K Krillehus skrev:
hur överlever alla andra jobb där man fakturerar sin tid? En lärarinna kräver väl inte att ungarna ska köpa läroböckerna av henne? Eller att hon ska då sälja materialet som behövs för att bygga skolan
vad jobbar du med?
 
Claes Sörmland
Andreas.rekstad Andreas.rekstad skrev:
Du borde hitta en annan rörläggare
För egen del skulle jag gjort det själv, det är ju en trivialgrej. Skulle det vara något värre så har ju jag min trevlige 80-talistgranne till rörmokare. Men detta är vardagen för ohändiga Svenssons i storstäderna som inte har någon i vänkretsen som kan hjälpa till.
 
  • Gilla
LMC400
  • Laddar…
Staffans2000
Krille-72 Krille-72 skrev:
Ta in offert så får du se. Har nyligen tagit in 3 st och blev förvånad över hur lite rotavdrag det var på alla 3 offerter. Om jag fattade offerterna rätt får dom inte erbjuda rot för arbetet det tar att åka och slänga skiten.
Så en stubbfräsare kan inte få rotavdrag:D?
Kunde inte låta bli!

Staffan
 
  • Haha
  • Gilla
vialund42 och 6 till
  • Laddar…
Mikael_L
Henrik Nordlander skrev:
Helt seriöst, och ! Köper kunden material så kan dem montera de också.
Att bara fakturera tid tjänar man inga pengar på. Så enkelt är de !
Få se, vilken bransch var du verksam i? jag har inte koll ...
 
  • Gilla
Foxpaint
  • Laddar…
Mikael_L
K Krillehus skrev:
Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Ofoget finner du främst inom el och VVS, alla andra hantverkar-segment har städat upp sig betydligt.
Det förändras även sakta inom dessa två segment, men det lär vara rätt långt bort innan sista fossilen till hantverkare har kastat in handduken.
 
  • Gilla
DandrO och 5 till
  • Laddar…
Tror inte det är nått problem att ta med sin egna oxfile om du erbjuder dom kr1.200:-/timme för stekningen med en minimidebitering på 3timnar och startavgift på kr500:- för att värma stekbordet....... och sen tillkommer hyra av bord,stol,bestick mm :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
51:an och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
Henrik Nordlander skrev:
Finns inte ett vvs företag i vårt avlånga land som skulle överleva om man bara fakturera tid. Dem som överlever på bara tiden, tar antingen inte ut någon lön, saltar timmarna eller har betydligt högre tim peng
Men sluta installera då. kör endast butik då. Dags att ta upp kampen mot Biltema och Bauhaus tycker jag.
 
  • Gilla
DandrO och 6 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
nej det är skitsnack. De vill tjäna 20.000 kr i påslag på din värmepanna och 100% påslag på materialet
100% påslag? Sist jag anlitade en 'rörmokare' så la de på över 300% på sitt Ahlsell pris. Har själv Ahlsell konto och kan lätt jämföra deras priser mot de priser jag har. Vet att de anlitade Ahlsell för jag blev inblandad i en mail tråd där de frågat om material från Ahlsell. Jag ändå inte VVS rabatt utan mer el rabatt på Ahlsell så troligen så påslaget ännu mer
 
  • Gilla
DandrO och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Få se, vilken bransch var du verksam i? jag har inte koll ...
Ehh, nu när jag läste vidare lite, så ser jag att du verkar vara rörkrökare.

Så, då kommer frågan, om en kund vill ha hjälp med att justera isntällningarna i värmepumpen, eller att du kommer och tar bort en radiator tillfälligt för att de ska renovera - du vägrar du/ni komma för att du inte får sälja något material?
Rätt uppfattat?

