byggimpert skrev:
Men hur "lär" man de korkade kattägarna att det är de själva som är ansvariga för att se till att deras katt inte ställer till olägenhet för grannarna och iom. det, helt oförskyllt, själv kommer till skada, det verkar långt mycket knepigare ::)

MVH//Christina.

*EDIT* Anser man sig som högst stående i "näringskedjan" (människa och kattägare), så förväntas det intelligens, beteende och inlevelseförmåga värdig den placeringen ;)
Just det, hur "lär" man. Enligt min erfarenhet er kattägarna som hundägarna som barnägarna, jag menar föräldrar - det är skilnad på folk och folk ;)
Dock håller jag inte med RoTe til fullo - alla katter mår inte bra vara enbart inne. Men nu håller väl denna tråd på att spåra ur... :)
 
galento
[quote author=byggimpert link=board=Ovrigt;num=1117131083;start=20#22 date=05/27/05 kl 21:15:09]

Håller med dig Sniff, man kan ju inte skaffa katt på de premisserna.

Jag blir mer och mer övertygad att världen är långt mer full (läs nerlusad) av knäppa kattägare, än av knäppa katter ::).
Ibland undrar man om kattägarna, som sjunger kattens lov i alla lägen och särskilt när det gäller intelligensen, anser sig själv som stående under katten i "näringskedjan", jag fattar inte att man kan prata om katters intelligens i tid och otid och samtidigt sanktionera att grannarna har tillåtelse att vara elaka mot det intelligenta djuret ???

Är det inte snart dags för kattägarna i allmännhet att inse att det är deras egen intelligens det är fel på om de inte kan skilja på djur och människa, har de katt i tättbefolkat villaområde så är det ägarens sak att se till att katten inte skapar olägenhet för grannarna, klarar man inte av det så bör man antingen flytta till en plats där man kan ha katter lösgående hur som helst (dvs. där man inte har några grannar) eller inse att man inte är kapabel av att vara ägare till den sortens djur.

Det är ju för sjutton katternas ägare det är fel på, inte katterna >:(

Håller fullständigt med Byggimpert,det är kattägarnas ansvar att se efter katten så den inte skapar olägenheter för andra,frågan är om de flesta kattägare vill göra det eller på ren slöhet bara släpper ut katten och fullkomligt skiter i andras olägenheter p.g.a detta.Är man för lat för att se efter sina djur är det väl bättre att flytta på landet.Bor man i tätbebyggt område måste man ju ta hänsyn till andra människor vilket kattägare(inte alla) har svårt att göra.Det kan ju inte vara roligt att få sina grejer nedsketna/nedpissade bara för att kattägaren har så låg IQ att denne inte kan förstå dessa olägenheter som drabbar en oskyldig.Ni som blir drabbade bör kanske göra som Jim Carrey i filmen Mina jag och Irene nämligen sätt er själva och skit på kattägarens gräsmatta ;D
 
;D
 
Matarese skrev:
Jag vet, det har vi gjort med vår honkatt, problemet är mina föräldrar som inte får fingrarna ur *** och gör det med sina katter och nu tycker de att katterna är för gamla för att genomgå operationen.
Har en känsla av att det är där problemet ofta ligger, det är inte bara dina föräldrar som inte får fingrarna ur *** för att kastrera. Och "alla" tycker att "alla andra" skall kastrera sina katter...

Hemma har vi förresten ett delikat kattproblem som vi dock valt att totalt ignorera numera. Några grannar dit vi flyttade tyckte att en av våra katter var väldigt fina, och gav honom mat då han klampade in på deras tomt. "Konstigt nog" fortsatte naturligtvis vår katt "Bamse" att gå dit! ;D Sen kom de och klagade på att katten var där så ofta, och kanske vore det bättre om DE FICK katten av oss. Vi sa att katten liksom själv bestämmer vart han vill bo, det är rätt svårt att styra en utekatt så när han redan fått mat på två ställen. Och då de fick detta klart för sig så var ju katten inte längre välkommen till dem... ::)

Fast här anser vi faktiskt att de för skylla sig själva, eftersom de matat katten och själva bjudit in honom i sitt hem! Har inte hört vare sig klagomål eller annat på ett bra tag. Nästan alla grannar omkring har katt, så det är noga reglerat vems revis som är vems. Våra katter bor under en thuja då de inte är inne, och bajsar unde vår altan där det massa fin sand. Helst ser ju jag att de bajsar i kattlådan inne, men så länge de inte stör någon annan får jag nog vara rätt nöjd... Som tur är används inte just den altanen särskilt ofta.
 
galento
[quote author=Marlene Eskilsson link=board=Ovrigt;num=1117131083;start=20#36 date=05/30/05 kl 10:34:09]

Han sköt katten för att den gick in på hans tomt. Han är jägare och sköt alla katter som vågade sig nära, bara för skoj skull.

Ja Marlene,jag vet också om några jägare som är mkt glada i skjutvapen,en av dem gav sin hund ett nackskott eftersom den hade jagat dåligt(enligt dennes sätt att se på saken),vissa andra har nog hunden bara till jakt och resten av tiden är dom ensamma i hundgården och blir sällan "insläppta" till övriga familjen,tragiskt tyvärr.Ser man på Animal Rescue på parabolen förfasas man över hur vissa personer plågar sina djur,forhoppningsvis får väl dessa ett bättre hem men hur stort "mörkertalet" är vågar man inte ens spekulera i.
 
Till slut tar frustrerade grannar saken i egna händer, när kattplågan blir olidlig. Det är ju aldrig kattägaren som drabbas av katteländet, för deras katt håller som regel andra katter borta.

Bara de grannar som saknar egna katter (eller hund) drabbas.

Egenhändigt hopsnickrade kattfällor, med lämpligt bete, lär fungera bra mot grannars katter. Sedan körs de tydligen bort och släpps ut i det fria på lämplig plats, något tiotal mil bort. Jägare brukar tycka det i detta läge är humanare att skjuta kattfan (ofta blir det flera stycken). Jag har hört några som sagt sig göra detta, och sedan se helt oförstående ut. när grannens barn frågar, om någon sett deras kissemisse.

Jag hart själv funderat på saken, alla gånger varenda sommar jag tvättat händerna fria från stinkande kattskit, när jag rensat rabatterna, men ännu inte gjort något.

Nöden är som sagt ofta uppfinningarnas moder.
 
Fast det där med att hundägare slipper katter är en överdrift åtminstone hos oss där regerar (grannernas) katter med (vår) hund >:(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.