GustavW skrev:
Har precis armerat klart båda plattorna, ett bostadshus på 9*15,6 och ett uthus på 8,5*20. Tjänstledig fram tills nyår, kan inte tänka mig att det kommer att räcka. Vi har lejt in stomresningen och el, allt annat fixas själva. Intecknar föräldrarnas hus och slipper bankens frågor.... Pappersexercisen och planerandet tog ett års pappaledighet att reda ut. Mycket papper blir det...
Bli inte sur nu, men har du övervägt om din kostnad för att vara hemma och "fixa" kanske kostar mer än att anlita proffs?

du har ju ändå lejt bort de "goa" jobben, jag menar.. är man inte målare så ser det ju ut som självaste f*n har vart på besök, fast man tycker man har vart noga med underarbetet..
Skall du dra vatten avlopp själv?

sedan tror jag nog att du underskattar dig själv, tiden kommer visseligen inte att räcka till men det beror nog på att du har åtagit dig lite för mycket på engång, jag hade sattsat på bostaden först, uthus och liknande är tillbyggnader.

Lycka till!
 
En snabbkalkyl, jag tjänst 20', får ut 14' vilket räcker till 40 snickartimmar. Mao, om jag arbetar mer än 1/4 av deras tempo blir det vinst.

Vissa saker ska dock proffsen göra, jag får inte upp en stomme rak t.ex. men fylla isolering, spika panel osv behövs inga proffs till. Det är terapiarbete, inte finpill. Avlopp och vatten tänker jag inte koppla och stomresningen är som sagt utlejd. Att det är mycket jobb är det dock ingen tvekan om :))
 
Är just igång med startandet. Gjuter på fredag om allt går som det skall. Har då grävt för krångligt avlopp, sprängt och byggt väg, kopplat och mekat med det mesta. INGET är ju omöjligt om man bara läser på och tar det bit för bit.

"säger jag som bara är glad idag för att det går bra" men gråaste håren får man ju av att beställa saker och tjata på Schenker eller jaga grävmaskiner etc :)
 
Hej! Vi bygger helt själva i lösvirke. Grundarbeten påbörjades i början på Juli 2006, coh vi började spika stommen den 17:e Juli. Nu börjar det snart bli klart och vi planerar inflyttning om 2-4 veckor. Vi har haft hjälp med Takbjälkar (limträbalk), Takplåt och montering av fönster. I övrigt har vi gjort allt själva.
hemsida klicka på hem;
Hem om du (ni) är nyfikna.
 
Tjena! Vi bygger också själva i lösvirke men har lejt snickare för stomme och elektriker + tagit hjälp av en lokal förmåga med schaktning. Annars är planen att vi ska göra resten själva. Den 21:a april lade vi grund, tog en dag, kvalitetsäkrad och klar. Sen var det lite strul med virke och att få loss jobb men den 14:e maj började vi snickra. Huset är klart när det är klart. Vi lider inte av några stresstankar än så länge..

Dom som e nyfikna kan gå in o kika. Kommentera gärna om ni har några frågor!
Casa Ribeiro
 
Är jag ensam om att gjuta väggar i betong?
Det går snabbt och är underhållsfritt, står stabilt i 100år.
Håller värmen bra, betong är ett fantastiskt material.
 
Hej, skönt med en till som känner sig lite vilsen!

Vi har renoverat ett 30-talshus på 70kvm under ett år. Tilläggsisolering, nya fönster och dörrar, ny el, ny panel, kamin, grävt ur under grund, osv. Det vi har tagit professionell hjälp med är att koppla in den nya elen, annars har ju lite vänner och familj fått hugga i ibland!:) Kan dock inte göra färdigt gamla delen innan nya finns på plats..

Så nu väntar vi på bygglovsfärdiga ritningar på ca 95kvm nybyggnad i två plan med en länk mellan gamla och nya, där det blir två badrum, kök, tvättstuga, v-rum och tv-rum. + ett fristående dubbelgarage. Ska ta hjälp med el, vvs samt grävning
Svårt med tidsuppfattningen men det blir kvällar och helger, men det blir först garage för arbetsytor och förvaring. tidsplanen sätter vi när bygglovet är klart och grundarbetet är på gång.

