Jag har nästan exakt den uppsättningen som du nämner; ett fritidshus som främst värms upp med en luftvärmepump som kompletteras med elradiatorer och wifi via en 4G-router. Och möjlighet att slå på värme och lampor på distans samt kolla väder och vind i realtid i kameror. Huset är kallställt när jag inte är där. Endast toalett och pumpskåp har värme och vattenledningar skyddads med värmekablar.

Luftvärmepumpen från Mitsubishi styr jag via AirPatrol Wifi som består av dels hårdvara i form av en IR-sändare och en app. Det har fungerat mycket bra under de två år jag nyttjat lösningen. Appen tillåter även schemalagda händelser så jag kör två timmar avfuktning en gång per vecka.

Element och lampor styr jag med en, nu gammal och utdaterad, Telldus Tellstick Net (kolla in Telldus nyare Znet) som opererar i 433Mhz-området. Nackdelen med detta gamla system är att kommunikationen är envägs så jag kan inte få en bekräftelse på att en fjärrströmbrytare faktiskt ÄR på.

Dock så har jag ett helt gäng temperatursensorer som rapporterar till Telldusen då jag kan se tempen i alla rum och utomhus. Telldus har ett prisvärt 3-pack med temperatursensorer (433 MHz).

På kamerafronten kör jag D-Links billigare kameror via deras egna app och det funkar hyggligt till det låga priset.

Allting kommunicerar med omvärlden via en 4G-router från Dovado (som tyvärr nej går att köpa längre) med dubbla externa Yagi-antenner (något av radioskugga där huset ligger).

På det stora hela så fungerar allt mycket bra. Enda större problemet är att routern hängt sig ett par gånger men det kan man lösa med en timer som bryter strömmen till routern någon minut (=omstart) en gång per dygn.
 
M Magnus_78 skrev:
Jag har nästan exakt den uppsättningen som du nämner; ett fritidshus som främst värms upp med en luftvärmepump som kompletteras med elradiatorer och wifi via en 4G-router. Och möjlighet att slå på värme och lampor på distans samt kolla väder och vind i realtid i kameror. Huset är kallställt när jag inte är där. Endast toalett och pumpskåp har värme och vattenledningar skyddads med värmekablar.

Luftvärmepumpen från Mitsubishi styr jag via AirPatrol Wifi som består av dels hårdvara i form av en IR-sändare och en app. Det har fungerat mycket bra under de två år jag nyttjat lösningen. Appen tillåter även schemalagda händelser så jag kör två timmar avfuktning en gång per vecka.

Element och lampor styr jag med en, nu gammal och utdaterad, Telldus Tellstick Net (kolla in Telldus nyare Znet) som opererar i 433Mhz-området. Nackdelen med detta gamla system är att kommunikationen är envägs så jag kan inte få en bekräftelse på att en fjärrströmbrytare faktiskt ÄR på.

Dock så har jag ett helt gäng temperatursensorer som rapporterar till Telldusen då jag kan se tempen i alla rum och utomhus. Telldus har ett prisvärt 3-pack med temperatursensorer (433 MHz).

På kamerafronten kör jag D-Links billigare kameror via deras egna app och det funkar hyggligt till det låga priset.

Allting kommunicerar med omvärlden via en 4G-router från Dovado (som tyvärr nej går att köpa längre) med dubbla externa Yagi-antenner (något av radioskugga där huset ligger).

På det stora hela så fungerar allt mycket bra. Enda större problemet är att routern hängt sig ett par gånger men det kan man lösa med en timer som bryter strömmen till routern någon minut (=omstart) en gång per dygn.
Tack för bra och utförligt svar. Man lär sig mer och mer av alla tips.
Min erfarenhet av 4G-routrar är att de hänger sig ibland så en timer som tillfälligt bryter strömmen låter som en enkel o smart lösning.
 
  • Gilla
iMicke och 1 till
  • Laddar…
M MrTobbe skrev:
Ontech som nämns tidigare har ganska mycket funktioner för att vara så enkel, du kan exempelvis sätta ett ir-öga och styra luftvärmepumpen, de har inbyggd tempgivare, batteribackup så man får meddelande om strömmen går m.m. Och deras egna sim-kort kostar bara 180kr/år.
Eller styra en kontaktor för elementen i elcentralen, den kan ju nämligen också agera termostat, inte bara temp-givare.
 
Jag köpte en knippe Adax Wifi. Har inte hunnit installera än men utgår från att de funkar som utlovat.
Jag köpte först några Mill wifikontakter men såg att värmesystemet går på 400 volt. De funkar annars bra till fristående 230v-radiatorer. Använde i garaget hemma istället. Om inte annat kan de tända och släcka lampor. Temperaturstyrt om man vill.
 
