Magnus E K Magnus E K skrev:
I en fristående villa kan man ju i princip alltid sätta in en LLVP som komplement till direktverkande el. Kan vara lite svårare i radhus, och sen finns det även flerfamiljshus med elvärme, hyresrätt och kallhyra. I det sistnämda fallet kan det nog behövas någon form av stöd.
Om man vill sätta in någon form av ny pump så var väl leveranstiden just nu 6 månader och den lär öka.
Självklart ska inte hyresrätter ha mer stöd än andra.
 
  • Gilla
rillethedude och 2 till
  • Laddar…
M
Magnus E K Magnus E K skrev:
I en fristående villa kan man ju i princip alltid sätta in en LLVP som komplement till direktverkande el. Kan vara lite svårare i radhus, och sen finns det även flerfamiljshus med elvärme, hyresrätt och kallhyra. I det sistnämda fallet kan det nog behövas någon form av stöd.
Får mig att tänka på "tipsen" i dagspressen när elen blir dyrare. Man ska dra ned rullgardiner, stoppa trasor där det läcker kalluft och gud vet vad! Året är 2021! Ska vi verkligen behöva backa tillbaka 70 år i tiden för att våra politiker fattat det synnerligen korkade beslutet att lägga ned det renaste och effektivaste sättet vi har att producera el på!
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte att sluta dammsuga också, bara genom det kommer vi i svärje rädda världen från klimatförändringar…
 
  • Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 6 till
  • Laddar…
Karlia
Vi är bortskämda med att ha det bra. Som ung bodde jag ett tag hos farmor i enskededalen, egnahemshus. Hon värmde kök och sovrum, gas var dyrt. När vi satte oss i vardagsrummet på kvällen var där 11C°. Inga problem tyckte hon, klädde på sig ordentligt och tände kaminen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
L Låset skrev:
Elpriset på elbörsen sjunker inte för att norska staten går in och subventionerar hushållen. Om något så kanske norrmännen tycker det är "rea", vilket gör att dom ökar sin förbrukning = högre priser.
Vem har påstått att elpriset skulle sjunka pga Norska statens nödhjälp? Konstig kommentar.
Att folk här i Norge skulle tycka det är "rea" för att de får betala 1.85kr per kWh istället för 3 kr förstår jag heller inte- Även 1,85kr är svindyrt
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Karlia Karlia skrev:
Vi är bortskämda med att ha det bra. Som ung bodde jag ett tag hos farmor i enskededalen, egnahemshus. Hon värmde kök och sovrum, gas var dyrt. När vi satte oss i vardagsrummet på kvällen var där 11C°. Inga problem tyckte hon, klädde på sig ordentligt och tände kaminen.
Det finns inga miljöskäl till att Sverige inte skulle kunna ha obegränsad tillgång på el, så vad vill du säga med ditt inlägg?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
n_sandstrom n_sandstrom skrev:
Vad hände med tempot i den här tråden? Har vi inte lite mer gnäll på lager om hur synd det är om oss här i Sverige?

Eftersom vi nästan bara betalar kommunist-skatt på vår el så kan vi inte ens stämma våra elbolag när vi blir kränkta!

[bild]
Ok, avgifterna på el är den största posten. Vem har hittat på dem, orsakat elbrist och vem vill ha den där gasledningen jag hört talas om kan leda till någon slags osund relation.
Jag blir trött bara av att tänka på det, men bor i br där värmen blir en utgift oavsett om jag stänger av elementen och lider, typ.
(Förbjudet att diskutera politik här)
 
EddieHansson
D Daniel 109 skrev:
Videopac: Har staten vinster på elhandel? Staten ägnar sig inte åt elhandel, jag tror dessutom att många av de bolagen går dåligt nu
Såklart. Statligt ägda Vattenfall ger utdelning. Helstatliga Svenska Kraftnät ger också utdelning nu istället för att återinvestera allt i nätets kapacitet.
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
EddieHansson EddieHansson skrev:
Såklart. Statligt ägda Vattenfall ger utdelning. Helstatliga Svenska Kraftnät ger också utdelning nu istället för att återinvestera allt i nätets kapacitet.
Men vi fick en energiminister från iran, uppväxt 12 år där, så det kan bli värre
 
  • Gilla
  • Ledsen
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Karlia
MultiMan MultiMan skrev:
Det finns inga miljöskäl till att Sverige inte skulle kunna ha obegränsad tillgång på el, så vad vill du säga med ditt inlägg?

