Hej,

vi har haft ett markarbete som blev galet när jorden som levererades innehöll glas. Vi själva jämnade till marken efter jorden var på plats med en pall som vi drog, vi krattade, sådde och vi körde med gallervält och har vattnat juli/augusti. Satt upp begränsningskabel till robotklippare som körde en månad.

När vi sådde gräset noterade vi att det fanns glas och frågade grävfirman om det var i sin ordning? Fick svar att det funkar, inga problem. Efter att vi under tillväxten av gräs fortsatte hitta glas insåg vi att det här inte kommer hålla även om vi lagt satans med tid själva..

vi fick fakturan rätt sent men jag ville vänta med att ”klaga” tills vi sett fakturan. De gick med på att reparera skadan inkl att så gräs. Det har dock dragit ut på tiden och de kommer nu nästa v och tar bort all jord och lägger ny samt ska så. 500kvm.

Frågan är hur man ska tänka kring slutjobbet? Gräset kommer väl inte gro riktigt förrän till våren? Hur ska man veta att det sista utföra arbetet blev bra och att vi fått det vi betalar för? Om det inte gror och blir kast resultat så har man mindre att komma med om man redan betalat fakturan.

En slutlig fråga är, hur bedömer man det sista jobbets pris (om man nu ser det som ok att hålla på sista delen av betalning) till man sett att det blir ok?

Totala arbetet som genomförts är på ca 150000kr (inkl ta bort många ton sten från tomten).
 
  • Gilla
ravesta och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Prata med företaget, en ärlig dialog är aldrig fel på något sätt redan tidigt.

Uttryck din oro och meddela redan nu att du håller inne med ca 20,000:- tills gräset har tagit sig ordentligt på vårkanten.

Det skulle jag ha gjort, och baserat på din historia ovan skulle jag som företagare inte racka nej till den "dealen".

Och på frågan om skälig summa så är prisuppskattningen min högst personliga.
Tänk dig att du åker på att köpa färdigt gräs för du inte kan nyttja din grönyta till vår/sommar som det var tänkt. Då är inte 20,000:- oskäligt på något sätt för 500m². Snarare i underkant.

Har du betalat allt redan?
 
  • Gilla
JAJansson och 7 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Prata med företaget, en ärlig dialog är aldrig fel på något sätt redan tidigt.

Uttryck din oro och meddela redan nu att du håller inne med ca 20,000:- tills gräset har tagit sig ordentligt på vårkanten.

Det skulle jag ha gjort, och baserat på din historia ovan skulle jag som företagare inte racka nej till den "dealen".

Och på frågan om skälig summa så är prisuppskattningen min högst personliga.
Tänk dig att du åker på att köpa färdigt gräs för du inte kan nyttja din grönyta till vår/sommar som det var tänkt. Då är inte 20,000:- oskäligt på något sätt för 500m². Snarare i underkant.

Har du betalat allt redan?
Jag har betalat 0kr.

Det låter också rimligt med ca 20000kr. De har varit bra i bemötande när vi väl påtalat att att vi inte tyckt resultatet varit tillfredställande. De gjorde väl en fuling i början när vi noterade glas, ”det är inga problem” men annars väl utfört.

vill förstås checka av läget hur andra tänker så jag är förberedd och inte är ute och cyklar med oförskämda förslag.

Det är förstås supertråligt att vi inte fick gräsmattan klar för länge sen då det varit fördröjningar och nu då dessutom börja om från ruta ett igen. Shit happens...
 
  • Gilla
Murris
  • Laddar…
Rätta mig gärna ifall jag har fel i sak. Känns för mig väldigt konstigt att ni skulle hålla in pengar till gräset har tagit sig när det aldrig har varit företagets uppgift (att få gräset att ta sig).Om allt hade gått enligt plan hade ni väll ansvarat för vattning och rensning av ogräs.
 
  • Gilla
jonaskop och 5 till
  • Laddar…
Är det inte bättre att ni låter bli att så nu och gör det själva till våren. Med prisavdrag för detta.
 
  • Gilla
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
"De gick med på att reparera skadan inkl att så gräs."

Då firman gått med på att så gräs så vill man så klart vara säker på att det verkligen blir en gräsmatta av det hela. Om det inte tar sig av en eller annan anledning får firman göra om i vår.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
J
Säg bara som det är till entreprenören.

