstyrda vettiga om man inte kan ligga i en bra driftpunkt ständigt.

De med inbyggd reglering och i små dimensioner har typ BLDC PM motorer och det är inte bra att manövrera dem frekvent via att bryta nätmatningen. Och de äldre typerna med trelägesvred är standard induktionsmotorer med uttag på lindningarna så man kör med underspänning vid lägre kapacitet. Det passar ju fint när både motorn och pumpdelen har liknande kvadratiskt beroende karaktäristik.

Om du kan få tag på en enkel stegtrafo tex från köksfläktskåpor eller små kanalfläktar är det ett bra och enkelt sätt att styra en äldre pump med matningsspänningen. Då kan du ha den tillgänglig nere och bara matningen ut upp till pumpen. Tyst och bra reglerområde blir det också.
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
M -MH- skrev:
men här är det mer pannans effekt som skall styra.
Pannan är dimensionerad för & skall ha en pump som ger ett visst flöde vid ett visst Delta-T. Ett givet flöde överpannan ger ett givet tryckfall över pannan.
Normalt dimensionerande Delta-T är 10-20C för en panna.
Det betyder att en panna på tex 25kW skall ha ett flöde på 1,44m3/h vid ett Delta-T på 15C.
Ställ in pumpen på ~1kPa , det är nog standard. Ju lägre Delta-T, desto högre flöde & desto högre vattenmotstånd/tryckfall (väldigt få pannfabrikanter anger värdet)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.