F
T TommyC skrev:
Jag hittade huset på kartan nu men bilden är från innan värmepump och solcellerna monterades. Lutningen ser ut att vara runt 20 grader så finns det "gång-brädor" så är det förhoppningsvis inget problem.
[bild]
Det är ändå inget problem, åtminstone inte för hantverkarn. Han bara går rakt över som den självklaraste saken i världen utan minsta betänklighet.
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej. Man får grönt 20% på totalen för solceller och 50% för batterier och laddboxar.
Ja?
 
F
K karlmb skrev:
Ja?
Ja, vadå? Var ser du rörläggaren på nåt av det?
 
4 4väggarochtak skrev:
Jag har tittat en del på att installera solceller och tagit in prisuppgifter både för ett år sedan och nu. Det jag ser är att priset verkar ha gått ner en hel del. Det som dock verkar vara ungefär samma är installationskostnaden.

För att dels få bra ROI men också för att det är intressant skulle jag vilja installera merparten själv. -Ja, jag vet att det finns regler kring vad jag får installera själv, även om jag inte läst det i detalj. Men jag undrar om det finns någon panellösning som minimerar installationsdelen med "kvalificerad" installatör? Exempelvis paneler med snabbkontakter som även konsumenter får koppla ihop, alternativt att panelerna har allt kablage förmonterat och i tillräckliga längder för att vid senare tillfälle ringa hem en elektriker som kan nå allt från marken och koppla ihop det under en eftermiddag? Något "plug n play" som anses "idiotsäkert" för konsumenter?

Som ni märker gillar jag att ifrågasätta konventionella lösningar, saker brukar alltid kunna lösas om man tänker lite annorlunda. Exempelvis när anses en solcell bli installerad (som jag om jag förstått rätt inte får göra själv), när den bärs upp på taket, när fästet skruvas fast eller när kablaget dras? Om det skulle vara när man skruvar fast den, finns det då istället kanske en "snap on" lösning som inte kräver verktyg och därmed tillräckligt enkel för att en konsument anses "klara det"? Om det är kablage-dragningen på taket som sätter stopp, då kanske det istället finns en online-leverantör som göra prefab-förläggning i en liten kabelstege eller liknande efter mina mått, sedan får jag montera den själv. Ytterligare exempel: Om man tänker på en el-bil, jag "får" troligen inte koppla ihop elbilens battericeller själv, men vid leverans av bilen är de redan förmonterade och ihopkopplade och jag får koppla in laddkabeln själv (och med V2G har jag egentligen ett "installerat" batteri utan elektriker). Finns det liknande för solcells-lösningar?
Det finns ju ett regelverk att följa den som är ansvarig för installationen måste ju se till att det efterlevs
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.