Så ni har två öppna spisar? Sitter en i rummet nedanför v-rummet lr? Det är väl pannrum på orginalritningen tror jag. I vårt hus har de valt att dela av tvättstugan på mitten och göra halva den till pannrum, man måste gå igenom pannrummet för att komma till tvättstugan... Nu är inte pannrummet så smuttsigt längre, men inan vi satte in bergvärme kändes det lite lortigt.
 
Så här blev det utan vägg...
 
  • v-rum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är 80cm upp till överkanten på fönsterbrädan... Våra bänkar i köket är 85 och det tycker jag är för lågt...

Funderade faktiskt på det där själv idag men efter att ha kollat höjden så var det bara att lägga ner. Synd, det hade varit bra med lite mer skåp och bänkyta
 
frågan är hur estetiskt det skulle bli... vi har fasadtegel på vårat hus... men om man har träpanel så kanske det gan gå att lösa på ett snyggt sätt.På ritningarna i katalogen från hultfredshus är det en dörr mellan köket och vardagsrummet. har ni den dörren eller har ni också en hel vägg?
 
vi ska ta bort väggen till källaren vi också, men först ska vi göra färdigt badrummet och gillestugan i källaren. Vi tänker dock spara den delen av väggen som går bort från kök och vardagsrum... det skulle nog se lite konstigt ut annars eftersom man har tagit en bit av golvet i hallen för att få tillräckligt med plats åt huvudet i källartrappen. Det satt garderober där för att dölja det när vi köpte huset. Upptäkte det här när vi tog bort garderoberna så vi fick bygga en bänk med förvaring över upphöjningen i golvet.
 
Så här ser det ut i hallen...
 
  • hall_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och källartrappen....
 
  • kllartrapp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Än så länge ser det ut att gå bra... Jag kan inte mäta på samma ställe som förut eftersom jag har satt en täcklist i taket där jag mätte tidigare, men senast jag mätt var höjden densamma. Vi får väl se hur det går när det kommer ordentilg med snö och tynger ner....

Natruligt vis kan jag ordna fram lite fler bilder... tala bara om vad du vill ha bilder på så ordnar jag det...
 
Tigersågen är nog överflödig.... Börja med att ta bort ytskiktet (träfiberplattor), sen kan man med hjälp av kofot plocka bort fiberplanken del för del... men om du inte har något problem med dam och smuts kan det ju vara kul att använda tigersåg. Hos oss gick rören till gamla expansionskärlet upp genom den här väggen, ganska nära murstocken. Eftersom de satte in ett nytt i källaren när vi bytte till bergvärme så kunde jag bara kapa dom nertill och dra upp dom på vind (där de ligger kvar och skräpar).

Till golv och tak köpte jag hyvlat virke som jag fräste till lämplig profil (olika höjder i kök och vardagsrum) och målade.
Murstocken behöver lite ny puts eftersom dom som byggde huset satte upp väggen innan de putsade + att vi har tagit bort spjället till öppna spisen för kassetten som vi ska sätta in (14/12)... putsen får företaget som installerar kassetten ordna.
Väggen mot hallen tänker jag inte göra något åt än eftersom vi funderar på att ändra öppningarna lite, har löst detta med "fin" maskeringstape så länge.

Jag lägger snart upp ett par bilder också...
 
taket blev ganska bra tycker jag
 
  • tak_005.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
golvet ser lite tråkigt ut, skulle ha haft den omålad i något fint träslag men det får duga så länge....
 
  • golv_008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag pratade också med hultfredshus, men eftersom jag bara har en planritning och ingen konstruktionsritning så kunde dom inte ge något bestämt svar... en av konstruktörerna var rätt säker på att jag kunte ta bort den medan en annan var lite osäker och avrådde därför.. Men nu är den borta och huset står kvar än :)
 
det ser bra ut...
ingen höjningn av fönstret?
Blir det matplats i vardagsrummet?
 
vi har diskbänken där ni tänker sätta den, och bara bänkskiva under fönstret....
om vi inte hade så stökigt i köket just nu skulle jag ta ett kort men det får bli en annan gång....
 
det funkar bra, det jag skulle vilja ändra är att jag skulle vilja ha in en diskmaskin under fönstret men öppningen mellan skåpen är för liten så man skulle behöva plocka bort lite av skåpen, och det är ju jobbigt.. :) jag ska ta ett kort när jag har lite finare här hemma....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.