Vi hade också en sån där kille hemma som filmade rören, eller skulle filma, det blev inte gjort, han påstod att det var helt stopp i avloppet och inte gick att få in kameran...
Däremot fick vi en prisuppgift på, om jag minns rätt, ca 250 000.
Han sa att man kan relina utan att förstöra tätskiktet i badrummet, men jag har sett bilder där de öppnat ett stort hål i golvet för att komma åt med maskinen. Nån som vet hur det går till egentligen?
 
K Knight skrev:
Allt som sälja via dörrknackning är skräp eller scam. Du borde förgå med gott exempel och lära dina barn att aldrig lita på en dörrknackare
x2
Det existerar inga seriösa företag som säljer på det sättet.
 
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
H HemmaByggareTudor skrev:
Jag bor i ett hus byggt 73 med rör från 72, se bilder. Vad tror ni om dessa rör? På utsidan känns plasten ”glatt” o slät. Vågar inte röra dessa rör. En granne sa att dom håller så länge man inte rör dom 😂

Har försökt kontakta företaget som producerat rören utan att få svar. Tänkte passa på i denna tråd att få lite tips. Ursäkta trådbumpningen.
Det är s.k äggskalsrör ( tunt gods i dom ) och håller nog rätt bra om dom inte rörs, tex vid någon form av ombyggnad på avloppet, så kan dom lätt spricka. Att byta till nuvarande kvalitet går, det är samma dim på alla delar. Problemet kan bli om något är inbyggt och skarvning kan bli katastrof. Ofta är dom limmade i skarvarna och då går det inte att få isär. Ett faktum bir att byta allt.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har ett hus från 71-72 med så kallade äggskalsrör, tycker det är lite väl överdrivet ibland.

Har kopplat på mig på stammen utomhus utan större bekymmer.
Hade dock sönder rören när jag grävde fram på ett annat ställe för att justera felaktigt fall på dem, men då var det för att jag drog skopan längs med rören och knäckte det hela när skopan fick tag på en skarv.
 
  • En grävd grop visar rörinstallation. Orange plaströr kopplat till vitt rör. Grå gummistövlar syns också.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En lång grävd grön i jorden med stenar och två brunnslock nära den.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E Ernfrid skrev:
Hej!

Jag fick erbjudande om att filma mitt avlopp, förstod upplägget redan innan att de skulle dömma ut allt. Men hur dåligt är det egentligen?

Huset byggt 1970. Plaströr och ingjutna järnrör. Såg ganska rent och fint ut, rost såklart men vet inte hur mycket gods som är kvar.

Rören ut till vägen är i betong. De har sedan 1970 haft en sättning på några cm.

Säljaren sa att allt skulle rasa inom 3 veckor. Var väl en månad sedan de var här. Han ville sälja in relining.

Jag är ingen expert på avlopp, men av vad jag kunde se så var allt helt och fungerande. När ska man överväga att byta ut alla rör även ut till vägen, till det kommunala?

Min far har original stammar sedan 1954 i järn. Däremot fick han byta rören ut till brunnen.
if it aint broke - dont fix it....
 
  • Gilla
Ernfrid och 2 till
  • Laddar…
G Grottulf skrev:
x2
Det existerar inga seriösa företag som säljer på det sättet.
Verisure brukar knacka på och säga att man är utvald och av den anledningen har de ett extra bra erbjudande 🤓
 
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H HemmaByggareTudor skrev:
Jag bor i ett hus byggt 73 med rör från 72, se bilder. Vad tror ni om dessa rör? På utsidan känns plasten ”glatt” o slät. Vågar inte röra dessa rör. En granne sa att dom håller så länge man inte rör dom 😂

Har försökt kontakta företaget som producerat rören utan att få svar. Tänkte passa på i denna tråd att få lite tips. Ursäkta trådbumpningen.
Men vadå, det är väl bara att byta dessa rör om du känner dig obekväm?
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag har ett hus från 71-72 med så kallade äggskalsrör, tycker det är lite väl överdrivet ibland.

Har kopplat på mig på stammen utomhus utan större bekymmer.
Hade dock sönder rören när jag grävde fram på ett annat ställe för att justera felaktigt fall på dem, men då var det för att jag drog skopan längs med rören och knäckte det hela när skopan fick tag på en skarv.
Är det en spolbrunn du har satt? Varför satte du inte ett t?
 
K Kirre2 skrev:
Vi hade också en sån där kille hemma som filmade rören, eller skulle filma, det blev inte gjort, han påstod att det var helt stopp i avloppet och inte gick att få in kameran...
Däremot fick vi en prisuppgift på, om jag minns rätt, ca 250 000.
Han sa att man kan relina utan att förstöra tätskiktet i badrummet, men jag har sett bilder där de öppnat ett stort hål i golvet för att komma åt med maskinen. Nån som vet hur det går till egentligen?
Ja det kan man. Man borrar ett lite större hål i brunnen bara..
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Men vadå, det är väl bara att byta dessa rör om du känner dig obekväm?
Rören känns fina på utsidan så det känns inte som någon panik. Ska kolla med grannar om någon haft problem eller bytt eller relinat. Känns spontant rätt trångt på sina håll men antar att en firma som byter rören hittar lösningar om det behövs? Saken är att rören delvis går bakom en snevägg som är delvis kaklad. Går att öppna 2x2 m av väggen på ett ställe i mitten där den är målad men ändock trångt. Bävar lite inför kostnaderna.
 
S santos skrev:
Är det en spolbrunn du har satt? Varför satte du inte ett t?
Bara ett påstick.
 
G Genomklok skrev:
Vi har ett 30-talshus med gjutjärnsrör av okänt årtal. De började läcka i förra veckan, så snart kommer de och river köksgolvet. Känns lite extra onödigt då vi tog in offerter för att filma avloppet i våras men gick aldrig vidare med det för det glömdes bort i den allmänna våryran 😕

Plaströr från innan 1970 är nog ingen höjdare nu, visst var det 1973/4 någonstans som man fick bättre plast i rören?
Har också gjutjärnsrör från tidigt 30-tal. Relinade för tio år sedan. Tog 1,5 dagar och inget byggdamm. Syntes inte att de varit där. Väldigt nöjd.
 
  • Gilla
santos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.