Fast det är klart, tar du bort radiatorn så behövs ju två pluggar, så du gör väl det jobbet då och fakturerar pluggarna för 700kr styck ... :crysmile:
 
  • Gilla
DandrO och 7 till
  • Laddar…
Tack för trevlig läsning! Är själv pris och har jobbat som säljare därefter i många år och då har jag stött på produkt/tillverkar garanti och det är en djungel och med olika utgångar, dåliga och mindre bra är min slutsats.
Jag tycker att vi kan alla enas om att timpenningen bör vara i förhållandet 750kr med all material och 900kr endast materialmontering, på ett ungefär. Med porslin mm (större saker) bör det ligga någonstans därimellan. Men ett stort men! Tiden räknas alltid därifrån montören utgår inte beställarens tröskel och att behövs mer material så ska beställaren stå för införskaffandet i både tid och transport. Det är för mycket snack om att montörerna tar betalt för en ”tom” servicebil. De är för det mesta välfyllda till bristningsgränsen och räcker inte till ändå!
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
Man kan ju att misstänka att delar av sveriges dyrast-i-europa priser kommer ur det system som beskrivs. Egentligen är det de som säljer produkterna till hantverkarna som gör den stora förtjänsten. Att hantverkarna, som det verkar i tråden, helt köpt systemet att slussa pengar till grossisterna är lite oroande. Att egenföretagare vägrar kritiskt se sin roll är ju normen i alla brancher eftersom deras leverne beror på det. Jobbar man för lön borde man kunna kritiskt genomskåda det som sker. Tråkigt när arbetare helt sväljer företagares narrativ.

Enligt ovan köper alltså hantverkarna produkter till överpriser lägger på 20% och säljer sina timmar till underpris för att upprätthålla grossistens vinster. Systemet försvårar inköp från utlandet och upprätthåller sveriges katastrofpriser med konsekvenser på hela budgeteringen av nybyggen vilken i förlängningen påverkar kvaliteten av sveriges byggda miljö. Jättebra grej att vara delaktig i.

Det är givetvis smidigt att jobba med samma produkter hela tiden. Det handlar dock om att avstå från kompetens och bli montör av ett märke. Något som borde föranleda lägre löner.
 
  • Gilla
Mortsken och 2 till
  • Laddar…
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Jag har använt mig av veteranpoolens rörmokare och de har aldrig varit några problem med att endast utföra rörmokeri. Överkomliga priser har de också har. Iaf i Jönköping där jag bor.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Förstår inte bekymret, jag lämnar fast pris på alla installationer och lämnar garanti på mitt jobb dock får konsumenten stå själv för kontakt med inköpsställen om nått skulle vara fabrikationsfel, räknar ihop mitt pris för tillhandahållet material och lägger på några procent tillsammans med mina timmar och material som jag själv får sälja, funkar bra problemet som kan bli är när köparen ser att han får mindre rotavdrag mot den tiden jag gjort, man måste ju ha marginal och konsumenten har ju haft möjlighet att ta in andra offerter men för det mesta så funkar det klockrent
 
  • Gilla
DandrO och 6 till
  • Laddar…
S
K Krillehus skrev:
Ska bygga hus och de rörmokare jag pratar med är inte intresserad av jobbet om de inte får sälja allt material inkl. Värmepanna och wc stolar.

Jag vill betala för din tid, inte för att du ska leka återförsäljare.

Finns det hantverkare inom någon annat segment som beter sig så här eller är det unikt för VVS branschen?
Det gäller ofta med hantverkare. Jag vet snickare som resonerar på samma sätt. Dom tjänar bra på delarna. Många handlar på Biltema och säljer för "normalpris". Det blir bra förtjänster istället för att köpa från en proffsbutik.
 
Andreas.rekstad Andreas.rekstad skrev:
Så du menar att det skulle vara rimligt att betala 900kr/timme även om det bara är en rörstump som har gått sönder och skall bytas ut eller en liten ventil?
Förhandla med röris innan arbetet istället då de säkert kan göra något åt procentsatsen i påslaget innan de ger prisförslag...
Just om det bara är ett riktigt litet småjobb bör de absolut ta det. Vid större jobb förhandlar man alltid, men knappast när det gäller en hundring eller två. Det handlar helt enkelt om att de bör ta det arvode som krävs och ha en transparent bransch, om det är 800 eller 1000 återstår att se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.