J Jocke Best skrev:
Det kan man inte säga generellt. Möjligen i vissa stadsnät.
i de senaste två husen ("villa" ) jag har bott i har det fungerat så iallafall. Nu har jag två routrar inkopplade. En trådlös på övervåningen och en fast nere. Spelar ingen roll var jag kopplar in dem förutom det sista, där har jag inte provat ens.
 
J
Den överlägset största leverantören av fiber, alltså Öppen fiber har endast alla tjänster på port 1. De övriga portarna är där TV eller Telefoni separat. Detta eftersom man då kan köpa tjänster från olika tjänsteleverantörer. Den fjärde porten används inte.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Om man inte får ett IP per port måste det ju finnas en router.
 
D Daniel 109 skrev:
Om man inte får ett IP per port måste det ju finnas en router.
För portarna/VLANen för IP-TV och IP-telefoni så får man så många ip-nummer som anslutna enheter, iaf via Telia öppen fiber. Jag har haft tre IP-TV-boxar inkopplade via en enkel switch fastän jag bara har haft ett abonnemang, alla boxarna har fått ip-nummer men däremot har jag bara kunnat vara inloggad på en box åt gången.

Om man har internet och IP-TV från Telia och använder deras router så routras IP-TVn in i det egna LANet, detta är en förutsättning för att bla appen Zappa ska fungera. Alla IP-TV-boxar får då ett 192.168.x.y-nummer precis som datorn etc. Routern måste då kopplas in i port 1 på fiberkonvertern/bredbandsdelaren.
 
Demmpa Demmpa skrev:
För portarna/VLANen för IP-TV och IP-telefoni så får man så många ip-nummer som anslutna enheter, iaf via Telia öppen fiber. Jag har haft tre IP-TV-boxar inkopplade via en enkel switch fastän jag bara har haft ett abonnemang, alla boxarna har fått ip-nummer men däremot har jag bara kunnat vara inloggad på en box åt gången.

Om man har internet och IP-TV från Telia och använder deras router så routras IP-TVn in i det egna LANet, detta är en förutsättning för att bla appen Zappa ska fungera. Alla IP-TV-boxar får då ett 192.168.x.y-nummer precis som datorn etc. Routern måste då kopplas in i port 1 på fiberkonvertern/bredbandsdelaren.
Då behövs inte tjänstefödelaren, allt finns i routern väldigt smidigt.
 
Om man inte har en separat (dum) fiberkonverter/mediaomvandlaren (fiber-ethernet) utan har en SFP så måste man ha antingen switch (bredbandsdelare/tjänstefördelare) som har en SFP-port eller en router som har det.

Dom routrar som bla Telia skickar ut har inte någon SFP-port.

En hand håller en switch med aktiva anslutningar och lysande statuslampor för LAN och WAN.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den här switchen/bredbandsdelaren/tjänstefördelaren måste jag ha inkopplad så länge jag inte har en router med SFP-port, tidigare hade jag en (dum) fiberkonverter (fiber-ethernet), då behövde jag ingen bredbandsdelare om jag hade haft Telias router samt haft både internet och IP-TV från dom.
Det är inte säkert att fibernätsägare tillåter att man flyttar över SFPn till annan enhet.

En nätverksswitch med ansluten Ethernetkabel och nätsladd, märkt Direktronik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gamla fiberkonvertern.
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
F fredand44 skrev:
Hej
Tackar för svaret.
Om jag förstod Viasat rätt skickar de ut en box per tv. (om man vill kolla på vanlig tablåtv)
Det betyder väl förmodligen att jag kommer ockupera en port i tjänstefördelaren per tv/box?
Mvh
Fredrik
Att få det att fungera fullt ut med Viasats info är näst intill omöjligt. Men olika samtal och egna tester är det som gäller.
Viasat skickar inte signal till Media omvandlaren som Telia gör. En installation med Telia som leverantör var en enkel match. Viasat näst intill omöjlig före man får tag i rätt kunskap på Kundtjänsten.
Men enklast för Viasat installation-
Mediaomvandlare Lan1 Internet till router för internet och ev trådlöst system i wan ingång.
Mediaomvandlare Lan2 Tv-signal som kan fördelas till flera apparater via egen switch som klarar IP-tv och IGMP-snooping.
Till varje tv en box som kopplas till tv-swichen, gärna med kabel Viktigt att IP adressen i boxen börjar på 10.xxx.xxx.xxx.
För att kunna göra uppspelning från början av ett program måste tv-boxen ställas in att även logga in i hemmanätet via trådlösa nätet på 192.xxx.xxx.xxx.
Vill man dessutom ha IP-telefon så får man en speciell ip-router skickad till sig som man måste ansluta till Lan utgång på sin (Arris) router som sedan koppas in i ett telejacket eller till trådlös telefon.

