Hello Allihopa.

Går som många andra i husbyggartankar. Tanken är att få ett väl isolerat hus så man slipper frysa om vintrarna.

Har sökt på forumen och hittat en mängd av olika trådar och massa härliga bilder.
Dock är jag intresserad av de som byggt huset helt själva. Jag har planer på att göra mycket själv med mina vänner, släktningar och utnyttja andra som är villiga på att hjälpa till största del.
Har haft tanken på ta in stomresningen och få ett vädersäkrat hus så att paniken inte slår till när vädret blir sämre.

Nu till mina frågor.

Ni som byggt själva helt eller delvis, vad har varit värst under bygget?
Vilka misstag har ni att dela med er. Hur mycket fick ni betala för de entreprenörer som ni själva tog in. Blev det dyrare än om fiskarheden fått göra detta.
Hur känns huset efter ni flyttat in? Blev det som ni tänkt er eller blev det bättre/sämre?

Ge mig mycket på benen så att man vet om man ska bygga ut det befintliga huset eller köpa ett nytt mer välanpassat hus. Skriv gärna också vilket hus ni byggt.

(För kännedom så älskar jag bilder)
 
Mikael_L
Stefan_hallsberg skrev:
Ni som byggt själva helt eller delvis, vad har varit värst under bygget?
Det beror ju rätt mycket på vad för slags "värst under bygget" du menar.

Men själv tog jag ut mig alltför hårt under första sommaren/hösten, vilket resulterade i en ordentligt nedgång i arbetslust och förmåga under resten av bygget.

Annars har värst under bygget varit alla beslut som vi _inte_ tagit. T.ex. velar vi fortfarande över vilket kakel vi ska ha över köksbänkarna. Men vad tusan, vi har ju bara bott här ett halvår än ...
Men det är inte helt lyckligt att skjuta på en massa designbeslut, enligt mig.

Och annars har det värsta varit ytskiktsarbetena. Att spackla, slipa, måla, tapetsera, sätta foder, sätta lister, och allt annat småpill är mördande.
Inga framsteg är i princip synliga, men tidsåtgången löjlig.
För många den allra bäst investerade tjänsten att leja.
Att resa stomme är ju som att besöka ett nöjesfält, med fri öl - i jämförelse.
 
Mikael_L
Du skriver "med mina vänner, släktningar och utnyttja andra som är villiga på att hjälpa till största del.".
Om jag vore dig skulle jag inte räkna med det så mycket.
Ja faktiskt inte alls, ärligt talat.

Alla andra har faktiskt ett helt eget liv att ta hand om, och även om dom har varit fantastiskt entusiastiska och lovat en massa hjälp innan bygget, brukar dom upptäcka tidsbehovet i sitt egna liv när det blir dags att hjälpa till på riktigt.

Så mitt råd, räkna med noll hjälp, så blir du istället tacksam för det du får.
Istället för bara sur och desperat av hjälp som inte dök upp.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 6 till
  • Laddar…
Hehe. Absolut så förväntar jag mig inte så mycket av vänner och släktingar. Anledningen till att jag frågade om vad som varit värst på bygget är att alla de bilder man ser verkar allt så enkelt.
Vet att hela bygget är ett hästjobb men ser man målet är allt mycket enklare.
Har nu ett hus byggt 1959 och har gjort i princip allt som går att göra i huset. Vi har dränerat, bytt el, bytt kök, bytt fönster, byggt en inglasad altan, byggt friggebod från lösvirke, bytt tak, renoverat tvättstuga mm. Problemet återstår med dåtidens sätt att isolera kåken. Hur mycket fina lister som sitter i huset drar huset alltid kallt. Har räknat att i dessa väggar sitter det bara ca 10 cm isolering och sedan tegel. Taket är inte mycket bättre. Ska man åtgärda detta krävs en ny omfattande renovering vilket jag känner inte kommer på kartan. Sen är drömmen om att få till ett garage men tyvärr så finns det dåliga möjligheter till detta på lilla tomten vi har.
 
Mikael_L
Med tanke på vad du redan verkar ha gjort så tror jag du förstår vad du ger dig in på.
Det är ju inte på något vis en promenadresa att renovera befintligt hus heller.

