Ingen som kan ge mig besked om det finns någon nackdel med att bryta både nolla och fas?
 
Det spelar ingen roll om du bryter nollan också, så koppla du som du har tänkt.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fint, tack! Anledningen till att jag framhärdar om nollan är att om jag inte kör den via brytaren så måste den antingen skarvas eller bytas ut eftersom den går via brytaren till PAX-fläkten som sitter där nu.

Stort tack för hjälpen! Nu känner jag mig trygg att fixa detta själv eftersom det bara handlar om att byta fläkt, koppla in de befintliga kablarna identiskt med PAX-fläkten samt koppla den bruna tråden enligt mitt schema som jag fått bekräftat här! Om det brinner lovar jag att jag inte kommer hålla någon av er ansvarig! ;)
 
Återkommer när jag kollat upp en grej...;)
 
Redigerat:
Det här funkade inte riktigt som jag hade tänkt mig...

Jag har nu insett att den väggbrytare jag har inte funkar som jag trodde. Vid en snabb titt på den så tolkade jag det som att den vänstra brytaren bröt två kretsar eftersom det finns två ingångar per sida av den och plastvippan är 2 ggr så stor som för den vänstra brytaren. Det ser också ut som den påverkar två kretsar. Sen har den högra vippan en ingång på var sida som är separat. Nu visade det sig att ingångarna i mitten är blindgångar och kan mao inte användas... :( Efter lite googlande fick jag lära mig att ingången märkt "X" på brytaren helt enkelt är en kopplingsplint.

Finns väggbrytare med två vippor som hanterar 2+1 krets? Alltså två separata kretsar som påverkas av den ena vippan och en krets som påverkas av den andra? Är det typ den här jag ska ha?

Jag hoppas att ni förstår vad jag försöker beskriva... :roll:

Det kanske är läge att släppa tanken på att bryta nollan ändå och skarva ihop den vid "X" så att brun och svart krets får separata brytare... :humm:
 
Det är den du ska ha eller samma funktion med nått annat fabrikat ;)
 
Närmaste byggvaruhus för mig är K-Rauta och de har den här. Är det samma tro? K-Rautas hemsida är ju inte den mest informationsstinna direkt...
 
Strömbrytare Elko infälld RS16-serien
Artikelnummer: 500980087
 
Ah, länken funkar inte...det var just den jag avsåg att länka till! (y) Härligt, då blir det att skaffa en sådan i helgen!

Testar att länka igen: den här!
 
Se bara till att koppla som på din bild i #15 så att det blir meningsfullt med allt sökande efter den typen brytare. Dvs att brun bryts av 0-1 brytaren också.
 
Japp, så tänkte jag koppla!
 
Om inte jag minns helt fel så kan man pausa Fresh Intellivent genom att dra i snöret. Då borde du väl få funktionen du söker?

//Patrik
 
Det slutade med att jag använde min gamla brytare trots allt enligt Bo.Siltbergs inlägg #14, en impulsfjäder skaffades och nollan skarvades i "X". Det verkar som att det fungerar som det ska! Med "master switch" i läge "på" står fläkten stilla om det är torrt i rummet. Ett tillslag på återfjädrande brytaren startar fläkten och den går i 15 minuter. Nu kvarstår att justera in känsligheten för fuktvärdet så är allt som det ska! :D

Stort tack för hjälpen alla som engagerat sig! Jag har sparat många tusenlappar och är säker på att själva inkopplingen är gjord lika bra som vilken superelektriker som helst. :cool:

Nu har jag en fläkt med de funktioner jag vill ha i badrummet plus att PAX-fläkten blir perfekt på väggen i garaget eftersom den har kallrasskydd. Där behövs inte fuktstyrning men möjligen hade det varit bra med tidsstyrning men man kan inte få allt på samma gång! (y) Kanske fixar jag en timer för att kunna "beordra" fläkten att gå i en t ex timme och sedan stanna så jag slipper komma ihåg att stänga av den om jag ska vädra ut lite lösningsmedelsångor eller dyl.
 
Nu är tråden 10 år gammal men slänger in en fråga som rör just Fresh S125 HT. Jag läser att den skall kopplas in med fas, nolla och styrfas. Måste den det eller räcker det med konstantström dvs fas och nolla? Tappar jag någon funktion om jag inte kopplar på styrfas? Vill gärna ha fuktstyrningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.