Precis, det är bara för att hålla isär jord mot dränerande material.
 
J JohanOeberg skrev:
Bumpar tråden. Kanske ny information har kommit upp på 8 år...

Vi är i slutfasen av dränering. Har lagt N1 geotextilduk runt makadamet och där inne dräneringsröret. Grannen har tagit in en firma som utför deras arbete. Jag frågar om firman kan tänka sig att ordna igenfyllningen. Den ansvarige har då gått och kollat och upptäckt att min duk är för tät. Enligt han så har han vid flera tillfällen fått gräva upp nygjorda dräneringar för att göra om. Konstigt tycker jag då samtliga monteringsanvisningar (isodrän och pordrän anser att man ska lägga duk runt det dränerande lagret). De erbjöd sig kika på att åtgärda det. Jag tror jag väntar och ser om det uppstår några problem...
Fick du nåt svar angående dukens täthet?

Ska iväg och handla dräneringsrör, och ev. duk, i dagarna för ett täckdike i lerjord. Lutar, mer än 45 grader, mot att jag skippar duken och bara accepterar att marken sjunker ihop något över tid. Men all info behandlas, och uppskattas!
 
L Löt57 skrev:
Fick du nåt svar angående dukens täthet?

Ska iväg och handla dräneringsrör, och ev. duk, i dagarna för ett täckdike i lerjord. Lutar, mer än 45 grader, mot att jag skippar duken och bara accepterar att marken sjunker ihop något över tid. Men all info behandlas, och uppskattas!
Det finns speciella dräneringsdukar som man nästan ser i genom. Lite dyrare än vanlig N1 vill jag minnas men samtidigt BETYDLIGT bättre genomsläpplighet; vattnet rann igenom direkt istället för droppandes i N1an. Å andra sidan lär ju inte samma mängd partiklar stoppas då heller...

Jag vet inte vad som är rätt eller fel. Jag har inte sett något fackmannamässig avrådan baserad på bevis.
 
Nej det hela verkar ganska oklart. Dessutom verkar byggkedjorna inte ha konsekvent benämning på olika typer av duk. ALLT är perfekt dräneringsduk om man frågar bmax eller bau.
Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.