Sofia P och Stargate

Har ni tänkt bygga själva eller anlita hantverkare?

Vi har tänkt att bygga själva.
 
Hej!

Vi har tänkt att bygga det mesta själva, men ta hjälp med resning och takläggning. Huset är ju helt i lösvirke och vi tror inte att vi har kunskap eller ork att fixa det jobbet. :surprised: Vi ska träffa Trivselhus idag också för en offert, får se vad de har att komma med... Sen blir det att ta tag i hantverkare och göra en noggrannare kalkyl.

Vår tomt är som gjord för att bygga sluttningshus på, men man borde ju kunna bygga huset utan sluttning också utan några problem. Det enda är ju i så fall hur entren ska lösas...men det vet väl StarGate.
 
Patzy skrev:
Hejsan, vad har ni byggt för hus?Vi har byggt Doppingen.
Vart har ni byggt?
 
Hej på er,

Vi har också bestämt oss för ett FH, Entitan och börjar bygga vecka 15 nästa år. Nu håller vi på med en massa arbete på gården. Jag riktigt längtar tills augusti nästa år när allt ska vara klart :)

Vi har bestämt oss för åtagande 1. Sen kommer vi hyra in lite arbetskraft här och där :)

Lycka till alla ni!
 
Janet_Johan skrev:
Hej på er,

Vi har också bestämt oss för ett FH, Entitan och börjar bygga vecka 15 nästa år. Nu håller vi på med en massa arbete på gården. Jag riktigt längtar tills augusti nästa år när allt ska vara klart :)

Vi har bestämt oss för åtagande 1. Sen kommer vi hyra in lite arbetskraft här och där :)

Lycka till alla ni!

Hej!
Va roligt!! Vi ska också bygga FH, domherren i Karlstad. Vi börjar v.42. Spännande!
Vart bygger ni?
 
Även vi får vår brädhög till en Domherre v. 42. Vilka åtaganden har ni valt, när tror ni att ni kan flytta in?
/ Pernilla
 
allinrep skrev:
Även vi får vår brädhög till en Domherre v. 42. Vilka åtaganden har ni valt, när tror ni att ni kan flytta in?
/ Pernilla
Vi har valt åtagande 1,stomresningen. Vi planerar väl att kunna flytta in i februari :)
Ni då? Åtagande & planerad inflytt?
Trevlig sommar!
 
Vi har valt åtagande 1,2 och 3. Idag fick jag till svar att ett åtagande tar ca. 3 veckor för snickarna, så det blir förhoppningsvis inflytt i Februari.

Trevlig sommar!
 
allinrep skrev:
Vi har valt åtagande 1,2 och 3. Idag fick jag till svar att ett åtagande tar ca. 3 veckor för snickarna, så det blir förhoppningsvis inflytt i Februari.

Trevlig sommar!

hejsan
vad kostar dom olika åtagandena? ska dom göra platta också?
mvh Andreas28
 
Ja, de kommer att gjuta plattan till oss. jag har bara grundpriset än så länge. Vi kommer under veckan få entreprenadkontrakten och då kommer vi få de exakta summorna.

Grundentreprenaden kostar 192 375:- , de ska även gjuta platta till vårt dubbelgarage och den isolerad kostar 65 000:-. De kommer också gräva ner plintar till vår veranda som sträcker sig efter hela framsidan (4x17,20)+ förstärka plattan där vi vill placera kaminen. Jag tror att vi är uppe i ca. 300 000:-. Det kommer läggas på en hel del extra fyllnadsmassor och de kommer att gräva ner slang för ytjordvärme, så vad den notan slutar på vill jag knappt veta.
Åtagande 1 kostar oss 84 250:-, 2 kostar 70 250:- och 3 kostar 42 500:-
VVS kostar 137 250:- och El kostar 61 875:-
 
CaJn skrev:
Hej!
Va roligt!! Vi ska också bygga FH, domherren i Karlstad. Vi börjar v.42. Spännande!
Vart bygger ni?
Hej,

Vi har köpt en gård utanför Västerfärnebo / Västmanland och kommer att sätta upp ett nytt hus där, då det hus som finns där idag är totalt fallfärdigt! Längtar som en galning :)
 
KingCrimson skrev:
Men de lossar väl från lastbilarna och sätter upp stommen åtminstone? Eller fixar man även den biten själv?

Vi är sugna på Domherren och bor 38,2 (närmsta bilvägen) mil från Borlänge.

Var i söder skall ni bygga? Vi skall bygga i Nässjö (på landet).
Jag ska bygga Lövsångaren (de har tagit väck modellen från deras sajt) som är mindre än Domherren men ser liknande ut utanpå.
Jag ska bygga 2,5 mil norr om Kalmar och får betala 3-3,500 mer för jag bor 497 km från Borlänge (gränsen är vid 400).

Som någon annan skriver här så är stomresningen moment 1 och ingår inte i lossningen. Jag har bett min kontakt på FH att skicka ner två snickare som stomreser huset och får då betala ca 107 000 kr för det (traktamente o dyl är med i summan), men jag räknar med att de gör det bättre/snabbare än lokala snickare som aldrig rest FH-villan.

Blir lite nervös snart när alla pusselbitar ska funka, ska stomresa v 42. :)

 
Åtagande 2: Komplett isolering i alla ytterväggar. Invändigt ingår diffusionspärr och glespanel på insida yttervägg och innertak. Komplett regelstomme till alla innerväggar inkl. skiva monterad på en sida. Komplett ventilation exkl. takhuvar, till-och frånluftsdon. Färdigt för el- och rörinstallation.

Åtagande 3: Utvändig komplettering inkl.ytter panel, plåtarbeten, takfotsinklädnad, gavelsprång, knutar, komplett veranda, ev. vindskivedekor men exkl. taktegel/takhuvar.
 
Är det något speciellt du funderar över? Jag har en lista med tillvalsprodukter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.