anders07 skrev:
Wow, riktigt snyggt!

Jag ska lägga fiskben i ett hus vi köpt nyligen och där blir det att limma ovanpå LK EPS golvvärme... Stort tack för videon och beskrivningarna om frisen!

Bra jobbat!

Mvh,
Anders
Kul, lycka till! Jag kan rekommendera http://www.parkettkontakten.se/ för leverans av stavarna.
 
  • Gilla
Raufus
  • Laddar…
Parkettkontakten blir det, tack för tipset!

Mvh,
Anders
 
Var hittade du frässtål för noten?
Jag har tittat lite här och var men bara hittat för breda och/eller djupa...

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
Var hittade du frässtål för noten?
Jag har tittat lite här och var men bara hittat för breda och/eller djupa...

Mvh,
Anders
http://www.tooltrust.se/
 
Bråkis skrev:
[länk]
Efter att ha läst denna tråd (och sett på videon) har jag bestämt mig för att lägga fiskben i nya lägenheten. Under nästa vecka öppnar jag upp en tråd på ämnet :) Får hoppas att det inte går åt helvete.

Jag saknar bara en sak på inköpslistan och det är frässtålet, skulle du kunna peka ut det som du köpte från Tooltrust (art#)?

/Golani
 
Jag köpte mitt på Flinks Järn i Bromma (mitt emot infarten till flygplatsen). Det heter skivnotfräs 4mm. Jag tror den kostade runt 400kr om jag inte minns fel...

Ska du spika eller limma?

Enligt rekommendation från Micke på Parkettkontakten så har jag inte lagt 45grader på frisen, bara på listbandet. Han menade att om frisen det sväller ojämnt (olika långa sidor) så kan det klämma "sönder" 45 graders vinklarna så jag lade dem "rakt" och fortsatte sen åt andra hållet, alltså 90 graders vinklar istället.

Var EXTREMT noga med första "plogen" så den blir 100% rak och alla bitar går ordentligt in i varandra!
Det straffar sig sen annars längre fram... tro mig, jag vet... ;)

Mvh,
Anders
 
anders07 skrev:
Jag köpte mitt på Flinks Järn i Bromma (mitt emot infarten till flygplatsen). Det heter skivnotfräs 4mm. Jag tror den kostade runt 400kr om jag inte minns fel...

Ska du spika eller limma?

Enligt rekommendation från Micke på Parkettkontakten så har jag inte lagt 45grader på frisen, bara på listbandet. Han menade att om frisen det sväller ojämnt (olika långa sidor) så kan det klämma "sönder" 45 graders vinklarna så jag lade dem "rakt" och fortsatte sen åt andra hållet, alltså 90 graders vinklar istället.

Var EXTREMT noga med första "plogen" så den blir 100% rak och alla bitar går ordentligt in i varandra!
Det straffar sig sen annars längre fram... tro mig, jag vet... ;)

Mvh,
Anders
Hej Anders,

Tack för tipset! Antar att du menar följande:
http://www.flinks.se/#m=v&l=226696&pg=1&sv=Skivnotfräsar&p=24650

Jag kommer att spika golvet med undantag av listbandet som kommer att limmas. Detta enl. rekommendation från Micke på Parkettkontakten (förutsatt att jag inte har missförstått honom).

Man är lite nervös inför det jobb som väntar. Det är inte direkt ett stort kvadratiskt rum som ska få fiskben. Underlagen är olika i samtliga rum dessutom! Furuplank i v-rum, linoleum i kök och klädkammare, flytande furugolv i sovrum och klinker i hallen...

Planlösningen visar omfattningen på arbetet. Mycket vinklar osv. Kommer att bli lite svårt att räkna ut hur man gör med fris och listband i vissa lägen! I klädkamrarna kör jag fallande längder, allt annat vore lite overkill ;)

IMAG0200.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan tillägga att köket ska blåsas ut i sommar, därför läggs inget golv där, men det kommer.

