M Matte Bygg skrev:
Jag skulle kräva att firman sanerar jorden från glas och utföra geologisk analys för att påvisa eller utesluta gifter i jorden.

Jorden kan komma från förorenad plats där det dumpats batterier, kylskåp och asbestmaterial.

När detta är gjort skulle jag räkna på nedlagt arbete ni själva gjort, vattenåtgången samt kostnad för nytt gräs. Jag skulle kräva gräs på rulle och summera kostnaden. Det är summan jag skulle hålla inne med till våren. Men minimum 70-80 tusen som skulle jag ruva på tills jag fått svinga golfklubban på nylagda gräset.
Vore trevligt att veta var jorden kommer ifrån (har de haft otur el försökt blåst en kund) men känns faktiskt helt orimligt det förslaget du anger. Då är jag ändå själv hyfsat bildad i området miljö.
 
Den bästa mat/gräsmattejord man kan köpa i Göteborg som kommer från Renova (kommunal renhållning) värme behandlad, kan enligt produkt bladet innehålla upp till 0,5 % främmande mtrl (glas, plast och metall) alltså 5 kg/ton. Så behöver inte betyda dålig jord bara för att där fanns glas rester.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Det är väl rimligt att anta att de sår "ordentligt". Känns inte motiverat att hålla inne betalning bara för sådden. OM det skulle visa sig gro dåligt, så är det ju ingen jättesumma att stödså, och inte så mycket jobb heller.
 
S
Det är skillnad på gräs och gräs. Billigaste varianterna skjuter upp som raketer men har inte den hållfasthet och tålighet mot torka som man vill ha. Om jag minns rätt så var det Wiebulls Extra Green som var bra. Samma blandning finns på Granngården men med annat namn. Det finns flera trådar om gräs här på forumet.

Om jordföretaget skall köpa in fröerna så blir det inte den bra sorten. Fundera därför på om du inte skall erbjuda dig att köpa fröerna så att de slipper. Det är alltid värt att betala lite extra för en bra produkt.

Jag tycker det är magstarkt att hålla på betalningen tills gräset gror. Om det gror bra beror mest på väder och hur mycket du vattnar. Var bara glad för att de erbjudit sig att byta jorden. Jag misstänker att hela deras vinst ryker.
 
J
M Matte Bygg skrev:
Jag skulle kräva att firman sanerar jorden från glas och utföra geologisk analys för att påvisa eller utesluta gifter i jorden.

Jorden kan komma från förorenad plats där det dumpats batterier, kylskåp och asbestmaterial.

När detta är gjort skulle jag räkna på nedlagt arbete ni själva gjort, vattenåtgången samt kostnad för nytt gräs. Jag skulle kräva gräs på rulle och summera kostnaden. Det är summan jag skulle hålla inne med till våren. Men minimum 70-80 tusen som skulle jag ruva på tills jag fått svinga golfklubban på nylagda gräset.
Herregud, jag hoppas man slipper möta människor som dig i yrkeslivet
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Efter återkoppling av er väljer jag att gå på att betala när de utfört arbetet klart om vi nu ser att de som gjorts är vad som förväntades. Gräset kommer växa lite nu och mestadels när det är vår.

OM det mot förmodan inte kommer något i maj så stödsår vi själva.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.