roke skrev:
Jag är imponerad.
Hur stort hus värmer du?
Hur mycket olja förbrukade du tidigare?
Bo-yta c:a 90m² + källare med tvättstuga, liten verkstad och bastuns omklädningsrum, ungefär 50m². Bastun är förstås vedeldad minst en gång i veckan. Enligt senaste redovisning (2005) från Statoil 2,2m³. Har inte kvar oljeräkningar sedan tidigare, men före jag tilläggsisolerade (1996) var förbrukningen 3,2 - 3,6m³. Skall bli spännande att se hur mycket ved som går åt.
 
Andreas_Hansson skrev:
Är det någon ide att slänga på massa isolering ovanpå min leksaks tank.
Hade funderingar på att klä in och isolera sidorna oxå mera men det verkar bli omständigt.
Isolering är aldrig fel!
 
Jag behöver värmen i källaren, så jag har bara isolerat så att det blir lite i kyligaste laget när jag inte eldar. Sen hoppar det upp när pannan blir varm.

På sommaren blir det för varmt i tankarna ändå, tack vare solvärmen, så då är det också bra med lite fuktfördrivande värme i källaren.

Köket ligger rakt över pannrummet, så det är gott med värme där.
 
pr95 skrev:
Isoleringstjocklek (kostnad) sätter en gräns men å andra sidan minskar förlusterna direkt från tanken. Umeå universitet har räknat ut (2005) att 400-500mm utgör en ekonomiskt försvarbar gräns oavsett ackumulator då investeringen ej längre betalar sig.
--Har man annvänt sig av konvensionell isolering(bergull/glasull) eller annan
typ ?
Min åsikt är att 50mm bergull + pur/Finnfoam 50mm bör räcka om tanken
står innomhus (läckaget värmer ju på rätt ställe ) om temperaturen
i lokalen,förrådet eller pannrumet är hög beror det i dom flesta fall
på dåligt isolerade rör. Så är det i mitt fall och i de flesta pannrum jag
har besökt.
Vad får dig att tro att jag först isolerar tanken ordentligt och sedan lämnar rören oisolerade? Jag använder 100mm färdigformat rörisolering från Paroc och ytskikt av någon konstig plastmaterial som jag inte kommer ihåg namnet på nu. Samma som gäller ackumulatortankar, gäller även isolering:" If little is good, more is better and too much is just right"! ;-)
 
apersson850 skrev:
Jag behöver värmen i källaren, så jag har bara isolerat så att det blir lite i kyligaste laget när jag inte eldar. Sen hoppar det upp när pannan blir varm.

På sommaren blir det för varmt i tankarna ändå, tack vare solvärmen, så då är det också bra med lite fuktfördrivande värme i källaren. Köket ligger rakt över pannrummet, så det är gott med värme där.
JAg behöver också värme i källaren. Det sköter min bastu om så bra så. ;-)
 
jungman skrev:
Vad får dig att tro att jag först isolerar tanken ordentligt och sedan lämnar rören oisolerade? Jag använder 100mm färdigformat rörisolering från Paroc och ytskikt av någon konstig plastmaterial som jag inte kommer ihåg namnet på nu. Samma som gäller ackumulatortankar, gäller även isolering:" If little is good, more is better and too much is just right"! ;-)
Förlåt !!!!!jungman
Jag drog en allmän iaktagelse som jag gjort i de flesta pannrum jag besökt!

drar mig tillbaks nu för ett bastu bad(tyvärr eluppvärmd)men varm och skön
åndå,skräpar mindre så enligt frun :
ps :hon hälsaråt er alla VARMA DAMER VÄRMER BÄTTRE ÄN EN PANNA!
undrar var hon har fått det ifrån ? får väl prova på att stänga av värmen!!!


mvh pr95
 
pr95 skrev:
Isoleringstjocklek (kostnad) sätter en gräns men å andra sidan minskar förlusterna direkt från tanken. Umeå universitet har räknat ut (2005) att 400-500mm utgör en ekonomiskt försvarbar gräns oavsett ackumulator då investeringen ej längre betalar sig.
--Har man annvänt sig av konvensionell isolering(bergull/glasull) eller annan
typ ?
Min åsikt är att 50mm bergull + pur/Finnfoam 50mm bör räcka om tanken
står innomhus (läckaget värmer ju på rätt ställe ) om temperaturen
i lokalen,förrådet eller pannrumet är hög beror det i dom flesta fall
på dåligt isolerade rör. Så är det i mitt fall och i de flesta pannrum jag
har besökt.
Det kan lätt beräknas enligt bild nedan
 
