S_Carlsson skrev:
Jag tog den mallen från sidan. men de hade skickat en som var i fylld.
"Ersättning ska inte betalas"
[bild]
Du gör så att du klipper av inträngande fiber . I dagsläget finns inget servitutsavtal. Alltså ingen sak som du kan lagföras 😄
 
Verkligen märkligt att de först gör fel och sen skickar de ett avtal där de vill att du ska säga att det var ok att de gjorde fel och sen lägga över allt ansvar på dig med risk för viten för din del. Du verkar inte heller få någon sorts ersättning heller. Tror jag vet vilket bolag det gäller..
 
  • Gilla
jimih och 2 till
  • Laddar…
Samma sak har hänt i vårat område. Privata Svensk Infrastruktur har dragit sin fiber utan servitut och avtal över flera tomer som ej skall ha deras tjänster. Antagligen för att det var enklas och billigast att gräva över gräsmattor. Det kommunala fiberbolaget som är här och drar till resterande hus har grävt i gatan utanför tomterna sedan instick till kåkarna. Vet att det ska upp i rätten. Får se vad som händer.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Jäkla clowner.

Finns bara ett sätt att hantera det och det är genom formell anmälan/åtal. Klart att de försöker trixa. Men herregud, om man inte har rätt att förfoga över sin egen tomt. var ska det då sluta.
 
Gör det enkelt för dig: Anmäl företaget för olaga intrång!
 
sebastiannielsen skrev:
Jag har inte skrivit att ledningsinstallatören ska begära handräckning via KFM, utan jag skrev att TS skall begära handräckning via KFM om det nu är så att fiberbolaget inte ger med sig.
Med andra ord, TS skall vända sig till myndigheter, inte ta saker i egna händer som folk verkar vara så förbannat sugna på att göra hela tiden. Att ta sig själv för rätt och ta lagen i egna händer är olagligt. Precis lika olagligt som kabelinstallatören gjort som installerat kabel i TS mark.

Att jag hänvisar till bilfallet är för att poängtera att du inte på något sätt har rätt att skada någon annans egendom bara för att den egendomen inskränker på din rätt, utan då är det du som får vika dig istället.

Det saknar betydelse i din ansvarsfråga, om någon annan gör något olagligt. Så är det med allt, även om någon kör mot rött så får du inte smälla bilen i sidan, utan du skall ändå agera för att i bästa mån undvika olyckan (även om du har dubbelt så stort fordon som rödljusköraren). Även om någon stulit din bil och du hittar din bil på någons uppfart och dina nycklar passar och ditt regnummer, så får du inte stjäla tillbaka den. Samma med kränkningar, om någon skruvat upp ett stort hänglås på din ytterdörr så får du inte klippa låset, utan då är det bara att checka in på hotell tills KFM via handräckning tagit bort låset. (sedan kan du stämma den som satt upp låset på kostnaderna för hotellet). Och samma här i fiberfrågan, bara för att någon olagligen tagit en del av din tomt i anspråk så får man inte ta tillbaka den besittningen utan det skall gå via myndigheter.

Med andra ord, om någon kommer och placerar en stor megalastbil på din tomt så får du inte flytta på den, hur mycket den än står ivägen för både utsikt och ditt användandet av din tomt. Och du får heller inte ägna dig åt aktiviteter på tomten som skulle riskera att skada lastbilen.
Utan då får du så vackert som göra en handräckningsbegäran via KFM och sedan vänta tills KFM gjort sitt.

Så enkelt är det! På samma sätt är det med fiberkabeln, det spelar ingen roll att någon förlagt den olagligt i strid med varenda paragraf i lagboken, du har ändå inte rätt att röra fiberkabeln eller utsätta den för risk för skador. Så de markaktiviteter som du har anledning att anta att den kan påverka fiberkabeln, får helt enkelt vänta, så enkelt är det.
Det rekommenderades verklighetsanknytning för din del tidigare och du gör det varje gång du skriver än tydligare att det behövs, du har oerhört mycket kvar att lära dig i livet "så enkelt är det".
 
sebastiannielsen skrev:
Samma med kränkningar, om någon skruvat upp ett stort hänglås på din ytterdörr så får du inte klippa låset, utan då är det bara att checka in på hotell tills KFM via handräckning tagit bort låset. (sedan kan du stämma den som satt upp låset på kostnaderna för hotellet).


Efterlyser lite verklighetsförankring tack.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vad menar ni nu? Varför förespråkar ni hela tiden att man ska bryta mot lagen bara för att någon annan bryter mot lagen? Jag har ju verklighetsförankring, man ska väl respektera lagarna. Annars blir man ju likadan som fiberbolaget som gjort intrång, om man tar saker i egna händer.

Kronofogdemyndigheten finns inte för syns skull. Utan det är meningen att myndigheten ska användas till sitt avsedda ändamål!

Det är blanketten KFM 9042 som skall användas:
https://www.kronofogden.se/38147.html

Mikael Larsson skrev:
.
Som sagt, då gör man sig skyldig till skadegörelse.
Bara för att något ligger på din tomt har du inte rätt att flytta eller skada föremålet.
Inte ens om du får ett utslag från KFM får du flytta eller klippa fibern, utan då är det
KFM's personal som i samråd med exempelvis polis och sakkunniga, som kommer i samråd med dig flytta/ta bort fibern, givetvis kommer då KFM att ta hänsyn till dina rättigheter mer än fiberbolagets eftersom det är fiberbolaget som gjort intrång.