Men vi har sagt att det får ta lite extra tid om vi kan spara lite pengar på resan.

Ser fram emot att hålla på med något som är nytt, samt att slippa bo på arbetsplatsen som det föregående året. Trött på allt som är snett och kräver specialanpassning..

Vi väger mellan Besta-block och helt i lösvirke, men det lutar åt Besta. Någon som har erfarenhet?

//Svartbyggarna
 
Vi häller på att bygga en "2 vånings" villa på 190m2, har tänkt att göra det mesta själv. Detta utan att vara proffs men dock med goda kontakter inom bygg sektorn. Räknar att det minst kommer att ta fram till slutet av januari innan det är klar för inflyttning. Jag kommer att vara ledig tills det är inflyttningsklart.
Bifogar en länk till bygget, hoppas att man orkar att hålla den vid liv.
Huset
 
Vi byggde vårt förra hus på 135 m2 i ett plan med valmat tak helt på egen hand. Det enda vi lejde bort var el. En fantastisk resa som tog c:a ett år! Nu skall vi bygga vårt andra hus men det blir bara på 120 m2 i ett plan. Denna gång skall vi göra det "på riktigt". Denna vecka kommer det hem en timmerbil + släp fullt med gran och talltimmer. Detta skall vi såga till bräder och plank på vår nyinköpta solosåg. (Semestern är räddad) Sedan det torkat hyvlar vi till plank, panel och lister i en fyrkutterhyvel. Vi har också fällt ett trettiotal stora ekar på tomten som skall bli till golv, altan, fönster, dörrar och kök. Puh

Om jag överlever så talar jag om hur det gått ;-)

Lycka till allihopa med era byggen.

/Kan själv...
 
A
Då vårt husbygge nu blivit försenat med ett antal månader (vi hade tänkt att stomresa i maj, detta blir nu i juli) så kan vi med all säkerhet säga att vi räknar men inflyttning någon gång nästa vår, runt mars-april-maj. Det är ändå underbart att bygga helt som man själv vill ha det, givetvis blir det en massa extra val och arbete, men vi är helt övertygade om att det kommer vara värt det i slutändan. Semestern är räddad även för vår del, Micke håller på men plattan till garaget nu och vi kommer grundmåla panelen till huset så det få torka innan vi ska sätta upp det. Hoppas med andra ord på hyfsat väder.. får muta vädergudarna med en glass eller två...

:)
 
Vi ska helt troligt börja gräva 9 juli, nuvarande iden är att vi ska göra allt utom schaktning, betongfyllning och el själva. Får se om det håller...
Dryophila
/Tobben
 
Tjenare lösvirke

Var i skellefteå bygger ni?
Jag och min sambo jagar tomt söder som om stan utan framgång har du några förslag?
 
Det här blir lite utanför ämnet.......
Vi bygger i Stämningsgården, har inte direkt några förslag om lediga tomter om Ni inte är intresserade av Falkträskområdet. (min mail: janne(at)hemma.ac)
 
Oskar&Jessika skrev:
Vi väger mellan Besta-block och helt i lösvirke, men det lutar åt Besta. Någon som har erfarenhet?

//Svartbyggarna
Vi bygger med Besta började vid midsommar för ett år sedan och beräknas flytta in i höst.
Stomresningen gick väldigt fort med Besta och det är inte så fuktkänsligt under byggtiden, man kan snabbt få tätt hus.
Är det något speciellt ni undrar så kan ni skicka ett PM.

/Patrik
 
Mikael_L
Oskar&Jessika skrev:
Vi väger mellan Besta-block och helt i lösvirke, men det lutar åt Besta. Någon som har erfarenhet?

//Svartbyggarna
Hej, min kompis byggde med Besta. Vi har väl inte direkt diskuterat valet och erfarenheterna så mycket, men han har iaf inte sagt något negativt om det.
Stomresningen gick superfort, det var iaf bra. Men köp några billiga skruvdragare och ta dit lite vänner som ni sen bjuder på mat och öl på kvällen.

http://www.byggahus.se/forum/loesvirke/68410-kanske-inte-riktigt-loesvirke.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.