Problemet ät att när allt är klart kommer jag inte kunna komma åt dosan,
 
Isåfall blir det väl ingen skillnad, för du kommer ju inte åt en Y- eller T-koppling heller. Dosa låter enklare.
 
En Y koppling behöver jag inte komma åt, däremot en T eller dosa måste jag komma åt för att dra om kablarna
 
Rören ska väl mynna någonstans och där måste du väl komma åt dom, det är där du ska ha dosan.
 
Åkej
Se bifogad bild på väggen så kanskle det klarnar lite. Där den ritade Y kopplingen finns kommer inte vara åtkomligt efter att vi lagt golvskivor och satt taket.
 
  • Vägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en dosa där du ritat ringen och dra bägge rören dit.
 
Det är det som är problemet: i väggen finns bara ETT rör
 
Kan du inte lägga en dosa på vinden under isoleringen? Förutsätter iofs att det är vind ovanför :rolleyes:

Det är inte ok att göra med 230 men med högtalarkablar bör det går bra. Du bör dock täta dosan med silikon och komma ihåg var den ligger.
 
maeron, det rör som finns i väggen kapar du och skarvar ner två rör till dosan. Det kan väl inte vara nått problem?????
 
Det är bara att anlita någon "elektriker" från vår grannar i öst så fixar deY-kopplingar på VP-rören oavsett vad det går för trådar i rören.
 
Y
Får lov att också peka på dosor.

Jag har gjort dolda rör från varje vägg i vardagsrummet där mötpunkten är en dosa i taket.
Sen adaptrar på dosorna för kunna montera extra breda flexrör.
Hade aldrig lyckats dra så många (feta) ljudkablar i varje rör annars.

Fast det var innan jag visste man kunde köpa fett/silikon iofs för underlätta dragprocessen.. hehe

EDIT: jajust detta är ju under förutsättningen att väggar å sånt är öppna....
 
Problemet är knappast att fixa Y på rören, utan att det fungerar mycket bättre/enklare på alla sätt med en dosa
 
Här är det väl bara att se till att ha dubbla rör ner till dosan?
 
Nu när man ser ritningen är ju yxis lösning elegant, kapa röret, Två 90-graders böjar och två rör ner till dosan - ingen dosa uppe, men ändå "standard"....
 
Nu var det väl i inlägg #24 som den (för vissa av oss självklara lösningen) mera i detalj beskrevs. Så äras den som äras bör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.