Tjena,

Flytspacklade för första gången för några dagar sen. Som med de flesta saker man gör för första gången så gick det åt helvete. Hade i för lite vatten så skiten flöt inte ut ordentligt. Jag började hälla där det var som högst i rummet när jag antagligen skulle ha börjat där det var som lägst. Eftersom höjdskillnaden på ynka 2.3 meter var hela 14 mm. Efter att jag spacklat så var höjdskillnaden ännu större mellan högsta och lägsta punkten. Jag är glad att det är ett kök på 10m2 jag gett mig på och att jag lämnade badrumsrenoveringen till auktoriserade hantverkare. Underlaget är gammal betong från 50-talet som jag lagade med golvspackel och primade två gånger. Dock inte med en primer av samma märke som flytspacklet. Tidigare så var det en plastmatta i rummet och under den en lumppapp som var svår att få bort. Så underlaget var inte idealiskt för att flyta heller.

Grått golv, spricka, delvis synlig dörröppning och tröskel, nummer 45, lite skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grå yta med sprickor, skrapmärken och oregelbunden textur. Möjlig betonggolv eller vägg. Svagt ljus, neutral bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innan jag såg sprickorna så var jag inne på att använda en vinkelslip med diamantslipskiva för att slipa ner de värsta höjderna och sen flytspackla en gång till ovanpå det. Nu är jag inte lika säker på vad jag ska göra.

Microcement är tänkt som yttersta lager.

Om man ska ”göra om och göra rätt” bilar man då upp flytspacklet med slagborr?

Kan det ha spruckit för att jag inte har använt någon ”foam list” längst väggar och tröskel? Har sett att folk använt det på youtube.

Kan flytspackel spricka för att man haft för lite vatten i blandningen?

Läste denna tråden och det verkar som att flytspackel kan ”bomma”. Så kan det vara att primern inte gjorde det den skulle? Försöker inte skylla ifrån mig. Har gjort många saker fel i denna processen. Vill bara förstå och sen ta mig vidare!
 
Min amatör gissning är att för lite vatten orsakar för snabb torkning och därför spruckit.
Brukar det inte vara med bruk, betong mm att sånt ska ibte torka för snabbt :)

Är man inte rutinerad att göra på känn så följ instruktionerna :)
 
Otroligt nog så följde jag instruktionerna (sen så lyckades jag uppenbarligen inte med det). Nästa gång så ska jag hålla koll på konsistensen också. Det ska vara lite rinnigare än filmjölk tror jag?
 
Dum fråga kanske, men vad är problemet med sprickorna? Spacklet är väl inte tänkts som bärande/förstärkande (för då har du väl armering för hållfastheten), och du ska ju inte ha det som färdig yta heller.

Eller är det att du tror att det är indikation på värre problem?
 
H Henrik.S skrev:
Dum fråga kanske, men vad är problemet med sprickorna? Spacklet är väl inte tänkts som bärande/förstärkande (för då har du väl armering för hållfastheten), och du ska ju inte ha det som färdig yta heller.

Eller är det att du tror att det är indikation på värre problem?
Den färdiga ytan ska vara microcement. Nja, är inte så orolig för att det pekar på något värre problem men när jag flöt golvet så lyckades jag dåligt med det. Därför behöver jag flytspackla det igen. Jag misstänker att man inte ska flytspackla på sprucket flytspackel. Vad jag vet så ska man inte behöva förstärka flytspackel som läggs på ett betonggolv? Det handlar heller inte om flera cm i tjocklek. Men jag kan ha fel.

Det jag vill undvika nu är att jag fräser upp hela golvet, spacklar en gång till, och uppnår samma resultat.
 
Hyr en betongfräs och jämna till eller flyt tunt ovanpå.
Kör fiberduk till microcementen så bör det hålla ihop trots sprickbildning i underlaget.
 
R Rupperi skrev:
Hyr en betongfräs och jämna till eller flyt tunt ovanpå.
Kör fiberduk till microcementen så bör det hålla ihop trots sprickbildning i underlaget.
funderade lite på hur det funkar när man flyter ett andra lager. Det går alltså bra att flyta tunnare än 5mm även om 5mm är minimigränsen för det flytspacklet jag köpt?
 
@Rupperi menar du armeringsväv? Kan du länka till något så att jag förstår vad det är jag skulle kunna använda?
 
