Tror tyvärr du går bet om inte handlaren låter dig prova mallen på din kedja. Provade en Jula eller Biltema-kedja på reservsågen, ingen mall där hemma som "borde" passa funkade.
Husqvarnas mallar är för deras kedjor.
 
T
J jdaniels skrev:
Grejen är den att jag sågar extremt lite, har fällt dom träden som ska fällas så jag ska bara såga upp dom i mindre bitar.
Det tar nog år innan sågen används igen.
En ny Husqvarna X-Cut ligger väl kring 15€, motsvarande 150 SEK? Motsvarande två öl? Om du sågar så otroligt lite så kan du väl nog unna dig en ny kedja och få en bättre upplevelse de få gånger du drar igång sågen och märker kedjan är slö?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tänkte lite vidare. I ditt fall skulle jag byta kedjan mot en McCulloch.
Kedjan går på 200 på ClasO, Maskinklippet m fl och de har passande fil-set med rullmall för samma summa.
Visst är det mer än Biltema men inte nivå med Stihl o Husqvarnas priser
 
J jdaniels skrev:
Grejen är den att jag sågar extremt lite, har fällt dom träden som ska fällas så jag ska bara såga upp dom i mindre bitar.
Det tar nog år innan sågen används igen.

Var inne hos en riktig maskinförsäljare.
Han sa att det står på förpackningarna till kedjan vilken filmall man ska ha.
Min kedja är 1,3mm och det hade han ändå ingen mall till.

Vi kan slipa kedjan åt dig för 100kr....

Hmm..... jag köper dom nya på Biltema för 99 spänn 😂

Kör med denna [länk]

Det är så billigt och jag sågar så lite så jag tänkte först bara byta kedja när den blivit slö men kan man fila lite själv så är det ju bättre, även ur miljösynpunkt.
Den du länkar till duger bra. Köp 2 st eftersom du bara sågar någon gång om året. Då får du minst problem. och en ny biter bra. Det som avhandlas i tråden är för profsen som sågar väldigt mycket i skogen och för vedeldning. Jag har även en maskin för att slipa kedjor, men sist nu så blev det en 10 pack för 99 kr st. och dom biter häftigt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
När jag slipade min första kedja och det inte blev bra åkte jag faktiskt och köpte 3st till.
Billigt och jag har nya vid behov.
Men kunde jag slipat så hade det inte gjort nått.
 
J jdaniels skrev:
När jag slipade min första kedja och det inte blev bra åkte jag faktiskt och köpte 3st till.
Billigt och jag har nya vid behov.
Men kunde jag slipat så hade det inte gjort nått.
När jag för många år sen köpte 5 nya kedjor frågade säljaren på ”proffsbutiken” om jag hade problem med att fila

Ja det har jag faktiskt, kan du visa mig hur jag ska göra?

Du ska ha en bra fil o sen ska du öva o sen öva o sen kan du, sa han och visa mig hur.
Två veckor senare kunde jag fila själv, utan filmall.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Som ett par tre stycken här ovan skrivit. Skaffa Stihl/Pferds multifil/2 in 1!
Den är verkligen suverän och man kan inte misslyckas tror jag. Blir jättebra utan att man vet vad man gör/har filat 1000 ggr och allt vad som verkar krävas av övriga grejer.
Alla övriga filmallar och vad det nu kan vara, glöm dom.
 
Jag filar bara förhand, det tog en eller ett par kedjor att få till det. Har en bruksrulle med mig när jag är ute och sågar, soppa, olja, filar, liten yxa och sen kilar. Vägrar gå hem och hämta grejer när man står mitt ute i skogen och sågar. Brukar finnas en extra kedja med också. Borde ta med en extra såg, för det händer att sågar ger upp när dom inte borde.

Men fila, testa, fila igen och kör mera om du inte är nöjd. Det går att lära sig fila ganska lätt. Sen tar du och filar ryttarna varannan var tredje gång. Själv filar jag före varje gång jag ska använda sågen, det är samma rutin som att fylla på soppa och olja.
Och lycka till, du fixar det lätt 👍
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
B bryggstun skrev:
Brukar sällan ta ryttarna men det finns ju som sagt mallar för det också.
Hur fungerar din kedja om du inte filar ryttarna? Lär väl bara få damm istället för spån?
 
  • Haha
Norrtull
  • Laddar…
H hydrolift skrev:
Som ett par tre stycken här ovan skrivit. Skaffa Stihl/Pferds multifil/2 in 1!
Den är verkligen suverän och man kan inte misslyckas tror jag. Blir jättebra utan att man vet vad man gör/har filat 1000 ggr och allt vad som verkar krävas av övriga grejer.
Alla övriga filmallar och vad det nu kan vara, glöm dom.
Även om jag förstått att Stihls multifil är grym (har bara testat den som hastigast själv) så är det väl inte något svårt att fila med vanlig rullmall?

Visst, om man aldrig filat innan och drar filen fram och tillbaks eller inte har koll på vad man skall göra alls, så kan det bli tokfel. Men det räcker med att se en vettig instruktionsfilm på youtube så kan man fila alldeles utmärkt efter skulle jag tro.
 
tensiden tensiden skrev:
Hur fungerar din kedja om du inte filar ryttarna? Lär väl bara få damm istället för spån?
Nej, det blir spån, bara tunnare spån. Blir det damm är det i för att kedjan är rejält slö.
 
Precis som TS sågar jag så pass lite att det inte är värt varken tiden eller besväret att slipa kedjor när en ny kedja är så billig som den är.

En hundring och 2 minuter = sågar det man behöver,
eller filkittet för xx hundra spänn och hur lång tid, en timme eller mer?
 
D Dilato skrev:
Precis som TS sågar jag så pass lite att det inte är värt varken tiden eller besväret att slipa kedjor när en ny kedja är så billig som den är.

En hundring och 2 minuter = sågar det man behöver,
eller filkittet för xx hundra spänn och hur lång tid, en timme eller mer?
Husqvarnas filkit: 227kr.
Jag som total novis filar hela kedjan på typ tio minuter eller så.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Det räcker långt med en rundfil. Att byta kedja när den inte är vass är inte klokt.
 
  • Gilla
Norrtull och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.