Mikael_L skrev:
Ja det där inlägget hade ju inte så mycket att göra med att bygga fiskarheden i egen regi ...

Kan du inte starta en helt egen tråd i social+projekt-forumsdelen?
Och gärna visa och beskriva mer, det är i vilket fall intressant.

Välkommen till forumet, förövrigt.
Ledsen, mitt fel

Jag kommer att starta en ny tråd i sociala + projekt som du föreslår i kväll.

Tack

Gordon
 
  • Gilla
bjolo360
  • Laddar…
Mikael_L
Sydligaste Passiv skrev:
Ledsen, mitt fel
Inga problem. :)
Starta gärna en egen tråd. Konceptet passiv-hus är spännande. Och det finns inte så många sådana byggen presenterade här på forumet än.
 
Ser fram emot din tråd Gordon!
 
Vi har bott i vårat helt egenbyggda Morkullan sedan december 2011.
Det tog ca 2,5 år från att materialsatsen levererades tills vi flyttade in, då byggde jag på semestrar, helger och kvällar.
Nästan helt egenbyggda kanske man skall säga, lejde bort schaktning och sprängning av tomt, själva gjutningen av plattan, kakel och klinker i badrum och inkopplingen av värmepumpen. lösullisolering av vind ingick i hussatsen så det gjorde vi inte själva heller.
En stor fördel med att bygga med Fiskarheden nu jämfört med när jag byggde är de utförliga byggbeskrivningarna som dom har på alla byggmoment.
Jag fick nöja mig med ritningar anpassade för deras egna snickare.
Men det fanns alltid hjälpsamma människor att fråga på fiskarheden.

Några tips om du skall bygga själv.
-Hela familjen måste vara 100 % införstådd med vad det innebär att bygga hus själva.
-Ha en realistisk tidsplan. jag hade räknat med nästan 3 år innan jag startade, det hade varit jobbigt om jag hade trott på 1 år.
-Bo nära bygget om du skall bygga på ledig efter jobbet tid.
-Snåla inte på verktygen, Riktig skruvdragare, Klyv och gersåg med stativ, spikpistol, skruvautomat, lasermätare...
-Det kommer en jävla massa material när hussatsen levereras, se till att ha bra med plats och möjligheter till att skydda materialet.

Något jag hade gjort annorlunda:
Jag hade kollat upp hur mycket man får tillbaks om man tar bort Ballingslövsköket.
Ballingslöv var väldigt proffsiga att ha och göra med, men satan vad dyrt det blev.
Skulle tippa på att man får ett ikea kök för de pengar vi fick lägga till för att uppgradera köket med självklara saker som att byta ut underskåpen mot lådor.

Det vi är extra nöjda med.
-Att vi uppgraderade trappan från furutrappa till ek med vita vangstycken och rostfria räcken.
-Att jag satte OSB i alla väggar.
-Köpte egna vitvaror.
-Byggde bastu.

Här är ett "mitt i bygget" bild

IMG_8601 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är dagsfärskt.
IMG_1698 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saralucy och 11 till
  • Laddar…
P
Hur lång tid beräknar du att det kommer att ta fram tills bygget är fullständigt klart inklusive garage, trädgård, altan etc? Hur bodde ni under byggtiden? Vilka kostnader hande ni för boendet under byggtiden?
 
Om du menar mig så har vi inte längre någon direkt tidplan.

Vi fick en dotter till någon månad efter att vi flyttade in, så förra året tog vi det ganska lugnt med byggandet.
Det blev bara en altan, en vedbod och en mur förra året. Vedbon är inte klar den skall få panel samtidigt som garaget.
Kvar att göra byggnadsmässigt är då garaget som jag hoppas kunna börja med senare i vår.
Plattan är redan klar och gjordes samtidigt som husets platta.
Garaget kommer att hamna rakt under huset på bilden där man ser lite av kappellet på båten som står på plattan.

Resten ligger på långtidsplan, det kommer att bli stenlagt framför huset i framtiden.
Längst till vänster strax utanför bild ligger muren, så det som sluttar på bilden kommer att fyllas upp.
Detta kommer också att göras samtidigt som garaget, eftersom att det skall motfyllas en hel del på garaget.

