SPC + Lundix SPC Bridge + Homey alternativt SPC + Lundix SPC Web Gateway + Home Assistant. Samt Plejd-drivrutinen till Homey resp Home Assistant.
 
  • Gilla
ymmij12
  • Laddar…
K KjellTimell skrev:
I kontorsmiljöer upplever jag det som mer regel än undantag att passerkontrollsystemet, typ ett Assa ARX, RCO eller likvärdigt styr motorlås + inbrottslarmet, tastaturen sitter ju av förklarliga skäl på osäker sida. Men noden sitter på säker sida, gör man något annat än håller upp kort och slår kod på tastaturen har ju sabotage löst ut.

Antingen har dom kort + kod, vilket jag likställer med att dom lika gärna kunde haft nyckel + kod till larmet med MAP på insidan och kommer in. Eller så hotar dom en person som har kort+koden och kommer in vilket fungerar även i andra scenariet med nyckel + kod.
Man får ju förutsätta att dom varken har nyckel, kod eller kort och då kan inte jag se någon större sårbarhet med att ha tastaturen på utsidan, sålänge noden sitter på insidan. Med andra ord, sållar man bort dinky-toy systemen kan man sova gott.

I privata miljöer har jag bara sett "riktiga" passerkontrollsystem max en handfull gånger. Då har det varit hos någon ambassadör eller näringslivstopp, men långt från alla har haft sofistikerade lösningar.

Vi brukar säga 25.000kr exkl moms per kortläsare för hela baletten från projektering, installation, driftsättning, teleregistrering. Men det kräver ju X antal dörrmiljöer för att schablonisera, 1 läsare blir ju dyrare än 50 om man slår ut styckepriset.

Jag skulle kunna tänka mig ett ARX eller RCO lösning hemma om det inte vore för priset.
Däremot skulle det ej falla mig in att sätta en Yale Doorman.
jag har faktiskt RCO MEGA på min villa, och snart har en kollega till på jobbet RCO i sin nya fastighet.

Jobbar i branschen så kan både systemet utan och innan och kan göra alla låskolv själv. Har bra priser hos RCO via jobbet också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.