Henrik Nordlander skrev:
Finns säkert alltjänstare som vill jobba med kunder som köper material.

Jag behöver de inte och jag har fritt spelrum att solla bort dem!

Jobbar på ett ställe där vi jobbar för att tjäna pengar, inget annat ! Med det följer att vi har de bra ! :cool:
Fattar inte? Tjänar du inte pengar på att montera grejer? Du tar väl betalt per timme eller offert??
 
Andreas.rekstad Andreas.rekstad skrev:
Dock så är väl den största delen av den så kallade påslagsvinsten avsedd för processen att beställa, ta emot och frakta materialet till platsen för arbete , även efter montage så eventuell garanti hantering osv..

Som sagt tidigare så fråga efter hur många procent de lägger på materialet när ni ber om offert och sluta gnäll om det inte går att lösa själv..
Jag betvivlar att de lägger tid som inte direkt debiteras mig för att införskaffa materialet, oftast kollas det på plats, sedan körs det till grossist och handlas, allt på fakturerar tid.
Eventuell täckning för reklamation och fakturahantering har jag inget emot läggs på.

Hur många procent säger inget om man inte vet grundpriset. Och problemet var ju att man inte ens ville jobba utan att få debitera material, för annars går inte jobbet ihop
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu diskuterade vi pizza och kläder, du tyckte det var samma sak, sen börjar du dra in vitvaruservice.

Om jag frågar efter pris på arbetet och får en timpeng och ett uppskattat antal timmar, hur ska jag då veta om det finns fler poster som jag ska fråga efter?
Efterfråga ett fastpris är någon utopi som vissa fått för sig existerar, det är sällan någon vill lämna fastpris på småjobb.

Jag skiter i vad pizzerian tar, de berättar innan, jag har sällan ett problem när jag beställer pizza med att jag får tillkommande kostnader som ugnsavgift, kassaavgift eller kartongavgift.
Du kanske ska läsa innan du skriver. Var har jag skrivit att Pizza och kläder är samma sak eller vad du skriver.

Förstår att det måste vara jobbigt för dig att inte förstå. Men jag är inte direkt förvånad
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Du kanske ska läsa innan du skriver. Var har jag skrivit att Pizza och kläder är samma sak eller vad du skriver.

Förstår att det måste vara jobbigt för dig att inte förstå. Men jag är inte direkt förvånad
Ah, jag menade då att du jämförde hantverkartjänster med pizzor och kläder, otydligt av mig.

Jag noterar också att du inte svarar på resten, kan inte säga att jag är förvånad jag heller.
 
  • Gilla
DandrO
  • Laddar…
Skumpe
L lostinsweden skrev:
Men åker man till Volvo verkstan med bromsar man har köpt billigt online?
Jämförelsen är istället att du åker till volvoverkstan med Volvo original-bromsar men de vägrar sätta dit dem om de inte får sälja dem till dig själva. Alla fattar vad det handlar om. Ingen gillar det. Finns inga förklaringar eller ursäkter som rättfärdigar.
 
  • Gilla
DandrO och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Krille-72 Krille-72 skrev:
Om vi har en kund på Östermalm eller en kund i en förort i en villa nära vår utgångsort skulle vi egentligen behöva 2 helt olika prislistor.
Och ... är det något problem med det?
Jag funderar i banorna att ha en startavgift som skiljer åt var man bor, och som är knuten till Uppsala parkerings zoner, för det motsvarar rätt bra både kostnad och krångel att ha bilen dit.
Samt, icke att förglömma, de som bor i de inre zonerna bor i lägenheter som kostar många miljoner, de borde ha råd att betala för sig för att få en hantverkare till sig.
 
  • Gilla
HVACJedi och 1 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och ... är det något problem med det?
Jag funderar i banorna att ha en startavgift som skiljer åt var man bor, och som är knuten till Uppsala parkerings zoner, för det motsvarar rätt bra både kostnad och krångel att ha bilen dit.
Samt, icke att förglömma, de som bor i de inre zonerna bor i lägenheter som kostar många miljoner, de borde ha råd att betala för sig för att få en hantverkare till sig.
Vet inte. Är det inte diskriminerande att de som bor i områden med lägre medelinkomst ska betala mer?
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Mikael_L
Nej, det är diskriminerande att ha olika taxor beroende på kön, etnicitet eller politisk färg, t.ex.
Men inte efter var man bor, såvitt jag förstått.
 
  • Gilla
Derbyboy och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Henrik Nordlander skrev:
Varför inte bara montera din blandare själv? Om du klarar att köpa den själv.

