2 månader sedan beslutade vi att anlita en stor firma i sverige för att installera vattenburen golvvärme på vår bottenvåning där vardagsrum och kök finns i öppen planlösning.
Avtalat var att jag skulle tömma rummen på allt som står på golvet.
Detta innebär att vi plocka ut köket, spis, kyl m.m. ja allt som står på golvet för att firman skall kunna lägga slang och flytspackla.

Iom att vi är en barnfamilj med 2 barn så krävs det en del planering kring detta iom att vi blir utan kök och v-rum.
Dessutom så är det tunga saker vi ska ta bort så jag har planerat in med vänner och släkt som ska hjälpa till med ”rivningen”.

Då min syster skulle åka på semester under vecka 34 så planerade vi in med firman att det är den veckan vi vill att dom ska komma och utföra jobbet.
Sagt och gjort. Fick bekräftelse på att dom skulle komma vecka 34 och vi började planeringen.
Folk är bokade och vi skulle bo i systerns lägenhet. Perfekt ordnat.

Nu, 3 dagar innan arbetet skall starta, så ringer jag upp firman och frågar vilken tid på måndagen dom skall komma så jag kan möta upp för att ge dom nyckeln till huset.
Då säger projektledaren att han är på semester och skall ringa kontoret för att kontrollera så allt är grönt?
Dagen efter får jag ett sms från projektledaren där han säger att dom har problem med sjukskrivningar och behöver flytta jobbet 1 vecka!?!

Detta sätter enorma käppar i våra hjul.
Släkt och vänner har ingen möjlighet att hjälpa mig helgen efter, så jag får försöka riva allt själv och bära ut kylskåp m.m. på egen hand.
Vi kommer få bo i ett hus utan v-rum och kök med 2 barn.
Vi kommer få laga mat i garaget med enbart kallvatten att ha.
Iom att man skall flytspackla 35 kvm golv så kommer det lukta oerhört mkt samt vara enormt fuktigt i huset under bränningstiden.

Nu till frågan: Har jag rätt att begära någon form av prisavdrag alt. ersättning för att arbetet inte startar enligt överenskommelse?
Företaget som skall utföra detta, är ett enormt stort företag i sverige och jag tycker att det låter absurt att man ska behöva skjuta på ett sånt ”litet” jobb som detta, pga sjukskrivning.
Vi hade 5 offerter för jobbet, Och detta företag hade den dyraste offerten, men iom att det är ett välkänt företag så kände vi att det är bättre att betala lite extra för vara på den säkra sidan med att få arbetare som gör ett bra jobb och kommer när dom ska.
Iom att vi inte vill och kommer vara i huset under tiden dom gör detta jobb, så kommer vi få ta in på hotell alt. vandrarhem.

Så vad säger ni om detta?
Är jag känslig eller har jag rättigheter i att kräva något?
Firman kan ju lika gärna säga ”jaha, men då får ni anlita någon annan om ni inte är nöjda med detta besked”
 
Avtalet mellan dig och firman bör innehålla vissa svar på din fråga, tex vad som händer vid avtalsbrott!
 
Ni har ju avtal med firman. Ring och förklara för dem vilka problem och merkostnader det här orsakar för er och kräv att de prioriterar om så att något annat jobb får vänta istället. Hittils har du ju bara fått ett SMS från dem, de kanske ändrar sig om du ringer och skäller.
 
Det intressanta här är väl egentligen slutdatum. Dvs. du kan flytta ut saker osv som planerat. Om du sedan inte kan flytta tillbaka sakerna vid planerad sluttidpunkt, så bör du kunna få ersättning för fördyrning. Typ att eftersom din hjälp inte kan då så får firman stå för flyttgubbar. Och om ex. köket inte går att använda under tiden så kan de bli skyldiga att betala för restaurang osv. Det kan ju vara så att de kan jobba snabbare, mer övertid osv. och klara slutdatum trots sen start.

