Nej, jag vet! Jag köper trisslotter för 100.000 och sen kanske jag får de där miljonerna och har råd med allting.. hurra!!!
 
HusByggarTomten skrev:
Jag ställer mig frågan hur en tomt (plus befintligt hus i dåligt skick) kan värderas till 0,5 till 1 miljon samtidigt som ett färdigställt hus på samma tomt är värt minst 50% mer när det är klart och till och med 100% mer enligt din kalkyl.
Detta är iof inte det viktigaste om det är som du säger, ditt drömhus. Då har du ju tänkt att bo där "ett tag". Men jag blir ändå fundersam om du inte gör en glädjekalkyl. :)
;)
Visst låter det för bra för att vara sant, men här finns flera exempel att dra upp i närområdet. Se exempelvis, http://goranssonask.capitex.se/objdesc.aspx?OBJTYPE=CMVilla&OBJGUID=3PPJI6I48JT6CMAQ (tidigare utgångspris var 3.200.000 :- , inköpspris, 465.000:- (enligt lagfartsregistret). d^_^b:wow:

Statarlänga, inköpspris 300.000 :- försäljningspris 3.500.000 :- d^_^b:wow:

osv. osv. så visst finns där gott om exempel, min kalkyl är alltså inte helt ute och cyklar. Får man hoppas iaf ;):D
 
Thomas59 skrev:
Varför i all världen ska du blanda in ett AB i upplägget? Dels är flera av de saker du tänker göra med/i AB:et inte möjliga alt ej tillåtna. Aktiebolagslagen och skattelagstiftningen sätter upp ganska tydliga och hårda regler kring AB, särskilt om det är ett fåmansbolag. Banken är troligen inte heller så pigg på att bara sådär låna pengar till ditt AB för alla dina projekt. Har du privat nytta av tillgångar i ditt AB kan du även drabbas av förmånsbeskattning.

Alla dina upplägg låter helt snurriga och fullständigt onödiga och får heller inte den effekt som du tror.

Tänker du starta bolag med inriktning på fastighetsförvaltning/utveckling bör du definitivt ta ett snack med en revisor. Det tror jag skulle vara värdefullt för dig. Han/hon kan hjälpa dig med ett lämpligt upplägg.

PS. ALT 2 Helt underbart upplägg - tänka att det var så lätt att bli skuldfri. Undrar varför inte ALLA gör så :D ? Ds.
Anledningen till att jag skriver inlägg på forumet beror kanske på just det att jag inte är hemma på det här området!? :p

Jag hade hört om flera personer som ägt både sina bostadshus och semesterboende via bolag och det var därför jag ville veta mer. d^_^b

Den egentliga anledningen till det hela var ju att jag under en övergångsperiod skulle kunna vara två fysiska personer och på så vis inte missa chansen (huset jag är intresserad av säljs på auktion om 14 dagar). Sen det här med "skuldfri" det blir man ju inte? Som AB har du ju trots allt ett ekonomiskt ansvar om du varit oaktsam i dina affärer, fastigheter är en sådan grej. Så om allting gått åt helvete hade jag ju stått där med två lån istället för ett, dvs. inte skuldfri :blushing:

Vi säger så så länge! Ha de fint! :)
 
hyweu skrev:
...
Jag hade hört om flera personer som ägt både sina bostadshus och semesterboende via bolag och det var därför jag ville veta mer. d^_^b

Den egentliga anledningen till det hela var ju att jag under en övergångsperiod skulle kunna vara två fysiska personer och på så vis inte missa chansen (huset jag är intresserad av säljs på auktion om 14 dagar). Sen det här med "skuldfri" det blir man ju inte? Som AB har du ju trots allt ett ekonomiskt ansvar om du varit oaktsam i dina affärer, fastigheter är en sådan grej. Så om allting gått åt helvete hade jag ju stått där med två lån istället för ett, dvs. inte skuldfri :blushing:

Vi säger så så länge! Ha de fint! :)
Det finns en hel del andra trådar om huruvida man tjänar på att bygga/renovera hus som bolag snarare än privatperson, med lite olika vinklingar - alltifrån skatter till dagistillgång (!)

I slutändan tror jag att alla dessa trådar har slutat med att : Nej - det lönar sig inte för ett eller två hus, utan då skall man verkligen driva ett bolag som bygger hus som man sedan säljer - inte bor i. I vissa fall kan det löna sig om man tex hyr ut en stuga också verkar det som...

Varför skulle du f.ö. vilja vara "två personer" ? Det finns väl inget som hindrar att du äger två hus som privatperson !?? Varför krångla till det med ett helägt (?) bolag däremellan ??

Och ne - skuldfri i sig blir du inte med ett AB- men du har ju ett begränsat ansvar - dvs om du i övrigt inte har begått några brott eller varit grovt oaktsam, så är det de pengar som ligger i AB't som ryker vid en konkurs (om bolaget inte kan betala lånen) - men inte din personliga förmögenhet.
Därav är det troligtvis också väldigt svårt att få stora lån på ett AB som inte tidigare visat vinst eller har mkt pengar i kassan !?

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.