Tips och tricks är välkomna under processens gång! Öppnar en tråd där projektet kan följas under morgondagen.

/Daniel
 
Oerhört bra jobbat, och förutom glädjen att göra jobbet själv så kunde de insparade pengarna gå direkt till maskinparken med sänksåg, multimaster osv! :D
 
Kika på sidan 15 här
http://www.tooltrust.se/katalog.pdf

du får mäta på parkett-staven för att se vilket mått du behöver, spårbredd och skärdjup. Jag minns inte exakt tyvärr - och dessutom kan detta mått skilja sig mellan olika stavar så det vore synd att ge dig ett mått och lova att dina stavar har just det måttet.

Det gäller att få till samma not när du fräser som det är på stavarna.

Lycka till, det är kul!
Och glöm inte att kolla noterna på stavarna när du lägger dem, så det inte är några kvistar eller rester där.
 
Jag har väldigt mycket vinklar och vrår också. Jag tog en parkettbit (som listband) och tryckte fast tre frisbitar i den sen kröp jag runt och ritade avståndet från väggar med en märk-krita. Du kan använda snör-slå också men jag hade så många korta sträckor så jag tyckte det gick lättare med "mall" och rita.

Den fräsen du länkade till är rätt.

Jag lade 10mm spånskivor under som jag slog fast med några spikpluggar i varje (noggrant kontrollerat mot golvvärme slingorna). Jag limmade då vi har vattenslang med 15cm CC. Så här i efterhand är jag väldigt nöjd med att vi limmade då det inte finns ett enda knarr i golvet.
Vår tidigare lägenhet hade spikat och där knarrade det en hel del, inte högt, men en hel del knarr lite här och var...

Det hjälper dig nog mycket med ett plant jämnt underlag så kanske en tunnplywood först som du fäster i golvet?

Vad det gäller smala gångar lade jag fiskben med frisbitar (se bild). Jag tycker det blev lite roligare än fallande...
20130303_174602.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När det blir "små snuttar" kvar i början eller slutet på plogen så lämna dem tills du sågat. Efter du sågat kommer du att ha bitar som passar där sen så "slösa" inte hela bitar där.
 
Riktigt fint golv du lade...
 
Snyggt jobbat! Det täta mönstret med frisen är väldigt trevligt.

Hur blev det med sprickor? Fick höra att frisen inte är lika rak i linjerna som de vanliga stavarna...

Det kan vara en idé att lägga på detta vis i hallen, det får den att se lite större ut också.

Har lekt med tanken att lägga golvet på följande sätt:
ëxempel1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bilden är varken snygg eller rak men ni fattar! Tösen tycker däremot att det inte passar att fiskbensmönstret går "sidledes" i hallen. Hon tycker snarare att den ska "följa med en in i lägenheten". Vet inte riktigt var jag står i frågan...
 
Du har plogar rätt tycker jag när man tittar på rummen. Att det blir andra hållet i hallen tror jag inte ni tänker på sen.

Frisen är lite trögare med tight not men de jag hade var lika raka och fina som övriga...
 
20121017_084132(2).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här se du hur plogen ligger mot fönstren. Vårt vardagsrum är avlångt så vi ser det från långsidan (alltså sidan på plogen) och man upplever det inte som något "konstigt" tycker jag.
Jag tror det skulle vara märkligt att ha den åt andra hållet... :surprised:
 
  • 20121017_084132.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
anders07 skrev:
Här se du hur plogen ligger mot fönstren. Vårt vardagsrum är avlångt så vi ser det från långsidan (alltså sidan på plogen) och man upplever det inte som något "konstigt" tycker jag.
Jag tror det skulle vara märkligt att ha den åt andra hållet... :surprised:
Man har sett sämre utsikter...
Golvet var inte helt fel det heller ;)

Nej det verkar nog bli bra med att ha det "från sidan" i hallen. Tjejen har inte direkt mycket att säga till om heller eftersom det är jag som tar semester och lägger skiten!

Har du slipat och oljat själv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.