Men jag har för mig att formuleringen i konsumenttjänstlagen är något i stil med att: Om det är en avsevärd försening som ställer till väsentliga problem för beställaren så kan man ha rätt till ersättning.

Om vi som exempel då antar att arbetet skulle ta 3v, och du planerar för "rivning" dagen före, och återinflyttning dagen efter de 3 veckorna. Då har du kanske planerat lite för tajt.
 
Nja, jag har ju redan under början av denna vecka påbörjat tömning och flytt av dom lättare sakerna ut till förrådet som jag klarar själv.
Så mitt arbete med "rivningen" för att företaget skall kunna komma in och göra sitt jobbet är redan igång.

Hade jag inte ringt till dom som jag gjorde, så hade jag stått där på måndag utan vardagsrum + kök och väntat på någon som inte kommer.
 
Jo men det jag menar är att det intressanta här är ju om du kommer att ha huset "oanvändbart" längre än planerat pga. den sena starten.

Sedan är det givetvis trist att ha det oanvändbart en vecka i onödan nu medan du väntar på dem.
 
harry73
Alternativt bokar du av jobbet och hittar någon annan som kan göra det billigare vid ett senare tillfälle då det passar er.
 
hempularen: iofs har du en poäng i det hela.
Iom att vi kan bo i en annan lägenhet under nästa vecka så kan man göra "rivningen" i lugnare takt.
Men oavsett så skjuts ju arbetet framåt vilket påverkar oss under veckan därpå istället, och det är det jag vill försöka undvika.

harry73: Nja, tycker att det varit tillräckligt jobbigt att jaga in offerter för detta jobbet, så nu får det vara bra.
dessutom måste jobbet utföras snarast iom att vi vill vara klara innan hösten tågar in och man vill börja värma upp golvet.
 
Enligt 24 § KTjL föreligger dröjsmål dels om näringsidkaren inte avslutar uppdraget inom den tid som avtalats. (Om någon sluttid inte avtalats ska uppdraget avslutas inom vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning.) Dröjsmål föreligger även om näringsidkaren inte iakttar en överenskommen tid för påbörjande av tjänsten eller för ett arbetes framskridande. Att inte start på överenskommen tid är alltså ett avtalsbrott.

Den påföljdskatalog som står till er tjänst är att hålla inne betalningen, välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten och att häva avtalet samt att kräva skadestånd. Jag antar att det är det sistnämnda som är mest intressant för er.

Enligt 31 § KTjL är näringsidkaren skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas p.g.a. dröjsmål om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Personal brist kan i de allra flesta fall lösas genom att hyra in alternativ personal så det är inget giltigt skäl.

Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas. Om ni p.g.a. av säljarens dröjsmål inte har någonstans att bo har ni rätt att ta in på hotell och få den kostnaden ersatt. Har ni ingen möjlighet att laga mat får ni gå på restaurang. Har ni ingen möjlighet att få gratis hjälp att flytta saker få ni anlita flyttgubbar och få den kostnaden ersatt, o.s.v.

Förklara för byggaren att detta kommer att bli konsekvensen så ska du nog se att de plötsligt får fram lite gubbar. Sen är det ju viktigt att kontrollera att dessa gubbar inte kommer dit och lastar av lite verktyg och ställer in skorna och sedan drar iväg på ett annat uppdrag (där byggaren riskerar ett högt förseningsvite).
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Plåthuset skrev:
Enligt 24 § KTjL föreligger dröjsmål dels om näringsidkaren inte avslutar uppdraget inom den tid som avtalats. (Om någon sluttid inte avtalats ska uppdraget avslutas inom vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning.) Dröjsmål föreligger även om näringsidkaren inte iakttar en överenskommen tid för påbörjande av tjänsten eller för ett arbetes framskridande. Att inte start på överenskommen tid är alltså ett avtalsbrott.