När KFM ordnar det, så kommer fiberbolaget ges tillfälle att yttra sig, sedan om de inte viker sig, så kommer KFM skicka utslaget till dem, och ge dem chans att själva ta bort kabeln, och ge möjlighet att först lägga en annan fiber åt grannen där det kan göras flytt med minimalt avbrott, och sedan tas fibern bort från din tomt.
Och om fiberbolaget inte ens viker sig för KFM, så kommer KFM att ta bort fibern, men då givetvis se till att fibern, och rören inte blir förstörda, och sedan rulla ihop det snyggt och sedan se till att fiberbolaget tar hand om det. Och först när fiberbolaget inte tar hand om fibern, då bortforslas den på fiberbolagets bekostnad. Och givetvis kommer man då inte använda stora tången, utan då använder man givetvis verktyg som är avsedda för kapning av fiber så att man inte sabbar den.

Vitsen är ju inte att förstöra fiberbolagets egendom, utan få bort kränkningen från din tomt med minsta möjliga skada för både dig och fiberbolaget.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 3 till
  • Laddar…
[SKPG]Zamora;2441405 skrev:
sebastiannielsen skrev:
Samma med kränkningar, om någon skruvat upp ett stort hänglås på din ytterdörr så får du inte klippa låset, utan då är det bara att checka in på hotell tills KFM via handräckning tagit bort låset. (sedan kan du stämma den som satt upp låset på kostnaderna för hotellet).


Efterlyser lite verklighetsförankring tack.
Jag är helt säker på att det där inte stämmer. För då skulle mina husdjur svälta ihjäl.
Ingen instans någonstans lär tycka att det är rimligt att man ska akta sig för att skada ett hänglås någon olovligen monterat på ens dörr.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
klonk: Då är det en annan sak, då kallas det för nöd, när det är risk för vidare skador på egendomen (egendom i det här fallet är då dina husdjur) på grund av intrånget, och då får man enligt nödparagrafen göra skadegörelse på andras egendom när din egendom riskerar att bli skadad mer än den skada du måste tillfoga för att förhindra din skada. Men man får ändå vara beredd att man får ersätta låset i så fall. Men det kan inte vara så mycket, kanske 300 kr om det är ett rejält lås, vilket kan jämkas ner i ett nödfall, brukar bli ungefär halva.

Men när det gäller en fiberkabel så kan den inte ge risk för vidare skador på din egendom om den inte monterats på ett riktigt horribelt och vårdslöst sätt, så du kan då inte ta bort en fiberkabel med hänsyn till nöd.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
OT iofs, men visa mig gärna den lag som säger att jag inte får klippa upp ett hänglås som någon skruvat upp på min ytterdörr.
 
Redigerat:
Vanlig skadegörelse enligt BrB 12 kap §1 eftersom låset inte är ditt, det kan även vara egenmäktigt förfarande, 8 kap §8, som du gör dig skyldig till om du bryter annans lås, även om den som anbringade låset själv gjort sig skyldig till egenmäktigt förfarande, självtäkt, §9, eftersom du då rubbar besittningen över din fastighet/dörr som låsanbringaren gjort.

En paragraf som är väldigt tillämplig i det här fallet med fibern är 8kap 11§ stycke 2, som precis passar in på detta fallet.
Fiberbolaget har olagligen tagit delar av din mark i besittning. Besittningsrätten är i svensk lag starkare än egendomsrätten, vilket innebär att du inte på egen hand får återta den besittningen över din tomt som fiberbolaget olovligen tillskansat sig, utan det är enbart myndigheter som får rubba den besittningen tillbaka till dess rättmätige innehavare.

Det är samma om jag stjäl din plånbok. Då har jag olovligen tagit besittning över din plånbok. Oavsett om besittningen flyttats olovligen eller inte, så är besittningsrätten skyddad genom lag, således får du inte återta plånboken, dvs rubba min i lag skyddad besittning över din plånbok, utan du får så vackert som vända dig till polis, åklagare, kronfogdemyndighet etc som lagligen får rubba tillbaka besittningen över din plånbok till dig.


Varför ska det vara så förbannat svårt att ta saker och ting den korrekta vägen via myndigheter?
Varför ta lagen i egna händer???? Förklara det för mig!

Det är ju t.o.m. mer enklare att fylla i KFM 9042 än att själv gå ut och hålla på och gräva och dra upp fiber som någon annan grävt ner på din tomt... Med all det efterspel det blir sedan när det framkommer att du gjort det olovligen.
KFM 9042, bara fylla i, sedan ner i ett kuvert, ett frimärke, KFMs adress, sedan på lådan, så är det färdigt. Sedan betala ansökningsavgiften men den får du ju tillbaka sedan via fiberbolaget när KFM gjort sitt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Ja, det var ju onekligen svar på tal :) . Angående ts fall, fibern, så är jag helt på din sida att det ska tas via rätt instanser. Det var sidospåret med hänglåset som jag, fortfarande, har lite svårt att smälta....
 
Du får gärna ta en sväng i verkligheten sebastiannielsen, rekommendationen kvarstår, som lite praktik kan du ju börja med att sätta dig i besittning över tex folks plånböcker återkom med resultatet. I fiberfallet kan du säkert bidra korrekt men håll inte på med onödiga absurditeter likt hämtat ur en fas de flesta kommer genom ganska tidigt i livet.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Satan i gatan vad ni krånglar till det. Kan inte bara trådskaparen få ringa fiberbolaget och säga "nej tack" och meddela hur det gick innan ni börja tjafsa om myndigheter, hot och annat konstigt?
 
  • Gilla
p.lundgren och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.