Pellegnillot71
C civilingenjören skrev:
Folk bygger inte längre två parhus och en attefallare, bildar bostadsrättsförening och säljer för bankerna ger inte längre lån till bostadsrätter i små föreningar, som den länkade artikeln säger.
Vore ju bra om det var sant men bankerna i Huddinge har inga som helst problem med det. Vore intressant om du hade en referens för ditt påstående, inte för att jag vill sätta dit dig utan för att jag verklugen skulle behöva lite upplyftande nyheter!
 
En bekant fick problem att öht låna pengar till en bostadsrätt för det var för liten förening(!) ... låter som dumheter.
 
Är inte väldigt många av de äldsta villorna/fåfamiljshusen i Sverige timmerhus? Finns många timmerhus från sexton- och sjuttonhundratalet.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Intressant fråga, mitt hus är 106år gammalt och ser egentligen inga problem med att det står kvar 2100 ifall läget fortsätter vara hyfsat attraktivt så det är värt att underhålla, men det flesta hus idag är väl byggda från 60-talet och framåt. Har man rivit alla gamla hus eller är det bara dom som var vettigt byggda som står kvar? Där jag växte i upp kedjehus i halvfuskbyggen från 70-talet börjar det bli lite slitet nu, när ger man upp och river hela området eller kommer folk att göra helrenoveringar av i grunden rätt dåliga hus?
 
Ja ett välbyggt timmerhus på stengrund kan i princip stå tills nästa istid om det underhålls väl och får en ordentlig renovering ibland.
Under förutsättning att timret är skyddat med brädslåning mot väder och vind. Utan brädslåning verkar det vara svårt att få dem att hålla mer än 400 år vid kusten eller 700 år i inlandet innan väder och vind har gnagt för djupt i timret.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
100 år i år är huset. Står på solitt berg. Utbyggnaden från 40-talet med källare är kanske mer tveksam. Dock rejäl plankvägg.
Det är möjligen läget som gör huset sårbart för framtida rivningshot om inte fukt eller skadeinsekter hinner före. Nästan alla andra liknande hus ha ersatts av större vitputsade schabrak i 10 miljonerklassen.
 
Mitt hus som är byggt 1914 står direkt på berget med röd kalksten från ett lokalt stenbrott ca 40cm djupt som stengrund. Timret som är ca 18cm djupt och 30 cm högt per stock går knappt att skruva i, det är så hårt. Laxstjärtar som knutar , är brädslått med nån form av isoleringsmatta från 50-talet på utsidan. Glaserat tegel från 50-talet ovanpå det gamla spåntaket från förmodligen byggåret. Lär hålla hur länge som helst och det känns som det är byggt enligt heimlagas önskedröm. Nuvarande panel är dock bara 30år och det är några brädor som behövs bytas. Har även beställt ett 100-tal nya pannor från ett lokalt tegelbruk som kan glasera, nåt 10-tal behöver bytas, därefter lär det stå till 2100 utan problem.
 
Pellegnillot71
S johd01 skrev:
En bekant fick problem att öht låna pengar till en bostadsrätt för det var för liten förening(!) ... låter som dumheter.
Låter väldigt förnuftigt. Hos oss renoverade man ett gammalt hus, byggde ihop det med ett nyfabricerat och ställde dit en attefallare på tomten. Sen skapade man en bostadsrättsförening. Dom har inte ett smack gemensant förutom att de bor på samma plats.
 
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Låter väldigt förnuftigt. Hos oss renoverade man ett gammalt hus, byggde ihop det med ett nyfabricerat och ställde dit en attefallare på tomten. Sen skapade man en bostadsrättsförening. Dom har inte ett smack gemensant förutom att de bor på samma plats.
Jo det är säkert bra på vissa sätt men det gör inte direkt något positivt för landsbygden där man kanske funderar på skapa lite mindre föreningar. Alla som vill bo i "skogen" kanske inte vill bo i hus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.