Att bry sig om sprickorna kan du glömma. Ska du tänka på att göra om, lägga på mer, så tänk inte på att sprätta bort det. allt beror på höjden som blir med mera ovanpå, finns det plats ? . Ingen armering i nu, då kan det spricka om lagret är för tunt. . Det går att armera med putsnät soim går att limma med limpistol lite tätt, detta för att inte nätet ska flyta upp. Prima ordentlig 2 ggr bara så fäster det bra.Det är bara ett underlag för fallet som man flyter och på det en ytbeläggning av något slag., Du har inte värme i golvet, om jag tänker rätt på den info som du ger.
 
J jonaserik skrev:
Att bry sig om sprickorna kan du glömma. Ska du tänka på att göra om, lägga på mer, så tänk inte på att sprätta bort det. allt beror på höjden som blir med mera ovanpå, finns det plats ? . Ingen armering i nu, då kan det spricka om lagret är för tunt. . Det går att armera med putsnät soim går att limma med limpistol lite tätt, detta för att inte nätet ska flyta upp. Prima ordentlig 2 ggr bara så fäster det bra.Det är bara ett underlag för fallet som man flyter och på det en ytbeläggning av något slag., Du har inte värme i golvet, om jag tänker rätt på den info som du ger.
Ingen värme i golvet. Så du tycker inte att jag behöver riva upp allt? Där finns lite mer än 5mm kvar till tröskeln men jag behöver några millimeter till ytskiktet också. Skulle man kunna fräsa ner delar av golvet, rengöra, prima, och sen flyta det igen? Är imponerad över hur ojämnt jag lyckades få det på vissa ställen. Putsnät låter lovande!
 
Blir nog lite tunt med 5 mm, men går. Kanske du måste ta tjuren vid hornen och sprätta. Då du inte har någon et var ju en matta på och allt vart inte betongrent. Men mycket jobb blir det, prova först med en gammalt stämjärn, fungerar det och släpper i kakor, kan det vara en ide med en barkspade
 
Hittade en annan tråd om sprickor i flytspackel här. Där snackar de om torrsprickor. Verkar vara det jag råkat ut för. Så målet nu är att jämna till golvet ytterligare en gång och sen fortsätta jobba på.
 
U
Men hur du dåligt blev din flytspackling? Går ju handspackla en del ojämnheter istället för att flyta nytt ovanpå.
 
  • Gilla
Flappy Swansson
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Men hur du dåligt blev din flytspackling? Går ju handspackla en del ojämnheter istället för att flyta nytt ovanpå.
Alltså det blev riktigt jävla dåligt. Hade jag börjat flyta där det var som lägst så tror jag faktiskt att det hade blivit betydligt bättre. Det har varit mycket learning by doing under renoveringen av min lägenhet. Slutresultatet har blivit bra på det flesta saker jag gjort (har fått en del hjälp på traven också) men det har tagit en jävla tid att göra saker pga brister i kunskap.

Jag ska köpa en säck handspackel. Tänkte eventuellt armera det med glasfiberväv men det är kanske overkill? Vid ingången till köket har jag tex en spricka. Tänker att jag skulle vilja förstärka det lite där iaf.

När det förresten kommer till "microcement" är det något mer än handspackel med inblandat pigment?
 
A Apol skrev:
Alltså det blev riktigt jävla dåligt. Hade jag börjat flyta där det var som lägst så tror jag faktiskt att det hade blivit betydligt bättre. Det har varit mycket learning by doing under renoveringen av min lägenhet. Slutresultatet har blivit bra på det flesta saker jag gjort (har fått en del hjälp på traven också) men det har tagit en jävla tid att göra saker pga brister i kunskap.

Jag ska köpa en säck handspackel. Tänkte eventuellt armera det med glasfiberväv men det är kanske overkill? Vid ingången till köket har jag tex en spricka. Tänker att jag skulle vilja förstärka det lite där iaf.

När det förresten kommer till "microcement" är det något mer än handspackel med inblandat pigment?
Dina sprickor ser inte så farliga ut.
Före applicering av microcement så kan man jämna till och förstärka ytan med avsedd produkt.

https://festshop.eu/collections/kits/products/10-m2-surface-reinforcement-set

Håll inte på att kladda med handspackel.

Sedan lagger du två lager microcement på det, ska vara väldigt tunna lager.

https://festshop.eu/collections/kits/products/kit-10-m-of-ready-to-use-microcement-floor-system
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.