Känns som att dessa herrar inte vet vad de pysslar med. Om de använder en laser, mäter in väggen och den börjar montera en bit upp från golvet så kan det inte bli sådär. nu har de antingen bara kört igång från golv och fortsatt uppåt för att sen märka..oj..eller så har de gjort något annat snurrigt men jag hade varit less om det där va mitt badrum

DrKron DrKron skrev:
Tänkte att det är roligare med en utmaning :D

Felet är att kakelplattorna inte sitter helt horisontellt så vid dörren är det en förskjutning på ca 2 cm. Det går att se ovan dörren att han har försökt dölja det så bra det går genom att sätta plattorna snett.
DrKron DrKron skrev:
Hej,

Jag har haft en professionell firma inne som renoverat mitt badrum på 7 kvm.

Jag har på det stora hela varit nöjd med firman under arbetets gång. Det blev färdigt i fredags.

Idag när jag var inne i badrummet och tittade mot dörren så upptäckte jag något som enligt mig är ett allvarligt och klantigt misstag.

Vad är ett rimligt krav på ersättning? Gör om gör rätt?
 
  • Gilla
Damaja
  • Laddar…
Det där var ju inte kul. Jag funderar på om de satt in nytt undertak och att det är snett redan där? Ser ut som att taket lutar, men kan vara synvilla.
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
A
Kan någon länka till tråden som hette gaaahhhh! eller liknande? verkar behövas påminnas om det:thinking:
 
J
sne!
 
Än värre är att plattorna ser ut att sitta snett mot taket. Det är en tydlig skillnad. Hade dörren inte suttit där kanske det inte hade blivit lika tydligt,
 
DrKron DrKron skrev:
Hej,

Jag har haft en professionell firma inne som renoverat mitt badrum på 7 kvm.

Jag har på det stora hela varit nöjd med firman under arbetets gång. Det blev färdigt i fredags.

Idag när jag var inne i badrummet och tittade mot dörren så upptäckte jag något som enligt mig är ett allvarligt och klantigt misstag.

Vad är ett rimligt krav på ersättning? Gör om gör rätt?
Helvete vad amatörmässigt utfört. Hade karln inte laser!? Jag hade bett dom kakla om (kakel på kakel) alternativt dra av kostnaden för kakligen och låta det hänga. Extremt dåligt.
 
Karmen är felinsatt!
 
Som jag ser så verkar undertaket sne. Lägre från v. Än höger sida.
Dörrkarmen verkar vara för dubbla dörrar. Dessutom verkar inte finnas belysningsknapp verkan på höger /vänster sida.
 
L LinaW123 skrev:
Det där var ju inte kul. Jag funderar på om de satt in nytt undertak och att det är snett redan där? Ser ut som att taket lutar, men kan vara synvilla.
De använde en laser när taket sattes så taket är i våg.
 
DrKron DrKron skrev:
Ska kolla med en laser på torsdag var det sticker iväg, eller om det är en svag lutning hela tiden.

Min fråga är egentligen vad som är en rimlig ersättning? Jag har inte betalat något än, men offerten låg på ca 150 000 kr inkl moms (utan ROT).
Dom får göra om utan extra kostnad. Det där är inte fackmannamässigt.

Betala inte en spänn innan du/ni godkänt jobbet.
 
Kräv absolut kompensation. 50 procent. Men undvik att de ska göra om hela jobbet. Blir nog ingen glad över i slutändan...
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Det var han som kaklade lustiga huset för några år sedan. Han har visst gjort en del jobb i Italien också, någonstans i Pisa tror jag.

Är kaklet inte vågrätt på en eller några få millimeter när per vägg är det felgjort och ska korrigeras. Det är ju svårt att se på en bild om det är väggar, tak, dörrar eller kakel som är snett, men det ser onekligen ut som om det är kaklet här. Mät och återkom!

Vårt tegel/lättbetonghus har väggar och innertak (gjuten betong) som skevar lite i hörn och alla vinklar är inte helt räta. Sett över hela väggtyorna är det dock rakt, men när man tapetserar och kaklar får man passa sig så att man inte står där med en liten glipa i ena änden när man tror att man är färdig. Jag skulle dock aldrig anpassa riktningen på tapeter mm för att "passa in" i husets egenheter. Man anpassar ju istället första och sista varvet så att det blir delade plattor/våder så att en differens på 2-3 cm inte syns på t.ex. en halv 30-cm-platta om är 15 cm i ena och 17 cm i andra änden.

Ett tips är att rita ut linjer runt hela rummet för vissa strategiska plattvarv så att man vet exakt vad man har att vänta sig. Annars är det lätt hänt att man kommer till sista väggen som ska kaklas och de där 2-3 mm som blev fel per vägg för de andra väggarna plötsligt blivit en centimeter eller mer tillsammans.

/Fredrik
 
DrKron DrKron skrev:
De använde en laser när taket sattes så taket är i våg.
Har du inget vattenpass kan du bara hänga en vikt i änden på en tråd på någon meter och se om kalet är lodrätt. Är det det så är det också vågrätt.
 
M
Jag hade inte nöjt mig med en prisreduktion, gör om gör rätt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.