Vi gjorde det enkelt för oss. Luftvärmepumpen står på grundvärme (10grader) sen har vi YOYOPower stickproppar till elementen. Styrs via ett simkort, sms. Har funkat bra i många år. I början så körde vi även värmepumpen med dessa men det var ingen bra idé eftersom man bryter strömmen. När Värmeslingan i pumpen slogs av och på så frös pumpen ihop.
 
  • Skärmdump av YOYOPower-appen för fjärrstyrning av hushållselement, med enheter för sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Byggsnyggen skrev:
Hej

Jag har letat runt lite här men inte riktigt hittat svar på mina frågor så jag skriver därför.


Planerar för att bygga ett fritidshus som ligger 3-4 tim från där jag bor.
Vi kommer vara där en del helger och troligen några lång-/storhelger o.s.v.
Huset ska ha el, kommunalt vatten & avlopp och vara vinterbonat. Rejält men ingen lyx eller dyra lösningar.

Luftvärmepump kompletterat med något elelement där det behövs, t.ex. sovrum. Golvvärme i badrum/tvättstuga.

Ang. Internet vet jag inte men det lutar åt 4G-router.


Inser att det kan vara bra att kunna fjärrstyra värmen men kanske även någon ytterbelysning och elkontakt utomhus. Kanske även någon kamera och temperaturgivare. I övrigt tror jag inte att jag behöver så mycket mer som ska fjärrstyras. Eller finns något ytterligare ni tycker jag ska ha med på listan? Jag är helt novis på detta.


Önskar nu er hjälp med förslag på lösningar åt mig. Ska vara så enkelt det bara går. Inga krångliga speciallösningar utan enkelhet prioriteras. Betalar nog hellre någon krona extra om jag vet att det är enkelt och driftsäkert.

Finns det någon övergripande app el. likn. som kan styra såväl värmepump, golvvärme, ytterbelysning, elkontakter och kamera?

Eller blir det en app för värmepump, en annan för golvvärme o.s.v.?
Har även läst om något som heter Plejd för att styra vissa uttag, lampor o.s.v. Eller finns det enklare/billigare lösningar för mig?

Ska man ta höjd för att man på sikt vill bygga ut systemet? I så fall hur?

Förstår att diskussionerna på detta forum håller en högre nivå än mina frågor, och att de kan upplevas som dumma, men jag kan ingenting inom detta område och behöver därför ert stöd.


Tack för all hjälp!

Billig lösning...
4g telenor, familj abbonemang så det är fri surf.
Router kan man ställa in så den startar om ex varje dag kl 0800, ifall den hänger sig.

Vi kör broadlink rm pro till värmepump, den har även inbyggd temp, kostar från 400kr.
Den kan styra allt med ir.
Tp-link wifi uttag av/på/schema som visar förbrukning.
Tp-link kameror
Tp-link led lampor.

Komplettera med ledlampor med inbyggd skymmningsrelä/rörelsesensor, billigt...

Totalt 2 appar alltså.

Dlink kameror har jag provat, men deras app krånglar alltid, och det verkar jag inte vara ensam om att tycka.


B Byggsnyggen skrev:
Hej

Jag har letat runt lite här men inte riktigt hittat svar på mina frågor så jag skriver därför.


Planerar för att bygga ett fritidshus som ligger 3-4 tim från där jag bor.
Vi kommer vara där en del helger och troligen några lång-/storhelger o.s.v.
Huset ska ha el, kommunalt vatten & avlopp och vara vinterbonat. Rejält men ingen lyx eller dyra lösningar.

Luftvärmepump kompletterat med något elelement där det behövs, t.ex. sovrum. Golvvärme i badrum/tvättstuga.

Ang. Internet vet jag inte men det lutar åt 4G-router.


Inser att det kan vara bra att kunna fjärrstyra värmen men kanske även någon ytterbelysning och elkontakt utomhus. Kanske även någon kamera och temperaturgivare. I övrigt tror jag inte att jag behöver så mycket mer som ska fjärrstyras. Eller finns något ytterligare ni tycker jag ska ha med på listan? Jag är helt novis på detta.


Önskar nu er hjälp med förslag på lösningar åt mig. Ska vara så enkelt det bara går. Inga krångliga speciallösningar utan enkelhet prioriteras. Betalar nog hellre någon krona extra om jag vet att det är enkelt och driftsäkert.

Finns det någon övergripande app el. likn. som kan styra såväl värmepump, golvvärme, ytterbelysning, elkontakter och kamera?