  • iso_ekonomi.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
pr95 skrev:
Förlåt !!!!!jungman
Jag drog en allmän iaktagelse som jag gjort i de flesta pannrum jag besökt!

drar mig tillbaks nu för ett bastu bad(tyvärr eluppvärmd)men varm och skön
åndå,skräpar mindre så enligt frun :
ps :hon hälsaråt er alla VARMA DAMER VÄRMER BÄTTRE ÄN EN PANNA!
undrar var hon har fått det ifrån ? får väl prova på att stänga av värmen!!! mvh pr95
Du vet väl de två första paragraferna i lagen om familjefrid är som följer:

§1 Frugan har alltid rätt
§2 Om frugan, mot förmodan skulle ha fel, gäller § 1

;-)
 
jungman skrev:
Du vet väl de två första paragraferna i lagen om familjefrid är som följer:

§1 Frugan har alltid rätt
§2 Om frugan, mot förmodan skulle ha fel, gäller § 1

;-)
OK!! Om du inte vidare befodrar den regeln till vårt hushåll, så kan jag leva
med mina dåligt isolerade rör en tid till.
Eldade lite väl friskt idag 1500l till100*c på 3.5timmar tändfasen inräknad
blev ca40*c i pannrumet,1,5 inlägg klen blandved.
MÅSTE skaffa en större tank !!!!! helst en lågtryck .
Synd att man inte hade tillgång till detta eminenta forum när man böjade
bygga,man hade säkert undvikit en stor utgift och satsat på en välisolerad
lågtrycksanläggning istället.
mvh pr95
 
jungman skrev:
Bo-yta c:a 90m² + källare med tvättstuga, liten verkstad och bastuns omklädningsrum, ungefär 50m². Bastun är förstås vedeldad minst en gång i veckan. Enligt senaste redovisning (2005) från Statoil 2,2m³. Har inte kvar oljeräkningar sedan tidigare, men före jag tilläggsisolerade (1996) var förbrukningen 3,2 - 3,6m³. Skall bli spännande att se hur mycket ved som går åt.

Det lär behövas ca 20 m3 ved el om man vill så går det ca 20000 kWh/år för dej o då behöver ditt hus ca 5 kW då det är -15° vilket gör att din tank räcker i knappt 2 dygn om du kör med 60° diff (210 kWh/laddning)

Men ser man till hur länge din tank räcker då det är -15° så tar dit hus bara ca 2 kW vilket då skulle göra att du klarar dej med ca 7-8 m3 ved/år..

Så nog har du bra isolerat alltid jungman...
 
2an skrev:
Det lär behövas ca 20 m3 ved el om man vill så går det ca 20000 kWh/år för dej o då behöver ditt hus ca 5 kW då det är -15° vilket gör att din tank räcker i knappt 2 dygn om du kör med 60° diff (210 kWh/laddning)

Men ser man till hur länge din tank räcker då det är -15° så tar dit hus bara ca 2 kW vilket då skulle göra att du klarar dej med ca 7-8 m3 ved/år.. Så nog har du bra isolerat alltid jungman...
Utmärkt räkne-exempel! Jag räknade med att 10m³ räcker när jag beställde björkved från grannbonden. Han smålog lite och sa att det tror han så mycket han vill på. Efter att ha "inspekterat" huset, pannan och ack-tanken kom han på andra tankar.

Efter tillägsisoleringen drar huset mycket mindre än jag beräknade från början. Jag har dock inte räknat med hur mycket tilläggsvärme människor, belysning, el-spis/ugn, bastuaggregat mm. ger i värmetillskott. Att 2 kW i medeleffekt belastar tanken är dock ganska nära sanningen. Lägg till 1 kW i värmetillskott från allt annat än pannan, så kommer du mycket nära sanningen. Dessutom var det inte -15° under hela perioden, utan 1, kanske 2 dagar.

Räkna också med att jag inte har 22-23°C i innetemperatur utan snarare 18-19°C så träffar du rätt med dina beräkningar ;-) Visa gärna hur du räknade. Många i detta forum vill säkert veta hur du gjorde!
 
jungman jag har bara gått på vad jag märkt själv här hemma o hos bekanta, Även kollat på Strömsnäspannan under teknisk data..

Nu sägs det ju att det gör 5-6%/grad man sänker innetempen (vilket oxå verkar stämma) men det är bra iaf som du har det..

