E El-Löken66 skrev:
Nu står det så och då är det vad som gäller och det vi ska utgå ifrån, inte fria fantasier.
Fast det står oxå att snittlönen för en rörmockare är 250kr/h. Men sen kan man ju välja att blunda för det o bara läsa det andra.
 
E
J JensW skrev:
Fast det står oxå att snittlönen för en rörmockare är 250kr/h. Men sen kan man ju välja att blunda för det o bara läsa det andra.
Ööhm, Näe det står det verkligen inte, 185/h blir det brutto och därefter skatt.
 
E El-Löken66 skrev:
Ööhm, Näe det står det verkligen inte, 185/h blir det brutto och därefter skatt.
Okay. Hur vill du att jag läser detta?
 
  • Skärmdump av webbsida med text markerad, handlar om rörmokares timlön och vikten av certifierade rörmokare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
J JensW skrev:
Okay. Hur vill du att jag läser detta?
Det var inte den länken jag postade, det där är ju Mälardalens VVS. Då räknar de säkerligen med övertid och traktamenten för att få det att låta bra. Bara dragit lönelistorna rätt av som chefer gärna gör.

Men sanningen kan väl ligga någonstans däremellan.

Så vi gör på 35k tills annat bevisats.
 
J JensW skrev:
med skillnaden att alla andra konsulter tar 1700kr/h så ingen reagerar om du gör det. Tar henrik 1200kr/h kan jag garantera att han inte kommer få många jobb alls.

det komiska i detta tråd är att många säkert är konsulter o tar 1500-1700kr i timmen och det är inte svineri, men att en rörmockare tar samma inkl eventuellt material, det är svineri. Om man då inte tycker att konsultpenningen är svineri, då är det ju hyckleri.
Nu har jag lite svårt att likställa konsulter med rörmokare och framför allt så arbetar (oftast) konsulter på B2B marknad och inte mot konsument.
Skillnaden är enorm !
En privatperson betalar allt med beskattade medel. Gör du inte det har du troligen andra problem att fundera på.
 
E El-Löken66 skrev:
Det var inte den länken jag postade, det där är ju Mälardalens VVS. Då räknar de säkerligen med övertid och traktamenten för att få det att låta bra. Bara dragit lönelistorna rätt av som chefer gärna gör.

Men sanningen kan väl ligga någonstans däremellan.
som sagt, jobbar på byggen. Vet vad vi elektriker tjänar. Vet att de inte tjänar mindre än oss. Snarare typ mest på bygget (efter sprinkler). Men visst, jag bor i storstad. Men heller inte Stockholm, Malmö eller Göteborg där lönerna ligger klart högre. Men vad vet jag. Jag personligen tror inte 250kr/h är långt ifrån sanningen. I alla fall klart närmare än 185kr/h. OM vi nu inte ska dra in lärlingar osv osv i det hela. Trodde vi pratade om fullbetalda.
 
E
J JensW skrev:
som sagt, jobbar på byggen. Vet vad vi elektriker tjänar. Vet att de inte tjänar mindre än oss. Snarare typ mest på bygget (efter sprinkler). Men visst, jag bor i storstad. Men heller inte Stockholm, Malmö eller Göteborg där lönerna ligger klart högre. Men vad vet jag. Jag personligen tror inte 250kr/h är långt ifrån sanningen. I alla fall klart närmare än 185kr/h. OM vi nu inte ska dra in lärlingar osv osv i det hela. Trodde vi pratade om fullbetalda.
Det vi pratar om är grundlön.

Har du 45k i grundlön som elektriker på bygge?
 
Scout Scout skrev:
Nu har jag lite svårt att likställa konsulter med rörmokare och framför allt så arbetar (oftast) konsulter på B2B marknad och inte mot konsument.
Skillnaden är enorm !
En privatperson betalar allt med beskattade medel. Gör du inte det har du troligen andra problem att fundera på.