Eller blir det en app för värmepump, en annan för golvvärme o.s.v.?
Har även läst om något som heter Plejd för att styra vissa uttag, lampor o.s.v. Eller finns det enklare/billigare lösningar för mig?

Ska man ta höjd för att man på sikt vill bygga ut systemet? I så fall hur?

Förstår att diskussionerna på detta forum håller en högre nivå än mina frågor, och att de kan upplevas som dumma, men jag kan ingenting inom detta område och behöver därför ert stöd.


Tack för all hjälp!
Micke501 Micke501 skrev:
Vi gjorde det enkelt för oss. Luftvärmepumpen står på grundvärme (10grader) sen har vi YOYOPower stickproppar till elementen. Styrs via ett simkort, sms. Har funkat bra i många år. I början så körde vi även värmepumpen med dessa men det var ingen bra idé eftersom man bryter strömmen. När Värmeslingan i pumpen slogs av och på så frös pumpen ihop.
 
Eftersom du bygger nytt så kommer du antagligen ha plast i väggarna, då är det viktigt att det är varmare inne än ute för att inte fukten ska gå åt fel håll och skapa fuktproblem i väggarna.

En av fördelarna med kontaktorlösning är att den är helt oberoende av uppkoppling. När kontaktorn är dragen så används elementens egen termostat och håller värmen. Kontaktorn kan dras av en extern termostat som står på 8 grader. Så om luftvärmepumpen som står på 10 grader isar igen eller pajar så går elementen automatiskt på.

Det ger mig också möjlighet att slå på elementen med en lokal brytare om jag t.ex. vill ha extra värme i sovrummen på vintern eller om jag inte slår på luftvärmepumpen i tid så att det behövs en snabbstart av huset på fjärr så kan jag även slå på elementen.

Jag skulle också säga ett det är en prisvärd lösning efter som du bara behöver en kontaktor och en styrningspuck för alla element istället för en styrning i varje element. Det blir lite dyrare elinstallation men inte så farligt när du ändå bygger nytt. Jag drog fram trefas till alla element platser så kan jag välja fritt om jag vill ha 230V eller 400V element.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
En relativt prisvärd lösning som också ger en stor flexibilitet är:

Kör Telldus systemet för att kolla och styra temp, lampor och eventuella element av/på.

En 4G router och till den kopplas en Telldus "Tellstick Znet Lite v2 " - fördelen med denna är att den fortfarande kan styra och skicka kommandon till olika enheter, även om internet ligger nere (inte vanligt men vill minimera risken speciellt under vintertid så element är igång i teknikrum (hydropress, vattenpump mm - här vill man inte att det skall bli under noll grader)
Har sedan placera ut ett antal temp sensorer (några med kombinerad luftfuktighetsmätare:
"Telldus Termometer och hygrometer för Tellstick")
Då kan jag via appen se temp osv i olika utrymmen samt att jag har lagt in att den skall skicka mig ett mail och SMS om något utrymme går under 2 grader - då börjar det bli mer kritiskt att finna en lösning)
Har då några element som har en Telldus fjärrströmbrytare (som är extra backup till LVP), dvs om temp understiger 13 grader så drar den igång elementen. Sedan har jag ställt in det så att elementen slår av då temp är ex 19 grader.
Ja, det är lite programering i Telldus live som man behöver ge sig på men tycker den delen är relativt enkel att komma igång med. Här är det ju sedan enkelt att lägga till olika styrningar av fjärrströmbrytare, för att styra viss belysning inom och utomhus.

Nackdelen är räckvidden från basenheten - räckvidd ca 20-30meter lite beroende på väggar osv. Sedan finns det så klart enkla sett att förlänga detta eller ex att använda Z-wave brytare.

Har en massa olika märken på fjärrströmbrytare (Nexa, Anslut, import från china mm) på för 433Mhz och tycker alla fungerar likvärdigt. Finns nu bra Z wave sensorer som även ger tillbaks info om ex strömförbrukning på en specifik strömbrytare.
Här kan man senare bygga ut systemet med rörelsesensorer (och att man då ex får meddelande om en sensor aktiveras) mm

Luftvärmepump: Mitsubishi Neo och dess app - fungerar bra men lite mindre användarvänlig App.
Har generellt satt 14 grader som min temp - detta bör man inte stiga under då det vid lägre temperaturer kan bildas mögelsporer. Detta kan ju vara extra kännsligt i ex fritidshus som bara står under längre perioder, ex skärgårdshus som man inte kanske kan nå under vinterhalvåret.

