U
För att förtydliga, tips om handspacklet avsåg mer att fixa ojämnheterna och inte för att fylla sprickorna.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Dina sprickor ser inte så farliga ut.
Före applicering av microcement så kan man jämna till och förstärka ytan med avsedd produkt.

[länk]

Håll inte på att kladda med handspackel.

Sedan lagger du två lager microcement på det, ska vara väldigt tunna lager.

[länk]

Tror du att det räcker att lägga mesh över sprickorna eller ska meshen vara över hela golvet? Jag håller med om att sprickorna inte ser så farliga ut.

För att förtydliga, tips om handspacklet avsåg mer att fixa ojämnheterna och inte för att fylla sprickorna.
Kollade på handspackel på K-rauta precis. Blir förvirrad över skikttjocklek. Vissa av produkterna har minimum 25mm vilket känns rätt så tjockt. Finns där handspackel som man kan lägga i tunna lager?
 
A Apol skrev:
Tror du att det räcker att lägga mesh över sprickorna eller ska meshen vara över hela golvet? Jag håller med om att sprickorna inte ser så farliga ut.




Kollade på handspackel på K-rauta precis. Blir förvirrad över skikttjocklek. Vissa av produkterna har minimum 25mm vilket känns rätt så tjockt. Finns där handspackel som man kan lägga i tunna lager?
Denna går att lägga 0-5 mm så borde funka men vänta gärna på svar från ngn mer erfaren spacklare än vad jag är :)

https://ardex.se/produkt/ardex-a-30/
 
A Apol skrev:
Tror du att det räcker att lägga mesh över sprickorna eller ska meshen vara över hela golvet? Jag håller med om att sprickorna inte ser så farliga ut.



Kollade på handspackel på K-rauta precis. Blir förvirrad över skikttjocklek. Vissa av produkterna har minimum 25mm vilket känns rätt så tjockt. Finns där handspackel som man kan lägga i tunna lager?
Lägg nät över hela golvet, och spackla med medföljande spackel.
Det måste vara väldigt jämnt innan du lägger på microcementen då den inte får läggas i tjocka lager.
 
Normalt sett brukar man börja i kanterna, där det är som högst. Sen arbeta sig inåt, med lägre nivåer. Sen går det nästan aldrig att bara hälla ut flyspacklet. På några ställen måste man räta till det med spackelspade och slipstål.
En liten fråga: "varför vill du ha fall på golvet i köket"?
Prova att knacka på många ställen på golvet, med någon trä-, eller plastkloss. Det ska inte låta ihåligt, utan stumt. Annars har det blivit "bomm" och måste göras om. Dina sprickor beror på snabb torkning. Endera har det varit för varmt eller väldigt torr blandning. Sprickorna kan du låta bero, då det inte har någon betydelse. Du kan tyvärr inte flytspackla så tunt som du önskar. Däremot finns det gott om betongspackel/avjämningsmassor att använda. Men dessa ska strykas på med spackelspade.
Men kolla även om inte ditt flytspackel är mjukt nog att slipa med slippapper (för ändamålet).
 
A AG A skrev:
Normalt sett brukar man börja i kanterna, där det är som högst. Sen arbeta sig inåt, med lägre nivåer. Sen går det nästan aldrig att bara hälla ut flyspacklet. På några ställen måste man räta till det med spackelspade och slipstål.
En liten fråga: "varför vill du ha fall på golvet i köket"?
Prova att knacka på många ställen på golvet, med någon trä-, eller plastkloss. Det ska inte låta ihåligt, utan stumt. Annars har det blivit "bomm" och måste göras om. Dina sprickor beror på snabb torkning. Endera har det varit för varmt eller väldigt torr blandning. Sprickorna kan du låta bero, då det inte har någon betydelse. Du kan tyvärr inte flytspackla så tunt som du önskar. Däremot finns det gott om betongspackel/avjämningsmassor att använda. Men dessa ska strykas på med spackelspade.
Men kolla även om inte ditt flytspackel är mjukt nog att slipa med slippapper (för ändamålet).
Tror det var en kombination av allt du precis nämnde. Det låter lite ihåligt där det fanns gamla lagningar i det gamla betonggolvet. Varför vet jag inte. Kan vara materialet de använde eller så är det bara dåligt utfört. Har du något exempel på på betongspackel jag skulle kunna använda? Var precis på K-rauta och hittade bara bruk som skulle strykas på i 25mm skikttjocklet. Jag behöver något där jag kan stryka på tunna lager.
 
A Apol skrev:
Tror det var en kombination av allt du precis nämnde. Det låter lite ihåligt där det fanns gamla lagningar i det gamla betonggolvet. Varför vet jag inte. Kan vara materialet de använde eller så är det bara dåligt utfört. Har du något exempel på på betongspackel jag skulle kunna använda? Var precis på K-rauta och hittade bara bruk som skulle strykas på i 25mm skikttjocklet. Jag behöver något där jag kan stryka på tunna lager.
Det finns spackel som kan strykas ända mot 0mm. Oftast står det dock 2-15mm exempelvis. Det bästa är nog att höra där du köpte flytspacklet, då man helst ska använda sig av samma tillverkare. Men om du köpt på Byggmax, eller Biltema typ, så är det bäst att höra med golv/badrumsbutik.
Annars kan jag återkomma ikväll med namn på produkter som jag använt.
 
Röd Kiilto PRO Topplan DF påse med byggprodukter, skadad, produktinformation, ligger bredvid blå säck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här har jag använt. Men även Ardex har liknande.
 
  • Gilla
Apol
  • Laddar…
Det var 10mm som behövde utjämnas på ena sidan rummet. Så det slutade med att jag flöt från lägsta punkten och utåt. Har också köpt Casco’s CementRapid för att jämna ut på de ställena där det inte blev helt plant. Så att det förhoppningsvis blir lättare att få microcementen på plats. Tack för hjälpen såhär långt!
 
  • Ett tomt rum med nygjuten, våt betonggolv, en fönster, en värmeelement och en lutad röd stege.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyjuten, våt betonggolv i ett rum under renovering, med fönster, element och en stege i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.