Jag rekommenderar i princip vem som helst att bygga ett hus själv. Det är i stort sett inte så svårt, men däremot en jä*** massa jobb - det kommer man inte ifrån.

Innan vi satt igång med vårt hus var jag faktiskt i kontakt med fiskarheden.
Men i slutänden tyckte jag deras materialsats var väl så dyr* jämfört med att köpa virke från brädgården. Jag har väl sparat ett par,tre hundratusen på att ta hem materialet och såga upp det själv.
Men jag har samtidigt givetvis förlorat tid på logistik osv på att behöva hålla reda på allt (och inte lyckas med det hela tiden).
Jag ångrar inte alls att jag lät lokala bygghandlaren leverera materialet isf fiskarhedenvillan. Men jag kan också inse att köpa en fiskarhedenbyggsats är helt rationellt beslut det med.

*Efter att vi startat vårt eget race så införde fiskarheden ett riktigt prisvärt hus för självbyggaren, med oinredd ÖV.
Jag tror det var sparven, med takstolar för oinredd ÖV, och kanske bara 50' eller 100' dyrare än den vanliga enplansvarianten. Men den verkar ha försvunnit igen.
 
Redigerat:
Jag är snart klar med mitt bygge, jag köpte stomrest och att de satte träpanelen på utsidan, gjorde dock takpannorna själv.
Dock inte fiskarhedenvillan, men konceptet är liknande då denna firman haft en del sammarbeten med dem.

Det som jag märkt mest är att alla dem där som sa att de skulle hjälpa till är som bortblåsta, har säkert fått max 10 timmar hjälp under hela bygget, så det där kan man bara glömma, det är många som snackar men när det väl gäller så är det ingen som vill göra något.
Jag har för det mesta fått stå själv långt in på småtimmarna för att bli klar...

Sen så har jag på slutet nu tagit in lite hjälp för att få lite fart på bygget, bla målarhjälp, detta var dock ett STORT misstag då de absolut vägrar att ge ett fast pris och att det som de varit där och räknat för att göra uppskattningar inte var ett skit värt.
De skulle spackla, sätta väv och måla 2 rum ca 75 kvadrat, uppskattat pris av firman var 25 000kr, det blev nästan 50 istället vilket de då skyllde på att de missat att räkna med momsen vid beräkningen...

De som inte lämnat fast pris passar på som fasen att sno åt sig.

Lite även så men plattsättarna, där är det satt ett antal timmar som max, 80 timmar, men plattsättaren springer där lite hur som, ena dagen 1 timme, sen kan han vara där i 3 dagar i rad osv, med andra ord helt omöjligt att ens ha en chans att hålla koll på tiden.

Sen finns det en massa vinster man kan göra genom att köpa "paket", jag har tex valt en firma som står för allt golv, kakel och klinker, tacke vare att jag då köper rubbet från ett ställe så får jag bra rabatter, mellan 25-35% rabatt.
Samma med målargrejer osv.

Jag åkte på en jäkla massa fastighetskatt med för att jag bygger mitt hus över årsskiftet, så det kan ju även vara klokt att planera byggstart osv så man får så bra skatteläge som möjligt, surt som f*n att skatta bort 10 000kr som man kunde lagt på något annat.
 
Även jag är i slutfasen på ett egenbyggt lösvirkeshus, vi har gjort allt själva utom själva gjutningen, lösull och spackling/slipning/målning invändigt.

Jag tycker att ni (tvärt mot vad många gör) ska satsa på att stomresa huset själva och hellre leja bort spackling/slipning/målning invändigt.
Anledningen är att stomresningf är roligaste momentet i hela bygget och det är inte speciellt svårt att få det bra medan spackling/slipning/målning av gipsväggarna är otroligt tråkigt, dammigt och dessutom svårt att få lika bra som ett proffs.

Pumba här ovan hade ju iof dålig erfarenhet av just detta, men jag lyckades hittade en målare som spacklade, slipade, maskerade och målade 100 löpmeter gipsvägg (2.5/2.7m i takhöjd) för under 20000kr. Så ingick allt material, han var mycket noga och dessutom tillkom lite extrajobb eftersom vi inte har några taklister och samtliga dörr/fönstersmygar oxå målades.