Den påföljdskatalog som står till er tjänst är att hålla inne betalningen, välja mellan att kräva att näringsidkaren utför tjänsten och att häva avtalet samt att kräva skadestånd. Jag antar att det är det sistnämnda som är mest intressant för er.

Enligt 31 § KTjL är näringsidkaren skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas p.g.a. dröjsmål om inte näringsidkaren visar att dröjsmålet beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid avtalets ingående och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit. Personal brist kan i de allra flesta fall lösas genom att hyra in alternativ personal så det är inget giltigt skäl.

Näringsidkaren är skyldig att ersätta konsumenten skada som denne tillfogas. Om ni p.g.a. av säljarens dröjsmål inte har någonstans att bo har ni rätt att ta in på hotell och få den kostnaden ersatt. Har ni ingen möjlighet att laga mat får ni gå på restaurang. Har ni ingen möjlighet att få gratis hjälp att flytta saker få ni anlita flyttgubbar och få den kostnaden ersatt, o.s.v.

Förklara för byggaren att detta kommer att bli konsekvensen så ska du nog se att de plötsligt får fram lite gubbar. Sen är det ju viktigt att kontrollera att dessa gubbar inte kommer dit och lastar av lite verktyg och ställer in skorna och sedan drar iväg på ett annat uppdrag (där byggaren riskerar ett högt förseningsvite).
Sakligt och väldigt bra information.
Ska ringa dom efter lunch och se hur status är, ifall dom löst folk eller inte till måndag.
Blir väl att ta till detta ifall dom inte löser det.

Edit: avdelningschefen ringde upp mig för en stund sedan och förklarade läget.
Av 10 gubbar så är 5 borta. 2 skadade i arbetet, 2 sjuka och 1 på semester.
Resten är ute på 2 storprojekt som har slutbesiktning nästa vecka som dom måste bli klara med.
Han hade ringt runt inom koncernen för att se om han kan hitta någon från en annan ort för att komma ner och göra mitt jobb. Men gått bom.

Oavsett så förklarade jag problematiken för honom som uppstår för mig och min familj med tanke på all planering vi gjort inför detta.
Han kunde inte göra något och beklagade sig lite grann över det.
Jag förklarade då för honom att vi ingått i ett avtal om start för jobbet och kan han inte ordna så detta löses så får han se över den offert jag fått och justera priset som en form av kompensation/skadestånd.
Detta skulle han göra men lovade ingenting.

Med detta sagt, så avvaktar vi till nästa vecka. Inget jobbet kommer starta iaf, det är något som vi iaf vet.
Men ang. kompensation om detta blir en annan sak som vi får prata om nästa vecka.

Känns jäkligt surt iaf när det är en så stor aktör inom branschen.. Vill inte nämna ett namn för att hänga ut någon innan detta är avklarat.
 
Redigerat:
Får de inte starta när de vill bara de är klara på utsat dag?
 
Jo , det borde de få .
Blir de sedan sena då har du rätt till skadestånd, men i det läget är det ju smartast att hålla inne med betalningen. Om de vägrar kompensera så blir det då de som måste gå till tinget och inte beställaren.
 
lassaserik skrev:
Får de inte starta när de vill bara de är klara på utsat dag?

Men svaret finns ju i både inlägget ovanför ditt och inlägget ovanför det.


Enligt 24 § KTjL föreligger dröjsmål dels om näringsidkaren inte avslutar uppdraget inom den tid som avtalats. (Om någon sluttid inte avtalats ska uppdraget avslutas inom vad som är normalt för en tjänst av samma art och omfattning.) Dröjsmål föreligger även om näringsidkaren inte iakttar en överenskommen tid för påbörjande av tjänsten eller för ett arbetes framskridande. Att inte start på överenskommen tid är alltså ett avtalsbrott.
 
Men man kan ju välja sina strider...
 
karlmb skrev:
Men man kan ju välja sina strider...
Det är ju inte säkert att de har avtalat om något datum för färdigställande.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.