Hej på er!

Håller på och kollar lite på en robot.

Vad jag förstår kan man styra startpunkter med en del klippare, att den startar en gång av tio från punkt ett, tre gånger av tio från punkt två osv.
Men sen kan den ändå komma att klippa över hela gräsmattan då den går runt helt slumpmässigt.

Finns det någon robot där man kan ha flera olika slingor / områden?

Min gräsmatta skulle jag vilja dela in i 3 - 5 områden, för att komma till ett av områdena måste klipparen passera en grusgång där jag och besökare brukar ställa bilen på dagen, därför skulle det vara bra att detta område bara klipps på natten, mellan kl 03 - 05 kanske, finns det någon klippare som skulle klara detta? De jag har sett kan man bara styra var den skall starta, sen kan den åka vart som helst.
Och att ha en separat slinga som man får bära klipparen till och låta den gå där tills batteriet är slut är inget alternativ.

Jag vill alltså styra klipparen till att bara klippa ett område i taget.
 
Kom på en sak till, ytan som skall klippa är totalt ca 3000 m2
 
Honda kan jobba så med sin zonindelning, men du behöver 2 st för att hantera ytan.
 
Nonkan skrev:
Honda kan jobba så med sin zonindelning, men du behöver 2 st för att hantera ytan.
Nja, kan den verkligen det, hur undviker den att köra in i fel zon?
 
Tillräckligt smalt mellan trådarna kanske? och miimo500 är för 3000m2.
 
Zixten skrev:
Hej på er!

Håller på och kollar lite på en robot.

Vad jag förstår kan man styra startpunkter med en del klippare, att den startar en gång av tio från punkt ett, tre gånger av tio från punkt två osv.
Men sen kan den ändå komma att klippa över hela gräsmattan då den går runt helt slumpmässigt.

Finns det någon robot där man kan ha flera olika slingor / områden?

Min gräsmatta skulle jag vilja dela in i 3 - 5 områden, för att komma till ett av områdena måste klipparen passera en grusgång där jag och besökare brukar ställa bilen på dagen, därför skulle det vara bra att detta område bara klipps på natten, mellan kl 03 - 05 kanske, finns det någon klippare som skulle klara detta? De jag har sett kan man bara styra var den skall starta, sen kan den åka vart som helst.
Och att ha en separat slinga som man får bära klipparen till och låta den gå där tills batteriet är slut är inget alternativ.

Jag vill alltså styra klipparen till att bara klippa ett område i taget.
Robomow kan styras till att klippa en zon i taget och upp till fyra zoner kan hanteras enligt detta inlägg http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/210589-biltema-lmr-24-7999-kr-7.html#post1743950
 
Veitur skrev:
.. Tillverkas i samma fabrik som Husqvarna. ...[/EMAIL]
I England, alltså.
 
MattisH skrev:
Tillräckligt smalt mellan trådarna kanske? och miimo500 är för 3000m2.
Jo man kan minska sannolikheten för att den kör in i "fel" zon av misstag, men det kan fortfarande hända, så vitt jag vet.

Det skulle behövas dubbla slingsensorer i framkant, sittandes tex 20cm isär. Så när klipparen följer tråden till en zon används bara den ena sensorn, men när den klipper används båda. Om man då lägger trådarna 15cm isär vid en passage så skulle den inte komma i genom vid klippning. Vet ej om det finns någon klippare som har detta.
 
MBygga skrev:
Robomow kan styras till att klippa en zon i taget och upp till fyra zoner kan hanteras enligt detta inlägg [länk]
Citerar det du skrev i tråden...
MBygga skrev:
Funktion med flera zoner finns på en del fabrikat men inte alla, HQ, Zuchettiklippare, Honda har det men inte Worx och nog inte Biltema. Biltemans verkar dock inte heller klara mer än 200 m begränsningskabel vilket var en anledning till två separata zoner om jag förstod Mr Lat rätt.
Innebär det att HQ, Zuchettiklippare, Honda fixar detta med??
 
Så länge en klippare enbart använder en enda slingtråd kan du troligen inte hindra att den kör in i vilket område som helst.
på HQ kan man bara tala om vart klipparen ska börja inte inom vilket område den får vara.
Du skulle kunna klara av det med lite trix och en timerbrytare som normalt sluter slingan (dubbel tråd över passagen inkopplad till bytaren och slingan på andra sidan) över det område den "normalt" inte skall köra in i.
Öppnar slingan när du vill tillåta att den kommer över i specialområdet.
Programmerar klipparen så den säkert hunnit hem till laddstationen innan timern på nytt sluter slingan över öppningen.
 
Farsans Wiper arbetar i två separata områden förbundna med en lång bro över en gårdsplan där begränsningskablarna ligger med ca 20-30 cm mellan (vet ej exakt) så som beskrivs i robomow-länken.
Den följer en av kablarna både in och ut men kan inte komma ut under normal drift då trådarna ligger för tätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.