Finns ingen anledning att ta ditt jobb om du ska köpa den själv.
Vet du exakt vilka övriga delar som krävs?
Vilket märke på befintliga kopplingar?
Om du bor i lägenhet o dina kulventiler inte stänger, springer du ner å letar rätt på rätt avstängare medans jag väntar på dig, nej trodde inte det. MÅNGA konsumenter ser inte ens skillnad på värme, vatten o vvc. Vet inte hur en växlare fungerar. Då tycker inte jag man ska för några inköp heller.

Jag vill härmed visa att vill man vara duktig o dumsnål, då kan man lösa samtliga parametrar.
Det börjar vara dags att du avslöjar vilket företag du jobbar i, så att alla som blir så imponerade av ditt sätt att resonera kan ringa och beställa jobb.
Och andra, mindre imponerade kan då ... tja ... :cool:
 
  • Gilla
Gabbe1 och 9 till
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Nja.. just obalans i däcken är ju en ypperligt dum jämförelse eftersom det inte kan reklameras till tillverkaren..

Om vi däremot säger att gummit släpper från corden, då har vi ett verkligt knepigt scenario.
Montören kommer hävda fabrikationsfel och säljaren kommer hävda felaktig montering.. kunden hamnar i kläm..
Hade kunden i detta läge köpt däcket av firman som monterat det hamnar ansvaret på denna med att lösa kundens problem. I första fallet hamnar ansvaret på kunden, de måste på något sätt bevisa varifrån felet kommer, vilket är nästintill omöjligt för en lekman.
Obalans går visst att reklamera!! Det kan vara fabrikationsfel på däck också!!
 
Skumpe
E El-Löken66 skrev:
Vet inte. Är det inte diskriminerande att de som bor i områden med lägre medelinkomst ska betala mer?
Nej. Du får gå över på taxa som procent av hushållets inkomst om du vill ha sådan rättvisa. Lycka till med affärerna.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Inte riktigt så enkelt att jämföra Sthlm mot mindre orter. Du har högre löner, mer trafik, biltullar, svårt att hitta parkering mm. Det är en jäkla skillnad faktiskt. Om vi har en kund på Östermalm eller en kund i en förort i en villa nära vår utgångsort skulle vi egentligen behöva 2 helt olika prislistor.

Det finns många branscher där du enkelt skulle kunna dubbelkolla priser men när det gäller just hantverkare inom vissa kategorier så har folk otroligt mycket åsikter.
Om du tar en låssmed tex. Så har han både högre påslag på material och högre timpenning än de flesta andra hantverkare. Men det är så sällan man kommer i kontakt med en låssmed så man släpper antagligen det. Köper du en schampo flaska hos frisören så går du inte hem och googlar fram ett nätpris för att sedan gå tillbaks och klaga.
Det finns 1000 exempel.
Förhandla priser innan är mitt råd. Så brukar jag göra innan jag köper en bil.
Att förhandla innan funkar inte alltid heller tyvärr. Sist hade jag ett muntligt pris på X kr från den lokala rör-böjaren. Jag bad om ett muntligt pris för att veta om jag skulle tacka ja eller inte till att de skulle få göra jobbet.

Fakturan var på 2 gånger X. Hantverkaren kom med massa dåliga förklaringar att det muntliga priset bara var för arbete och det extra var för material men inte ens det höll då arbetskostnaden var hälften av X före rot. Har inget förtroende för den firman längre och rekommenderar dem inte till någon som frågar utan snarare säger till bekanta att undvika dem.

Så kanske man inte skall förhandla muntligt utan skriftligt har jag lärt mig av detta. Har jag gett ett muntligt pris så håller jag det. Utgår ifrån att andra gör samma mot mig. Men uppenbarligen gäller det inte alla.

Jag vet att Stockholm är dyrare än resten av landet när det gäller omkostnader. Men det ger ju inte automatiskt rätten att ta vilka priser som helst. Ge ett realistiskt tim pris, lägg in parkerings kostnader i framkörnings avgift. Prissätt material med 20-30% påslag på de priser som kunden lätt kan googla på nätet. Då har man en mer rättvis prissättning.
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Rätt vanligt tyvärr. Material köps på Ahlsell och liknande firmor den debitering som sedan görs är betydligt dyrare än om Du köper materialet (bonus / kredit direkt till hantverkarna.
Är rätt trött på mentaliteten hos dagens ”hantverkares” debiteringar , mänger med tillägg . Min senaste elektriker debiterade 800 kr för att han hade material i bilen , jobbet tog under en timme.
 
  • Gilla
DandrO och 1 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Hej namne, egenföretagare som säljer timmar
Inom vilken bransch då?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Kan du inte lägga ut din uträkning. Skulle vara intressant att se.
Du verkar hittat en röris med mycke tålamod...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.