Samma målare gjorde även liknande jobb med vårt innertak av gips (155m2) för 15000kr.

Värst under hela bygget var, förutom processen att få bygglov, att lägga 400m2 råspont, även om vi hade bra väder, hjälp av hantlangare och spikpistol så var detta moment mycket slitsamt.

Även om vi inte får flytta in förrän april så vet jag redan nu att det kommer kännas djävulskt skönt (på ren svenska).
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Och så även jag då, har byggt "själv" (med stor hjälp från farsan).
Köpte byggsats från Fiskarhedenvillan, Domherren.
Köpte via dom grund, stomresning inkl montering dörrar & fönster, pappat och läktat, montering utegips.
Jag tycker att ni (tvärt mot vad många gör) ska satsa på att stomresa huset själva och hellre leja bort spackling/slipning/målning invändigt.
Att stomresa garaget var busigt kul, samtidigt som spackling av huset var bedrövligt, det enda riktigt tråkiga med hela husbygget. Där hade jag gärna bytt (väggarna är ju inte raka fast proffsen gjort det), sparat en peng, men inte tid tror jag.

Vårt bygge tog 9 månader. Längre tid än jag räknat med.
Men jag är helt oerfaren vad gäller att bygga hus, samtidigt som jag jobbade 100 % under tiden. Så det känns helt ok. Man kan sammanfatta bygget med att det är det roligaste jag någonsin gjort!
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Är det någon som känner till hur tydliga byggbeskrivningarna är på fiskarheden. Min största rädsla är att man får gissa sig till många saker som man sedan i en senare fas upptäcker att det var helt galet.
Att bygga helt själv är nog en härlig känsla, med rätt verktyg är detta nog en underbar upplevelse den dag när man står med ett färdigt hus.
Dock kommer jag nog göra mycket själv, sparar pengar och sen om man känner att man inte hinner med tar man dessa pengar för att få in hjälp för att komma vidare. Vill inte bygga klart med arga snickaren.. ;)
Tullemannen: Hur många är ni i familjen, min känsla är att huset känns litet på ritningarna samt att det är få förvaringsutrymmen.. Hur har ni upplevt detta?
 
Manual finns på deras hemsida :)
 
Stefan_hallsberg skrev:
Är det någon som känner till hur tydliga byggbeskrivningarna är på fiskarheden. Min största rädsla är att man får gissa sig till många saker som man sedan i en senare fas upptäcker att det var helt galet.
Min snickarutbildning består av internet och alla dessa infedningsprogram på TV.
Fiskarhedenvillan har mycket, och bra information på hemsidan, samt deras sida mittnyahus.tv
Sen får man ju fråga dom som vet, vissa moment får man ju bara inte göra fel.
Och använda sunt förnuft!

Tullemannen: Hur många är ni i familjen, min känsla är att huset känns litet på ritningarna samt att det är få förvaringsutrymmen.. Hur har ni upplevt detta?

Mamma Pappa 2 Barn.
Förvaringen är sådär. Vi byggde ett rejält garage som komplement.
 
Pumba skrev:
Sen så har jag på slutet nu tagit in lite hjälp för att få lite fart på bygget, bla målarhjälp, detta var dock ett STORT misstag då de absolut vägrar att ge ett fast pris och att det som de varit där och räknat för att göra uppskattningar inte var ett skit värt.
De skulle spackla, sätta väv och måla 2 rum ca 75 kvadrat, uppskattat pris av firman var 25 000kr, det blev nästan 50 istället vilket de då skyllde på att de missat att räkna med momsen vid beräkningen...

De som inte lämnat fast pris passar på som fasen att sno åt sig.
Intressant synpunkt (vilken jag förvisso delar). Väldigt många hävdar med emfas "ta rörligt pris, det blir alltid billigast".

Men som vanligt kan man påpeka att ett ungefärligt pris för överskridas med max 15%. Det här med att "glömma" momsen är bara rent lurendrejeri; ingen hantverkare glömmer momsen. Och skulle det nu verkligen vara så att de glömt den, ja då får de själva stå för den missen. Det är som om man glömt plånboken när man tankat - då är pengarna borta, man kan inte bara vända sig till någon som råkar komma i ens väg och kräva att de ska ersätta förlusten.
 