För att även ha en visuell koll så har jag använt ARLO Pro kameror - enkla att koppla in till routern! Om man önskar kan man i deras app lägga in om att få ett meddelande om någon rör sig inom ett visst område som täcks av kameran. Strömförsörjer dessa via väggladdare och en USB sladd inkopplade till service porten på varje kamera. Då slipper man oroa sig för att batteriet skall ta slut

Lycka till med din lösning hur den nu blir!
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Planerar ju för elektrisk golvvärme i badrummet. Har ni några erfarenheter att dela med er om detta?
Finns det olika fabrikat där något har bättre styrning och övervakning än andra?
Återigen så är det enkelhet och smidighet jag önskar. Inte det mest avancerade. :D
 
Golvvärmen består ju av tre delar, en slinga, en termostat och en givare. Givaren och slingan är rätt korkade men med termostaten går det att göra grejer.

Det finns som jag ser det två lösningar på elgolvvärme och fjärrstyrning.

Antingen bygger du som vanligt och sätter en fjärrpuck före termostaten eventuellt via en kontaktor beroende på effekt, då kan du slå på värmen på förinställt värde hemifrån.

Eller så sätter du in en fjärrad termostat då kan du både slå på och ställa in värmen. Det går t.ex. att hålla frostfritt med golvvärmen i badrummet.

Jag ångrar att jag inte tänkte så långt som att sätta in en z-wave termostat när jag ändå satte in golvvärmen. På vintern tar det nästan 24 timmar innan golvet är varmt så det skulle vara skönt att kunna sätta igång det en dag innan jag kommer ut, samtidigt som jag drar upp luftvärmepumpen.

https://www.m.nu/varme-kyla/heatit-z-wave-termostat-trm3

Kostar inte mycket mer än en vanlig termostat och ger bättre funktion än att styra externt. Tänk på att givaren i golvvärmen måste lira med termostaten.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Golvvärmen består ju av tre delar, en slinga, en termostat och en givare. Givaren och slingan är rätt korkade men med termostaten går det att göra grejer.

Det finns som jag ser det två lösningar på elgolvvärme och fjärrstyrning.

Antingen bygger du som vanligt och sätter en fjärrpuck före termostaten eventuellt via en kontaktor beroende på effekt, då kan du slå på värmen på förinställt värde hemifrån.

Eller så sätter du in en fjärrad termostat då kan du både slå på och ställa in värmen. Det går t.ex. att hålla frostfritt med golvvärmen i badrummet.

Jag ångrar att jag inte tänkte så långt som att sätta in en z-wave termostat när jag ändå satte in golvvärmen. På vintern tar det nästan 24 timmar innan golvet är varmt så det skulle vara skönt att kunna sätta igång det en dag innan jag kommer ut, samtidigt som jag drar upp luftvärmepumpen.

[länk]

Kostar inte mycket mer än en vanlig termostat och ger bättre funktion än att styra externt. Tänk på att givaren i golvvärmen måste lira med termostaten.
Men visst erbjuder tillverkarna Wi-Fi-koppling av golvvärmen, likt t ex Adax elelement?
 
T toolman77 skrev:
Golvvärmen består ju av tre delar, en slinga, en termostat och en givare. Givaren och slingan är rätt korkade men med termostaten går det att göra grejer.

Det finns som jag ser det två lösningar på elgolvvärme och fjärrstyrning.

Antingen bygger du som vanligt och sätter en fjärrpuck före termostaten eventuellt via en kontaktor beroende på effekt, då kan du slå på värmen på förinställt värde hemifrån.

Eller så sätter du in en fjärrad termostat då kan du både slå på och ställa in värmen. Det går t.ex. att hålla frostfritt med golvvärmen i badrummet.

Jag ångrar att jag inte tänkte så långt som att sätta in en z-wave termostat när jag ändå satte in golvvärmen. På vintern tar det nästan 24 timmar innan golvet är varmt så det skulle vara skönt att kunna sätta igång det en dag innan jag kommer ut, samtidigt som jag drar upp luftvärmepumpen.

[länk]

Kostar inte mycket mer än en vanlig termostat och ger bättre funktion än att styra externt. Tänk på att givaren i golvvärmen måste lira med termostaten.
Har inte t ex Ebeco denna funktion om man köper till deras modul?
Eller är den dyr/dålig? Eller är det jag som inte begriper? :)
 
  • Gilla
Henrik.woll
  • Laddar…
B Byggsnyggen skrev:
Har inte t ex Ebeco denna funktion om man köper till deras modul?
Eller är den dyr/dålig? Eller är det jag som inte begriper? :)
jo med deras 500 serie och Connect får du den uppkopplad. Går även att integrera med tex Google Home
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.