JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Går VP?
Japp.

Kontrollpanel för värmesystem med mätare, termostat och varningslampor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där är väl oljepannan man se och att elpatron drar 3kw. Nu vet man ju inte hur det är kopplat men går elpatron när det är så milt som det är så drar det ju iväg. Säger som förrgående... går värmepumpen. Jag skulle ha köpt en riktig innerdel till värmepumpen för att få ut max utav värmepumpen
 
V Vector skrev:
Det där är väl oljepannan man se och att elpatron drar 3kw. Nu vet man ju inte hur det är kopplat men går elpatron när det är så milt som det är så drar det ju iväg. Säger som förrgående... går värmepumpen. Jag skulle ha köpt en riktig innerdel till värmepumpen för att få ut max utav värmepumpen
Japp, värmepumpen går. ”En riktig innerdel” vad innebär det? Hänvisar min kompetensnivå i ämnet till trådens namn...
 
Riktig innerdel är en inomhusmodul som enkelt förklarat innehåller en beredare, elpatron, cirkulationspumpar och antal växelventiler. Den sköter och "pratar" med utedelen och när tex varmvattnet ska värmas så växlar växelventiler så varmvattnet värms. När element ska värmas så växlar den om och värmer vattnet i elementen. Blir det för kallt ute så värmepumpen inte klarar att värma elementvatten så kallar den in den elpatronen som hjälper värmepumpen att klara värmebehovet. Sök å läs om tex nibe vvm 320
 
  • Gilla
Magnus_D
  • Laddar…
Magnus_D Magnus_D skrev:
Japp, värmepumpen går. ”En riktig innerdel” vad innebär det? Hänvisar min kompetensnivå i ämnet till trådens namn...
Verkar konstigt att det ska behövas både värmepump och elpatron nu när det är så varmt ute?
 
  • Gilla
Magnus_D
  • Laddar…
T
Nja, om jag tolkar det rätt så är värmepumpen på 8kw och huset på nästan 250kvm.
Det kan kanske vara så att värmepumpen är något underdimensionerad vilket gör att elpatronen behövs redan :thinking:
useless useless skrev:
Verkar konstigt att det ska behövas både värmepump och elpatron nu när det är så varmt ute?
 
Jo, så kan det nog vara. Är den dessutom kopplad med fast kondensering så stämmer förmodligen förbrukningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.