Hur mycket hushållsel gör du av med/år då??
Får ju ytterliggare hum då om hur mycket tillskott det ger..
Är det inte ca 100 W en vuxen avger (har även hört 150 W)

Hur mycket/tjockt har du isolerat o vad har du för total isoleringstjocklek nu??
Är bara lite nyfiken då jag måste ta tag i panelbyte på kåken o tänkte tilläggsisolera då, Byte fönster -05..
 
jungman skrev:
Vid -15°C får jag faktiskt elda 2 gånger på 8 dagar.
jungman skrev:
Dessutom var det inte -15° under hela perioden, utan 1, kanske 2 dagar.
Ja det var ju en jäkla skilnad...
 
2an skrev:
jungman jag har bara gått på vad jag märkt själv här hemma o hos bekanta, Även kollat på Strömsnäspannan under teknisk data..

Nu sägs det ju att det gör 5-6%/grad man sänker innetempen (vilket oxå verkar stämma) men det är bra iaf som du har det..

Hur mycket hushållsel gör du av med/år då??
c:a 10 000 kWh per år. Varierar förstås med det pendlar omkring den siffran.
Är det inte ca 100 W en vuxen avger (har även hört 150 W)
Ja, man brukar ju räkna med 100W/person, men på ett gym kan det vara annorlunda ;-)
Hur mycket/tjockt har du isolerat o vad har du för total isoleringstjocklek nu??
300 mm vägg, 500mm tak/vidsbjälklag. Dessvärre med vissa brister. På vissa delar av vindsbjälklaget finns först kutterspån c:a 450-550mm + 300mm mineralull.
Är bara lite nyfiken då jag måste ta tag i panelbyte på kåken o tänkte tilläggsisolera då, Byte fönster -05..
Det skall man vara, annars får man inte veta något!

Jag kan nämna i sammanhanget förnster, att om man använder mörkläggningsgardiner (såna man hade under WW2-kriget) så får man bättre u-värde än för de flesta treglasfönster (fyrglas?). Förutsatt att de löper rätt, utan springor. Man får förstås dra ner dessa på kvällen för att få någon nytta av dem. Eftersom jag inte hade råd att byta fönster, fick jag nöja mig med det. Det fungerar!

Fönster är ofta den största energi-boven i ett hus. Om man tar form-plywood eller liknande. Limmar på 100mm styrencellplast (Frigolit) på skivan. Anpassar det till hålet som utgör källarfönstret, får man välisolerade fönsterluckor som gör källaren mycket behagligare på vintern. (Förutsätter naturligtvis att man har en källare). På sommaren fungerar det tvärtom. Svalt och skönt när det är 30+ ute. Mörkt? Nej inte alls. Sällan eller aldrig räcker solljuset som arbetsbelysning i en källare. Då har man förstås lågenergilampor som hjälp. Monterar man passande handtag i luckorna kan man lätt ta bort dem samtdigt då man tar av rattmuffen på bilen ;-)
 
Jag har kört senaste 2 vintrarna med en simpel lösning av tilläggsisolering, Snö..
Men för att det inte skulle tina bort vid väggen på ett dygn så kom farsan med 2 buntar 50 mm friggolit som jag ställt upp runt huset o sen skottat snö ca 1 meter upp efter väggen..

Vid -20° är framledningstempen iaf ca 6° lägre o golven är varma, Känner direkt då det tinat från väggen en bit för då blir det golvkallt fläck vis så då är det bara att gå ut o skotta mot lite till.. Har flytande golv på siporex valvet o det är ingen isolering i det mellanrummet så det är även en frysrisk på vattnet om man inte skottar snö mot väggen...
Efter byte av fönstren o friggolit med snö mot väggen shuntas det ut 13° lägre temp än utan för att hålla 21° inne då det är -28°.. Tidigare 63° mot 50° nu..

Att det går ut mycket värme syns vid väggen, Utan friggolit så hade snön tinat bort 10 cm från väggen över en natt då det va -8° ute.. Såg även då vi varit borta o ställt ner tempen till 14° i huset då tinade de inget men dagen efter då det shuntats ut 70° vatten till radiatorerna va det en glipa på 10 cm mellan vägg o snö så helt klart bär det sej ju lägre temp man kan ha på fram/returledningen..

10000 kWh/år där har du endel att ta av, Jag gör av med ca 3300-3500 kWh + ca 5 ton pellets, Nästan bara lågenergi lampor både inne o ute samt inget som står i standbye.. Men då kanske det börjar gå 5 m3 ved till..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.