Ni avser att hålla inne delar av betalningen för att säkerställa att de slutför sitt åtagande.

Knappast något konstigt eller ovanligt branschen och inte heller några större summor för en entreprenör med god ekonomi.
 
  • Gilla
splinter
  • Laddar…
Håller med föregående talare om att det är rimligt att låta dem slutfakturera när gräset är sått. Ska de ta ansvar för att det gror behöver de vara på plats varje dag, minst, och vattna. Se till att de sår med bra frön och använder tillräckligt mycket och ta sen över ansvaret för att vattna.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Säg bara som det är till entreprenören.

Ni avser att hålla inne delar av betalningen för att säkerställa att de slutför sitt åtagande.

Knappast något konstigt eller ovanligt branschen och inte heller några större summor för en entreprenör med god ekonomi.
Fast det har ju aldrig varit entreprenörens åtagande att de planterade gräset tar sig. Nu har ju företaget erbjudit sig att göra om kundens jobb för att de va glas i jorden och då tycker jag de är lite magstarkt att hålla inne pengar tills gräset har tagit sig.
 
  • Gilla
Nageek och 5 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Fast det har ju aldrig varit entreprenörens åtagande att de planterade gräset tar sig. Nu har ju företaget erbjudit sig att göra om kundens jobb för att de va glas i jorden och då tycker jag de är lite magstarkt att hålla inne pengar tills gräset har tagit sig.
Om du installerar en luftvärmepump ska den inte kunna blåsa varm/kall luft eller? ”Firman hade bara ansvar att installera pumpen, inte att det faktiskt ska fungera”.

Edit. Iofs kanske det inte är rätt att hålla inne pengarna. Men om så gräs ingår i jobbet så ska det ju självklart ta sig förutsatt att kunden sköter det enligt instruktioner. Annars är det garantiärende.
 
Redigerat:
Q
Nja jag tycker inte det är rätt att hålla inne på pengarna när de gjort rätt för sig och till och med sått gräs som inte ingick från början.
Är inte ens säkert att gräset skulle tagit sig perfekt när ni gjorde det.
Förövrigt är detta den bästa tiden att så gräs, minimalt med ogräs och fuktigt hela tiden.
Så tror inte du behöver va orolig över resultatet, det brukar ändå ta något år innan man har bra gräsmatta. Om man nu inte använder 3ggr så mycket frön ,sår på våren och vattnar 3ggr per dag.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Fast det har ju aldrig varit entreprenörens åtagande att de planterade gräset tar sig. Nu har ju företaget erbjudit sig att göra om kundens jobb för att de va glas i jorden och då tycker jag de är lite magstarkt att hålla inne pengar tills gräset har tagit sig.
Nej, men eftersom de klantade sig så mycket att de för att kompensera klantigheten la till att de skulle så gräs så får man anse att det nu ligger i firmans åtagande att även så gräs.
 
  • Gilla
nicklasf
  • Laddar…
Jo fast i detta fallet har ju firman inte haft ansvar att installera ”pumpen”. Tror du har svårt att hitta en markfirma som åtar sig att plantera gräs med frön och garantera etablering, beroende på att etableringen kräver engagemang från kund med stöd vattning och ogräs plockning
 
L lbgu skrev:
Nej, men eftersom de klantade sig så mycket att de för att kompensera klantigheten la till att de skulle så gräs så får man anse att det nu ligger i firmans åtagande att även så gräs.
Är med dig på den punkten och de har de ju gjort. TS fråga är ju nu ifall man även kan hålla inne pengar till gräset har kommit upp och en färdig gräsmatta finns på plats och det tycker jag är lite magstarkt eftersom hur väl de går även beror på hur väl kunde stöttar etableringen.
 
  • Gilla
Nageek
  • Laddar…
T topmount skrev:
Är med dig på den punkten och de har de ju gjort. TS fråga är ju nu ifall man även kan hålla inne pengar till gräset har kommit upp och en färdig gräsmatta finns på plats och det tycker jag är lite magstarkt eftersom hur väl de går även beror på hur väl kunde stöttar etableringen.
Ett vettigt alternativ är ju att göra som man gör ifall man anlitar en firma att just så gräs. Betalas normalt allt direkt efter sådd eller är det standard att vänta med en del tills man ser resultatet. Kan även vara intressant om firmor som sår gräsmattor ger någon form av garanti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.