ferlin75 skrev:
Han tror att det är delen med torpargrund som förorsakar lukten och rekommenderar en
Hej, språkpolisen här. Ber om ursäkt för OT så här redan på förhand. Jag skulle dock må mycket mindre mögelilla om vi alla kunde skilja på doft, lukt och stank. En doft är alltid angenäm, vilket en stank aldrig är. Om man har lätt för att blanda ihop betydelserna kan man använda sig av order "lukt" som är neutralt, och kan vara endera. Sålunda doftar inte mögel, bajs eller dylikt. Om man nu inte har lite annorlunda luktpreferenser vill säga.

Ursäkta. Mögelsanera nu lugnt bort den stinkande lukten. (y)
 
Nu har jag bestämt mig för att riva ut rubbet, jag tog själv hem en påse med spån och i en luktfri omgivning är det är väldigt tydligt att den inte luktar godis. Min 4-årings reaktion på när hon luktade på PÅSEN: Bluuääck! Med rynkad näsa...

Dock kommer jag inte att lägga in nåt Nivellsystem då plattan som sådan är torr. Det blir alltså att riva bort allt, dit med fuktspärr på plattan (man gör tydligen så enligt de byggare jag tagit in offert från), ny isolering, spånskiva och nytt golv.
 
ferlin75 skrev:
Dock kommer jag inte att lägga in nåt Nivellsystem då plattan som sådan är torr. Det blir alltså att riva bort allt, dit med fuktspärr på plattan (man gör tydligen så enligt de byggare jag tagit in offert från), ny isolering, spånskiva och nytt golv.
Lösningen kallas vad jag förstår "överliggande isolering". Riskerna verkar dock vara ganska stora. Ångspärren man lägger måste vara absolut tät, annars får du fuktvandring in i huset, eftersom din platta kommer att ha typ 100% relativ luftfuktighet. Nästa risk är att du trots isolering värmer upp din platta, vilket kommer att göra den till en fuktsvamp mot omgivande mark. Det finns mycket att läsa i varningsväg om detta. Googla innan du köper tycker jag.

Tex:
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/golvvarme-kan-vara-ett-gissel
 
Precis, plattan är torr nu när den har kunnat släppa ifrån sig fukt, men hur ser den ut när den har plast över sig...?
Största risken är som det står i artikeln att fukten går in i väggarna (som du inte kan få plast under) eller in i andra utrymmen...

Som förslaget ovan, ta en ordentlig funderare på om det är en bra lösning...
 
Ja, jag har läst en del och funderar på om Platon-matta är det jag ska sikta på. Då "ventileras" ju plattan. Dock har ju jag inte golvvärme så det skickas ju inte så mkt värme neråt.

Kör fö Nivell med golvvärme på oisolerad platta i mitt nuvarande hus, har funkat kanon i snart nio år.
 
Shit vad jag funderar nu :x För att röra om ytterligare så sa besiktningsmannen "se till att du har en liten luftspalt mellan isoleringen och plattan", som jag förstod det så menade han då att det inte skulle läggas någon fuktspärr. Är det helt galet?

Jag kommer förresten att ha ca 200 mm isolering (ligger ca 20 cm spån idag) och borde väl då inte skicka så mkt värme ner i plattan.
 
Det handlar inte om värme ner i plattan utan om fukt upp i plattan...
 
Om jag inte skickar värme ner i plattan så undviker jag ju: "Nästa risk är att du trots isolering värmer upp din platta, vilket kommer att göra den till en fuktsvamp mot omgivande mark"

Huset har stått i ca 75 år med spån direkt på plattan och inte ruttnat, reglar mm snustorra alltså, ja spånet luktar lite men det pågår "inget aktivt mögelangrepp" enligt besiktningen. För mig (som är en total lekman) känns alternativet att INTE lägga nån fuktspärr på plattan och ha en liten luftspalt mellan som ett logiskt val, det blir ju samma princip som Nivell utan mekanisk ventilation.
 
Anders - mängden fukt som kan absorberas i ett matieral (tex luft) är relativt, därav termen "relativ luftfuktighet". Denna är beroende av temperaturen. Så ett varm material kan mättas med mera fukt. Därför upplevs 95% RF som "blötare" i Thailand än i Sverige (för att det är det).

Och ferlin - huset har ju tidigare inte varit uppvärmt, vilket inte ger problematiken när kallt och varmt möts, och det bildas kondens.
 
Min plan är (för tillfället ska sägas, den kan ändras...) att lägga dit en platonmatta med uppvik mot väggarna = plattan kan luftas. Jag förutsätter då att det inte finns någon otrevlig lukt som kan cirkulera i rumsluften, nån som kan såga eller bekräfta om det är en bra lösning :)
 
Ta dit en saneringsfirma, det enda rätta! :)
 
Har nu börjat det trevliga arbetet med att riva golvet, hade räknat med att skotta spån men det var lite tyngre än så. Mot plattan ligger ca 20 cm packat grus, betongrester, kakelplattor och annat smått och gott. Man har uppenbarligen rivit nåt någon gång och lagt materialet mellan reglarna och sen "toppat" med spån. Ganska många kubik att skotta och kärra ut... Utöver det så är plattan inte i samma nivå överallt, i köket tex är det nån annan konstruktion som jag antagligen kommer att behöva gjuta igen, nice...

Allt jag skottat ut är snustorrt, dammar värre än fn själv. Plattan är iaf helt slät vilket är bra om jag ska dit med platon.
 
Jag har platta på mark med Nivell och nu efter två år kan jag fortfarande känna en viss lukt om jag sticker näsan under utblåset. Eftersom plattan hela tiden drar i sig fukt underifrån kommer lukten aldrig helt att försvinna.

Det är ju sen beroende på plattan och hur mycket markfukt du har om det kommer genom något eller inte. Vi hade också snustorrt på plattan när vi rev ut...
Som sagt, det är omöjligt att säga om det kommer att lukta eller inte. Är det så mycket mög under golvet idag så kommer en viss lukt att hänga kvar ett bra tag, speciellt om du "stänger in" luften under platon. Det är ju då bara temperaturförändring som får luften att röra på sig och den blir nog marginell under platonmattan så hur mycket fukt/lukt/luft som faktiskt cirkulerar är svårt att säga...
 
Lukten är i princip helt borta nu när spånet/gruset är borta, känns bra. Sen visade det sig att det inte är på betongplattan det är uppreglat, det är ett betonggolv som legat under alltihop. Jag vet iofs inte om det gör någon skillnad ur "fuktsugningssynpunkt"? Klossarna som stått direkt på golvet är iaf helt opåverkade, dvs fanns inga spår av fukt i dom.

Lösningen blir iaf så här, isoleringen hängs upp i reglarna (blir bara 95 mm tyvärr) vilket innebär att det blir en luftspalt på ca 100 mm mellan betonggolvet och isoleringen. Alltså ingen plast eller platon mellan, jag tycker att det "känns bra" samt att snickaren hade kollat den lösningen med en lokal expert. Det blir alltså en Nivelllösning utan fläkt kan man säga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.