Ett alternativ är en 3 polig vipp brytare
 
Det är egentligen ganska enkelt. Jag låter zonerna överlappar varandra med ett par meter så att laddstationer kan tjäna båda områdena. Två av ändarna sitter alltid i laddstationer. Den andra skiftar jag på, beroende på vilken zon jag vill klippa. Jag har satt dit en enkel 12 v "sko", som kontakt. Enkelt och fungerar. Har funderat på att automatiserat allt, men eftersom jag har barn så kan jag lika gärna köra det manuellt beroende på vart vi är på gräsmattan osv.
 
Jag kör 2 zoner på samma slinga, borde gå även med andra fabrikat. Jag har en plattgång mellan och vill kunna vara på ena zonen medan den andra klipps. På Robomow lägger man en "smal passage" mellan ytorna, enligt min manual ska jag ha 26cm mellan kablarna, det blir tillräckligt för att klipparen inte ska uppfatta den andra zonen som en ö men är samtidigt för smalt för att den skall gå mellan zonerna när den klipper. Sen har jag programmerat en ingång (fjärrsläpp) på kabeln inne i den andra zonen. När det är dags att ladda följer den bara kabeln ut och till laddstationen, totalt kan jag köra 4 zoner på samma kabel om jag skulle behöva. Mycket praktiskt och jag misstänker att dessa funktioner även finns på de andra fabrikaten.
 
tompathepilot skrev:
Jag kör 2 zoner på samma slinga, borde gå även med andra fabrikat. Jag har en plattgång mellan och vill kunna vara på ena zonen medan den andra klipps. På Robomow lägger man en "smal passage" mellan ytorna, enligt min manual ska jag ha 26cm mellan kablarna, det blir tillräckligt för att klipparen inte ska uppfatta den andra zonen som en ö men är samtidigt för smalt för att den skall gå mellan zonerna när den klipper. Sen har jag programmerat en ingång (fjärrsläpp) på kabeln inne i den andra zonen. När det är dags att ladda följer den bara kabeln ut och till laddstationen, totalt kan jag köra 4 zoner på samma kabel om jag skulle behöva. Mycket praktiskt och jag misstänker att dessa funktioner även finns på de andra fabrikaten.
Funktion med flera zoner finns på en del fabrikat men inte alla, HQ, Zuchettiklippare, Honda har det men inte Worx och nog inte Biltema. Biltemans verkar dock inte heller klara mer än 200 m begränsningskabel vilket var en anledning till två separata zoner om jag förstod Mr Lat rätt.
 
Att hinder måste vara 20 cm höga för att den ska väja för dem istället för att klättra över och klippa i dem låter väldigt farligt, kan det verkligen stämma?
 
Nu kostar klipparen 5999:-. Tydligen bästa budgetval i Aftonbladet. Någon som har läst testet som kan ge en resumé? Inte hela texten, tänk på upphovsrätten.
 
kardborren skrev:
Nu kostar klipparen 5999:-. Tydligen bästa budgetval i Aftonbladet. Någon som har läst testet som kan ge en resumé? Inte hela texten, tänk på upphovsrätten.
Visst är den billig men det kanske finns ett eller flera skäl till det ...:rolleyes:
 
MBygga skrev:
Visst är den billig men det kanske finns ett eller flera skäl till det ...:rolleyes:
Dålig försäljning gissar jag är det primära. Väntar fortfarande på att få höra ägarnas egna erfarenheter av den över tiden, men i vart fall här verkar den inte vara vanlig. Eller är det så att den bara fungerar så att de inte behöver forumet.
 
MBygga skrev:
Visst är den billig men det kanske finns ett eller flera skäl till det ...:rolleyes:
Luriga kommentarer .... - Sprider osäkerhetskänsla utan att substansiera eller peka på något i sak. :confused:
Det hade känts bättre om någon detalj påpekas, sedan kan jag välja om det är bra eller dåligt
FUD är den tekniska termen ...
 
eleson skrev:
Luriga kommentarer .... - Sprider osäkerhetskänsla utan att substansiera eller peka på något i sak. :confused:
Det hade känts bättre om någon detalj påpekas, sedan kan jag välja om det är bra eller dåligt
FUD är den tekniska termen ...
Snacka om att slänga sig med "tekniska termer" som kanske inte alla förstår :thumbdown:

Jag har ju ingen Biltema själv men läser tråden och på denna länk http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/210589-biltema-lmr-24-7999-kr-5.html#post1721451 och denna http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/210589-biltema-lmr-24-7999-kr-5.html#post1729900 samt denna http://www.byggahus.se/forum/robotgrasklippare/210589-biltema-lmr-24-7999-kr-5.html#post1730197 finns det en hel del att ta del av, både positivt men framför allt vissa graverande negativa erfarenheter som kanske inte tilltalar eventuella robotköpare.
 
Eriksgatan
eleson skrev:
Det hade känts bättre om någon detalj påpekas, sedan kan jag välja om det är bra eller dåligt
FUD är den tekniska termen ...
Usch, är roboten behäftad med FUD...? Jag vet inte riktigt vad det är men det gör mig nu både rädd, osäker och ännu mer tvivlande på om jag skall våga köpa den...
 
  • Gilla
MBygga och 1 till
  • Laddar…
Ingen som har handlat den till reapriset och kan lämna ett omdöme?
 
Lär nog vara en mycket prisvärd klippare när den nu är nere i 5999kr .
Men har man en komplex trädgård så bör man nog titta på någon med mer inställnings möjligheter och guide kabel
 
Outbacker skrev:
Ingen som har handlat den till reapriset och kan lämna ett omdöme?
Jag läser väldigt gärna omdömen även av dem som köpt den för det ordinarie priset... ;)
 
M J skrev:
Jag läser väldigt gärna omdömen även av dem som köpt den för det ordinarie priset... ;)
.exakt..och Mbygga har ju faktiskt länkat till dom omdömena några inlägg ovanför :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.