Stefan_hallsberg skrev:
Har haft tanken på ta in stomresningen och få ett vädersäkrat hus så att paniken inte slår till när vädret blir sämre.

Nu till mina frågor.

Ni som byggt själva helt eller delvis, vad har varit värst under bygget?
Vilka misstag har ni att dela med er.
Jag har byggt flera hus i lösvirke, själv. Att resa stommen är lätt och roligt, det går snabbt och man får en direkt återkoppling som belöning. Sen blir det tråkigare och tråkigare. Brytpunkten går nånstans efter skruvning av gipsen. Därefter är det enbart en plikt, inte roligt alls längre. Så ska du leja bort nånting så lej bort det sista; spackling, slipning och målning. Då är chansen också stor att huset verkligen blir klart.
Stefan_hallsberg skrev:
Dock är jag intresserad av de som byggt huset helt själva. Jag har planer på att göra mycket själv med mina vänner, släktningar och utnyttja andra som är villiga på att hjälpa till största del.
Det där är jag också tveksam till. Visst, jag har sett många exempel på att många som "bygger själva" har en far och/eller svärfar, som är pensionerad, uttråkad och har hur mycket tid som helst och i verkligheten är den som gör jobbet.

Om du räknar realistiskt: att bygga ett hus tar i runda slängar 2000 mantimmar. Hur många av dessa kan du verkligen får släkt och vänner att ställa upp på? Hur effektivt kan de jobba? Hur många timmar kommer du att få lägga på att organisera hjälpinsatserna? Hur många timmar kommer du att få lägga på att rätta till sånt som folk har gjort fel? Kan du få in folk på bestämda tider? Vad hjälper det om du har tio glada kompisar som ska spika råspont hela Kristi-himmelsfärdshelgen, när takstolarna inte är kommer förrän veckan efter?

Risken är ju också att det blir payback-time för din del. Lika mycket hjälp som du har fått får du återgälda. Så när du står inför ett kritiskt skede i ditt eget bygge är det du som blir utnyttjad och måste hjälpa till att ta upp en båt eller stapla ved.

Stefan_hallsberg skrev:
Hur känns huset efter ni flyttat in? Blev det som ni tänkt er eller blev det bättre/sämre?
Det finns ett ordspråk: "ditt första hus ska du bygga åt en ovän, det andra till en bekant och det tredje till dig själv".
 
  • Gilla
Emil Stenqvist och 3 till
  • Laddar…
Hej


Jag är just nu i mitten av att bygga ett passivhus själv i Smygehamn.


Virket ram jag köpt från Scandinavian Homes Sweden AB baserat i Lysekil.


De har en bra historia att leverera passivhus från deras fabrik i Lysekil, men hittills deras försäljning var inriktad på den irländska marknaden.


Jag är irländska och flyttade hit för ett par år sedan och var bekant med företaget så de var ett naturligt val för mig.


Huset är en och en halv våning med en boyta på 220 kvm,


Efter ramen restes av Scandinavian Homes har jag gjort allt arbete själv med undantag för el VVS och puts..


Ramen byggdes maj 2012 och jag hoppas att vi kommer att vara klar i maj i år.


Min bror kom över från Wales för att hjälpa mig med taket men det är den enda hjälp jag har haft.


Huset Paketet kostar något mer än 1 miljon kronor och vi kommer tillbringade ungefär samma för att avsluta jobbet. Så kostnaden per kvadratmeter är cirka 10.000 kronor.


Den totala värme och varmvatten bör vara ca 2.500 kWh per år med en 5kW Ecodan värmepump.


Hushållens totala elförbrukning Jag uppskattar på under 8.000 kWh per år.


Ledsen för min dåliga svenska, om du har några frågor som jag är glad att försöka besvara dem.

WP_000182.jpg

WP_000306.jpg

WP_000325.jpg

008resize.jpg

004-1.jpg
 
Mikael_L
Ja det där inlägget hade ju inte så mycket att göra med att bygga fiskarheden i egen regi ...

Kan du inte starta en helt egen tråd i social+projekt-forumsdelen?
Och gärna visa och beskriva mer, det är i vilket fall intressant.

Välkommen till forumet, förövrigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.