Längtar verkligen till att få klart garaget, just nu har vi en rostig gul container som det står skrot på, på sidan.
Grannarna kommer nog bli glada över att slippa containern också.

Angående trädgård så är det inte planerat något mer avancerat än altanen och stenläggning på framsidan.
Eventuella växter får bo i krukor. ingen gräsmatta.
Har en hyffsat stor uppfart som hamnar bredvid garaget, och det kommer antagligen få nöja sig med grus.
Huset ligger lite utanför "samhället" och det är en grusväg som leder till huset.

Angående boendet under byggtiden så sålde vi våran lägenhet i "stan" och flyttade in i källaren i huset där min sambo växte upp. så kostnaderna för boendet vara låga. kostnaden låg mer i att inte ha sitt egna ställe, men det gick bra.

Baksidan med altan.
IMG_3318 (Large).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Som ni ser så har vi ett spegelvänt Morkullan där vi har tagit bort två fönster, tappar en del i det estetiska men vinner en massa på det praktiska.
På ovanvåningen så är det en klädkammare där fönstret är borttaget och på nedervåningen är fönstret borttaget till förmån för väggyta att placera tvn på.
 
Redigerat:
Flöjten5 skrev:
Manual finns på deras hemsida :)
Var jag har letat som en gnu!
 
Tack
 
Jag är i slutfasen med att bygga själv, utgick från en modell hos Hälsingestugor. Tog stomresning därifrån, men har sedan gjort resten därifrån i egen regi - men med en del inhyrd hjälp. Hälsingestugor var vana att lämna ifrån sig efter stomresning, något jag tror många andra firmor inte så gärna gör (hade dialog med 3 leverantörer innan jag bestämde mig, HS var enklast att ha att göra med).

Det är runt 2,5 år sedan stomresning nu - har haft slutbesiktning för 2 veckor sedan - men en del målning inomhus och listverk är kvar (2 veckor semester snart, hoppas jag få det klart på).

Jag var så nära nybörjare man man kan komma då jag började, det har liksom behövts de här 2 åren eftersom det varit så mycket att sätta sig in i, och en massa logistik (2 turer per vecka till bygghandeln i snitt).

Har haft regelbunden hjälp av en praktisk allt-i-allo person som jag betalar en rimlig peng för. Utan denna hjälp hade det varit svårare, primärt i de stora kvadratmeter jobben (skruva skivor, spackla gips, skruva golvbrädor, ...).

Det jag tycker varit bäst med att göra själv, under en lite längre tid är att man verkligen får sätta sig in i allt, och låta lösningar mogna fram. Ett ex är köket, där leverantören ville skicka med något low-end kök från Marbodal. Är glad att jag avbokade det (27 000 kr) ... och runt 1 år in i bygget började jag planera för kök jag sedan jobbade med under hösten. Ritade om köket kanske 4 ggr, rekade på Ikea diverse ggr och köpte till sist merparten där. Ink vitvaror, kakel & klinker gick det kanske på 50 000 kr. Hade inte alls blivit så nöjd med kök om jag tagit det som hustillverkare rekommenderade.

Ett annat ex är allt VVS/värme (vattenburet) som jag nu har i krypgrunden. P.g.a höjdskillnader på tomt har jag gjort grunden så jag har runt 100 cm "kryphöjd" under merparten av huset. Leca grunden med utvändig isolering håller runt 10 gr vintern igenom, och det tog lite tid innan det gick upp för mig hur detta utrymme skulle användas - hann dra en del prisolrör i golvisoleringen, innan jag förstod hur praktiskt det var med allt hängande under istället.

Jag har oxå bott på samma tomt under bygget, i ett mini-torp (25 m2) - första projektet var att bygga badrum där. Det har hjälpt att vara vägg-i-vägg för att utnyttja kvällstimmar under veckokvällar.

Det som varit jobbigast för mig har varit att jag förvarat byggmaterial inuti stommen då jag byggt (reglar, isolering, panel, ...) och jag har fått flytta saker runt mååånga gånger, då jag ska börja ett moment i ett rum där material förvaras. Brist på torra utrymmen utomhus har varit det kanske jobbigaste momentet.