Så är det visserligen. Men likväl är det en hutlöst uttag mot vad de tjänar. Lika svinigt om än mot någon annan. Lite som att säga ”du jobbar mot det privata så du får fan inte tjäna pengar som de som jobbar mot företag”. Ännu märkligare när vi pratar om en bransch som faktiskt jobbar både mot privat OCH företag. Så då menar du att de som jobbar mot privat ska tjäna mindre? Kan ju säga att rörmockare som jobbar mot störa företag knappat kan ta vad en konsult gör och där är ju inte skillnaden sååå stor. Ur den aspekten. Sen skiljer det ju så kört ur många andra aspekter.

som kuriosa så tar stadsbyggnadskontoret i stan dryga 1200kr/h för komplettering av bygglov med minimitid på 4h (även om det tar 5 min att göra). Så ibland kostar ju saker orimligt.
 
Henrik Nordlander skrev:
Helt seriöst, och ! Köper kunden material så kan dem montera de också.

Att bara fakturera tid tjänar man inga pengar på. Så enkelt är de !
Men det funkar för snickare...
 
  • Gilla
DandrO
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det vi pratar om är grundlön.

Har du 45k i grundlön som elektriker på bygge?
nej. Vi tjänar som sagt mindre än rörmockarna. Men vi ligger klart över 29500kr ja. Klart. Men det är ju i storstan. Men för att få ner snittet betyder det ju att några måsta tjäna väldigt väldigt lite för att pressa ner snitt.
 
T
J JensW skrev:
som en som jobbar på byggen kan jag ju säga att jag absolut inte tror en rörmockare i snitt tjänar 29
Folk har en tendens att ljuga om vad dom tjänar och oftast uppåt.
Själv är jag både rörmokare och tjänar under lågsäsong iaf 100.000 i månaden.
 
  • Haha
Scout och 1 till
  • Laddar…
E
J JensW skrev:
nej. Vi tjänar som sagt mindre än rörmockarna. Men vi ligger klart över 29500kr ja. Klart. Men det är ju i storstan. Men för att få ner snittet betyder det ju att några måsta tjäna väldigt väldigt lite för att pressa ner snitt.
Allt låter väldigt märkligt i mina öron.

Du bör kolla upp detta med ackord så du inte blir blåst på bygget.

Vad gäller din grundlön så förstår jag att det är hemligt, har du över 40k får jag gratulera.
 
Henrik Nordlander skrev:
Jag skrev "cirka". Men för att svara på din fråga, ja lönen är bra

Skulle inte kalla de svineri utan verkligheten, all form av hantverk idag är dyrt i Sverige oavsett de handlar om rör, el, bil ja vad de nu må vara.
Ja alla hantverkare ska ha pool å flera gånger om år utomlands
 
Staffans2000
D Rågvägen skrev:
haha, juste du verkar vara en sån som tror att vi går på toa mindre under lågkonja, Du kanske har sovit dom senaste 10 åren men vi har byggt extremt mycket och all den här skiten kommer vi få ta hand om kommande åren, lägg därtill alla miljonprogram som förfaller. Jag har jobba kanske 5 % med lyxrenoveringar resten är ren och skär drift & underhåll. Sov vidare snickare Micke
Häpnadsväckande okunnigt skrivet!

Vad tror du händer när företag går i konkurs och folk blir arbetslösa? Jo, de slutar att betala hyra. Så, med vilka pengar skall då fastighetsägarna betala underhållet?
Vad händer då med de "få" spetskompetenshantverkarna som levt i en värld av ständigt ökad efterfrågan, när mattan plötsligt rycks undan, under era fötter?
Hur många år tror du att fastighetsägarna kan skjuta upp underhållsarbetet på de relativt nybyggda husen? Tänk på att de slarvigt byggda milionprogramshusen stod i femtio år utan att större renoveringar utfördes. Skall vi säga 5, 10 eller 15 år?
Så. Har ni levt snålt och sparat för kommande dåliga tider, eller har ni likt "De tre små grisarna" spelat och sjungit er fram genom högkonjungturen utan tanke på det oundvikliga slutet?

Staffan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.