Om vi nu är på 7:e plats i världen på elkonsumtion tycker jag vi ska fundera på varför, inte bara gnälla på elpriset. Det går att effektivisera och dra ner. Tidigare generationer var mycket tuffare än folk i gemen är nu.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Om vi nu är på 7:e plats i världen på elkonsumtion tycker jag vi ska fundera på varför, inte bara gnälla på elpriset. Det går att effektivisera och dra ner. Tidigare generationer var mycket tuffare än folk i gemen är nu.
Och på vilken plats i världen hamnar vi gällande temperatur utomhus?
Och på vilken plats i världen hamnar vi gällande hastigt och ogenomtänkt uppförda bostäder?
 
  • Gilla
Spannen och 7 till
  • Laddar…
EddieHansson
Karlia Karlia skrev:
Om vi nu är på 7:e plats i världen på elkonsumtion tycker jag vi ska fundera på varför, inte bara gnälla på elpriset. Det går att effektivisera och dra ner. Tidigare generationer var mycket tuffare än folk i gemen är nu.
Vet inte det. Det är inte fel att ha 18-20c hemma. Dräglig levnadsstandard är viktigt för ett samhälle.

Så mycket går det inte att effektivisera. Vi har LED-belysning och värmepumpar. Nya hus byggs med ordentlig isolering. Att vi ska försöka effektivisera bort 2000% prisökning på el är mycket naivt!
 
  • Gilla
SonnyListon och 5 till
  • Laddar…
Karlia
Igen Igen skrev:
Och på vilken plats i världen hamnar vi gällande temperatur utomhus?
Och på vilken plats i världen hamnar vi gällande hastigt och ogenomtänkt uppförda bostäder?
Lyckligtvis slipper vi 40 C° och därmed luftkonditionering. Finland med liknande klimat ligger på 12:e plats med 12175 kWh, här går det åt nästan 16500 kWh per capita.
Med våra strikta byggnadsregler trodde jag nog att vi låg hyfsat till men där har jag sämre koll.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Karlia Karlia skrev:
Om vi nu är på 7:e plats i världen på elkonsumtion tycker jag vi ska fundera på varför, inte bara gnälla på elpriset. Det går att effektivisera och dra ner. Tidigare generationer var mycket tuffare än folk i gemen är nu.
Varför ska vi inte gnälla när ansvars- och omdömeslösa politiker förstör ett fungerande elsystem?

Vi har effektiviserat i minst 50 år. Redan på 1970-talet började det med bidrag för tilläggsisolering och andra energisparande åtgärder. Folk satte upp vattenbaserade solfångare på taken.

Vi har gått över till först lysrörslampor och nu LED som tar 1/8-del till 1/10-del av den gamla typen. Dammsugare är förbjudna som tar mer än 850W. Vitvaror är mycket mer energieffektiva än tidigare. Värmepumpar installeras för stora kostnader som sänker energiförbrukningen drastiskt, och har gjort så i många årtionden, men blir bättre och bättre efterhand. Finns massor av andra exempel som jag inte kommer på just nu.

Fordonsparken, både bensin och diesel, har minskat sin förbrukning och utsläpp drastiskt under lång tid, och till stora kostnader för fordonsägarna. Och nu, övergång till el-drift.

Vad tycker du är fel med den utvecklingen?

Tror du att det främjar omställningen och folks stöd genom att stänga av koldioxidfri baskraft, som behövs, så att priserna skenar och många får svårt att klara vardagen? Jag kan t ex inte bo kvar i mitt 80 000kr-hus om dessa elpriser ligger kvar till sommaren, utan får bo i husvagn istället. Tror du att miljön vinner på det?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Om vi nu är på 7:e plats i världen på elkonsumtion tycker jag vi ska fundera på varför, inte bara gnälla på elpriset. Det går att effektivisera och dra ner. Tidigare generationer var mycket tuffare än folk i gemen är nu.
För att vi värmer vara hus med värmepumpar istället för att elda gas? Något vi borde vara stolta över och inte minska
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.