Hej!

Min kära lilla son lyckades dra av fiberoptiska kabeln i dosan i huset. Någon som har en idé hur man fixar det?
 
  • Uppdragen fiberoptisk kabel och en hand som håller i en avsliten ände framför öppen väggdosa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det är inkommande sida så får man blåsa ny fiber. Kostar några tusen. Kontakta fiberägaren.
 
RoTe
P polarsson skrev:
Om det är inkommande sida så får man blåsa ny fiber. Kostar några tusen. Kontakta fiberägaren.
Varför kan man inte svetsa den?
 
RoTe RoTe skrev:
Varför kan man inte svetsa den?
Den ser ut att vara av precis vid kontakten, så det blir nog svårt att svetsa.
 
RoTe
P polarsson skrev:
Den ser ut att vara av precis vid kontakten, så det blir nog svårt att svetsa.
Hur monterades kontakten från början? Magi? Det måste väl gå att fixa en ny.
 
Nävisst, det är sant. Bara att kontakta fiberägaren.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej,

Hade exakt samma problem i somras. Ringde Telia som skickade hit en kille som fixade det på nån timme. Kostade 6000 tror jag. Kontaktade senare byggavdelningen på Länsförsäkringar som är mitt försäkringsbolag. Betalade då bara självrisk på 1500. Hoppas det hjälper.
 
Nä, man blåser inte nytt.
Man skarvar bara på en ny pigtail och fixerar skarvhylsan i fiberdosan på bilden.
Såvida den inte är sönder precis vid hålet där den kommer in i fiberdosan.
Vart är den av?
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nä, man blåser inte nytt.
Man skarvar bara på en ny pigtail och fixerar skarvhylsan i fiberdosan på bilden.
Såvida den inte är sönder precis vid hålet där den kommer in i fiberdosan.
Vart är den av?
Den är liksom utdragen ur "kontakten" (vad heter det?) Som sitter i den andra som i sin tur är kopplad till routern. Så det är således mycket kabel kvar innan det som kommer utifrån.
 
T Tezuka skrev:
Hej,

Hade exakt samma problem i somras. Ringde Telia som skickade hit en kille som fixade det på nån timme. Kostade 6000 tror jag. Kontaktade senare byggavdelningen på Länsförsäkringar som är mitt försäkringsbolag. Betalade då bara självrisk på 1500. Hoppas det hjälper.
Shit, sjukt vad dyrt. Tråkigt :(
 
K klevang skrev:
Shit, sjukt vad dyrt. Tråkigt :(
Ja, barn är inte billiga i drift.
 
K klevang skrev:
Den är liksom utdragen ur "kontakten" (vad heter det?) Som sitter i den andra som i sin tur är kopplad till routern. Så det är således mycket kabel kvar innan det som kommer utifrån.
Inget större problem att fixa men kräver en fibersvets och en pigtail så fixas det. Hur mycket det kostar kan jag inte svara på, men brukar hamna på några tusenlappar.
Det positiva är att barnet inte drog sönder fibern där den kommer in, då kunde det bli dyrare.
 
'Bara' att svetsa en ny pigtail, hade vi åkt ut på det hade det kostat en svetsavgift (500kr/svets), + typ en timmes jobb om det inte är för långt att åka (själva svetsningen tar bara ~30min om det bara finns tillräckligt med fiber att svetsa på), samt en pigtail, typ 80 spänn. Ex moms på allt.
Vi är en liten firma i glesbygd som har fiber som 'bisyssla', bygger annars nätverk, monterar kameror paraboler antenner osv
 
  • Gilla
klevang och 1 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
'Bara' att svetsa en ny pigtail, hade vi åkt ut på det hade det kostat en svetsavgift (500kr/svets), + typ en timmes jobb om det inte är för långt att åka (själva svetsningen tar bara ~30min om det bara finns tillräckligt med fiber att svetsa på), samt en pigtail, typ 80 spänn. Ex moms på allt.
Vi är en liten firma i glesbygd som har fiber som 'bisyssla', bygger annars nätverk, monterar kameror paraboler antenner osv
Så det hamnar väl då på några tusenlappar inkl. körning/bil.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Så det hamnar väl då på några tusenlappar inkl. körning/bil.
Ja, typ runt 2
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.