Jag har nu efter dagar av jobb lagt dyrt klinker i hall och kök. Till min förskräckelse ser jag efter att fogen torkat att det är alldeles för ljus fog...... jag har fått fel fogfärg helt enkelt.

Till mina mörkgråa plattor skulle jag haft samma nyans i fog, dvs mörkgrått. Nu står jag här med grå-ljusgrå fog.

Vad kan man göra? Tar golvleverantören ansvar för detta tro? Kan man mörka fogen markant utan att behöva riva upp den befintliga fogen?

Detta är inte roligt.
 
Tråkigt läge. Är osäker på vad återförsäljaren säger, men ta ett snack med dom. Har de rekommenderat den produkten så borde de hjälpa till. Jag har färgat fogarna i mitt badrum. Dom var gråa och började se rätt slitna och muggiga ut. köpte "Tile Guard Fog Finish". Det blev snyggare än nylagda fogar. Vet dock inte om du kan få det i just rätt nyans. Jag tycker att ÅF ska bjuda dig på en liknande produkt. Lycka till!
 
Finns Fog Finish i mörkgrå?
 
Gissar att du inte får mycke hjälp av golvfirman om det inte är helt fel grejer i påsen. Men vad jag minns när jag köpte kakel och klinker stod det ganska tydligt att man själv va ansvarig för att kolla att färger mm stämde innan man började sätta upp sakerna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Du har inte använt för mycket vatten, och torkat bort överflödig fog för tidigt? Ett vanligt fel som nämns i massor med trådar. Sådant tar bort färg i fog.
 
Stämmer fogfärgen överens med kvittot/följesedel?
Som kund så måsta man kolla så att man fått rätt material.
Så var det på mitt förra jobb iallafall.
 
Nä jag ser ju på påsen att det står grå. Jag fattade aldrig några misstankar om att det skulle vara fel fogfärg och jobbade på som vanligt. Jag litade på golvfirman att jag fick rätt grejer och som förstagångsläggare är det inte så lätt att veta hur fogen ska se ut. Så nu står man i skiten med ett klinkergolv för 17 lax som ser ut som ett badhusgolv. Tycker det är dålig service om inte golvleverantören tar på sig något ansvar.

Jag får intrycket av att Fog Finish inte håller så länge? Dessutom verkar det inte finnas mörkgrå.

Om man är noga med att maskera kanske man skulle kunna köpa matt sprayfärg till typ bilar osv (som är mkt beständig o hållfastig) och helt enkelt spraya fogarna mörkgråa. Är detta en dum idé?
 
Det går ju alltid att skrapa ur och foga om, att spraymåla är ingen bra ide.
 
Risken är väl att man skadar plattorna när man skrapa ur gammal fog.

Borde inte sprayfärg fästa väldigt bra på fogen?
 
dimmolto skrev:
Jag får intrycket av att Fog Finish inte håller så länge? Dessutom verkar det inte finnas mörkgrå. Om man är noga med att maskera kanske man skulle kunna köpa matt sprayfärg till typ bilar osv (som är mkt beständig o hållfastig) och helt enkelt spraya fogarna mörkgråa. Är detta en dum idé?
Jag vet inte hur länge fog finish håller, Det var i alla fall snyggt i ett par månader. Vi flyttade sedan, så jag vet inte hur det ser ut idag. Jag skulle inte våga spraya på fogarna, även om min plan B skulle vara att skrapa bort och lägga nytt.
 
fresve skrev:
Du har inte använt för mycket vatten, och torkat bort överflödig fog för tidigt? Ett vanligt fel som nämns i massor med trådar. Sådant tar bort färg i fog.
Tar inte bort färg, men lägger dock ett kalkliknande skikt ovanpå fogen som gör den ljus.
 
dimmolto skrev:
Risken är väl att man skadar plattorna när man skrapa ur gammal fog.

Borde inte sprayfärg fästa väldigt bra på fogen?
Plattorna skadas inte när man kratsar ut fogen med rätt verktyg och om man bara kratsar där man ska. Har du väl kratsat ut så är det bara att foga igen, men denna gång med rätt färg på fogen.

Vad säger leverantören när du berättar om detta?
 
T
Det finns en särskild fogkratsare som man kan köpa och gör det NU eftersom det tar ett par dagar innan fogen har härdnat ordentligt.

Så ju tidigare du kratsar desto enklare går det att få bort fogen.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Står det grå så borde det ju rimligtvis vara, kort och gott grå? Eller? Varför ska golvleverantören ta ansvar? Med all respekt -Skyll dig själv. Köp rätt från början. Golvleverantören vet väl inte hur du vill ha det. Gör han det däremot, då, och det var avtalat att det skulle vara samma färg som på plattorna, då tycker jag att han ska ta ansvar.
 
Johan Gunverth skrev:
Tar inte bort färg, men lägger dock ett kalkliknande skikt ovanpå fogen som gör den ljus.
Kan man ta bort detta kalkliknande skikt med Klinkerrent (fosforsyra)? Kanske det som ligger på min fog?


Jag började rengöra plattorna ca 30 min efter fogning då plattorna blivit "vita o torra". Rullade bort så mkt vatten det gick i svampen på baljrullarna.


Både vid beställning och hämtning av fog var jag rak o tydlig med att det skulle vara fog som så nära som möjligt matchade mina mörkgrå plattor. Dom påstår att jag fått den fogen. Ska dit med påsen på lördag. Jag förstår faktiskt inte vad som gått fel..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.