Hade det varit Telias abonnemang hade det varit att ansluta sitt modem till Mediaomvandlare Lan1 och sedan kopplat tv-boxar och telefon linje direkt i routern. Viasat mest komplicerade jag tagit del av hitintills.
 
L
Bumpar lite och lånar tråden.

Jag har nätverksuttag vid tv och kontor som går till portarna på bilden. Dock lyser lanporten orange när jag testar att koppla in den i port 2. Kan jag inte göra som på bilden? Den första porten går till routern och det funkar fint men skulle vilja ha trådbundet till tvn. Behöver jag sätta en switch så att båda går på port 1?

Nätverksuttag och -kabel ansluten till en vit nätverksswitch, lanporten lyser orange.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vad är det du kopplar in i port 2?
 
L Limträ skrev:
Dock lyser lanporten orange när jag testar att koppla in den i port 2.
Porten lyser grönt när den har en länkhastighet på 1000Mbit/s
Porten lyser orange när den har el länkhastighet på 10Mbit/s eller 100Mbit/s.

L Limträ skrev:
Den första porten går till routern och det funkar fint men skulle vilja ha trådbundet till tvn. Behöver jag sätta en switch så att båda går på port 1?
Port 2 är troligen konfigurerad till IP-TV, där ansluts speciella IP-TV-boxar, som är speciella för varje distributör. För att utnyttja det så måste man ha aktivt abonnemang hos någon av leverantörerna som finns i just det nätet.
 
L
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad är det du kopplar in i port 2?
Nätverksuttaget vid tvn går till den högra nätverksporten. Från den en cat6-kabel in till mediaomvandlarens port 2. Kanske inte går att göra så?
 
L
Demmpa Demmpa skrev:
Porten lyser grönt när den har en länkhastighet på 1000Mbit/s
Porten lyser orange när den har el länkhastighet på 10Mbit/s eller 100Mbit/s.



Port 2 är troligen konfigurerad till IP-TV, där ansluts speciella IP-TV-boxar, som är speciella för varje distributör. För att utnyttja det så måste man ha aktivt abonnemang hos någon av leverantörerna som finns i just det nätet.
Okej. Tack för svar. Kan jag "komma runt" det genom att sätta en switch mellan port 1 och routern+tv-uttaget?
 
L Limträ skrev:
Okej. Tack för svar. Kan jag "komma runt" det genom att sätta en switch mellan port 1 och routern+tv-uttaget?
Förstår jag dig rätt om du har din TV-box inkopplad på port 2? Det borde funka alldeles utmärkt, att det lyser orange är för att nätverksporten i din TV-box bara stödjer 100 Mbps (behövs inte mer), grönt betyder att det i andra änden stödjer 1 Gbos
 
L Limträ skrev:
Nätverksuttaget vid tvn går till den högra nätverksporten. Från den en cat6-kabel in till mediaomvandlarens port 2. Kanske inte går att göra så?
Du vill alltså ha vanligt internet in i TVn, så att du kan använda ”smart-tv” funktionerna direkt i TVn?

Nej, det går inte från port två.
Du kan inte sätta en switch mellan bredbandsdelaren och routern heller, utan du måste ta signalen efter din router.
 
L
Demmpa Demmpa skrev:
Du vill alltså ha vanligt internet in i TVn, så att du kan använda ”smart-tv” funktionerna direkt i TVn?

Nej, det går inte från port två.
Du kan inte sätta en switch mellan bredbandsdelaren och routern heller, utan du måste ta signalen efter din router.
Ja, precis så tänkte jag. Istället för trådlöst, lite "stadigare" uppkoppling. Det var ju synd Då får jag med andra ord sätta routern där intill och gå från routern till uttaget för tvn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.