I övrigt är det inga stora saker jag känner gått fel under processen. Har ofta pratat mycket med de hantverkare jag har haft här, och "mjölkat dem" på info kring allt i byggandet. Det som varit jobbigast under dessa 2 år har varit att det funnits få lediga stunder att göra ngt annat.

Har fått en del hjälp av kompisar med bygge, men det har nog varit viktigt för mig att inte ha förväntningar på det, utan mer se det som en "kul bonus". Att bolla ideer med folk som haft liknande erfarenheter (utan att lyfta hammaren så att säga) har fungerat bättre. Många har delat med sig av erfarenheter, över förväntan.
 
  • Gilla
sebbe83 och 3 till
  • Laddar…
Ats: vilken del har tagit längst tid?
 
Ett av det första momenten, att sätta vindpapp + 3 lager isolering/reglar + byggplast på alla ytterväggar tog en hel del tid. I halva huset är väggarna 4,2-5.6 m höga, och mycket pyssel flytta stegar, klättra upp & ner osv.

Sedan tog montering av spån+gipsskivor och speciellt efterföljande spackling en hel del tid. Gjorde det inte själv, men jag vet inte hur många spacklingar och slipningar det var...

Värmesystemet fyllde i princip flertalet helger i 5 månader, men då har jag bockat och lött kopparrör överallt. Samt byggt en frigolitbädd under huset som 3 st 500 l ack-tankar vilar på. (Fick bredda öppning i grundmur för att få in tankarna över huvud taget).

Köket tog kanske 4 månader från första inköp till invigning, men då har det varit mycket jobb på andra moment under den tiden oxå.
 
Ekberg skrev:
Något jag hade gjort annorlunda:Jag hade kollat upp hur mycket man får tillbaks om man tar bort Ballingslövsköket.Ballingslöv var väldigt proffsiga att ha och göra med, men satan vad dyrt det blev.Skulle tippa på att man får ett ikea kök för de pengar vi fick lägga till för att uppgradera köket med självklara saker som att byta ut underskåpen mot lådor.
Det där är ju något man både vill och inte vill veta.
Är väldigt nöjd med vårt Ballingslöv. Men handen på hjärtat hur mycket skiljer mot Ikea?

Stommarna, samma.
Vita släta luckor, samma.
Gångjärn, dämpare, samma.

Jag gillar dom utdragbara lådorna mer.
Skafferiinredningen är riktig bra.
Ledlampor, infrästa underkant överskåp, snyggt.
Tillbehören, bl.a. lådinredningen är mycket bättre. Gick att skräddarsy storlek på stommar, åt alla möjliga håll.
Men hur många tiotusentals kronor extra kostade allt, på ett typ "standardkök", med köksö?

Närå, ja ä inte bitter.
 
Redigerat:
Har inte gjort några någom direkt genomgåënde jämförelse, förutom att vi har köpt två skåp från ikea i samma design som ballingslövsköket och gjort en bänk av.
på håll ser man ingen skillnad på luckorna, men tittar man nära så ser man att ikea är urfräst ur ett stycke medans ballingslöv verkar vara sammansatt av flera bitar för att få ihop en lucka.
säckert mer hantverksmässigt gjort men sämre i praktiken..
Ikea luckorna är lätta att torka av för att dom inte har några skarvar ´, till skillnad från ballingslövsluckorna som förmodligen kommer att samla skit i skarvarna.
 
M
Ekberg skrev:
Har inte gjort några någom direkt genomgåënde jämförelse, förutom att vi har köpt två skåp från ikea i samma design som ballingslövsköket och gjort en bänk av.
på håll ser man ingen skillnad på luckorna, men tittar man nära så ser man att ikea är urfräst ur ett stycke medans ballingslöv verkar vara sammansatt av flera bitar för att få ihop en lucka.
säckert mer hantverksmässigt gjort men sämre i praktiken..
Ikea luckorna är lätta att torka av för att dom inte har några skarvar ´, till skillnad från ballingslövsluckorna som förmodligen kommer att samla skit i skarvarna.
Har jobbat på IKEA, med bla kök en gång i tiden. Då var det så att stomarna tillverkades av samma fabrik som Ballingslöv - dvs de var identiska i storlek och det var möjligt att köpa IKEA-stome och Ballingslöv-luckor om man så ville. Nu har IKEA nya kök på gång, så jag vet inte om det är så längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.