Ja, jag tror att vi pratar förbi varandra, eller snarare att du förstår och pratar om det på en högre nivå.

Ur mitt mer triviala användarperspektiv kommer standarden att finnas och implementeras. Att den då kommer att vara undermålig, ofullständig och behöver utvecklas är ett närmast tekniskt problem som man som användare vill slippa bry sig om. Sen kan de tekniska bristerna vara så stora att man ändå måste försöka förstå dem, men det blir en fråga som blir aktuell först när lanseringen kommer.
 
Poängen är att "5g" inte är en standard som t ex LTE var och som var synonymt med 4g i folkmun. Det är en massa olika standarder som endast är löst relaterade eller inte alls. Det är alla olika standarder som kommer ut 2020-2025.

Det da tänker på för 5g är beam forming och mu-mimo (rullas ut för lte också) och nya högre frekvenser. Båda de kommer mest att rullas ut i väldigt täta områden pga kostnaden. De kräver nya siter och eller dyrare radio. Inte alla telefoner kommer att stödja de nya banden.

Det som det mesta utrullningen av 5g kommer att vara är "nr" som är en ny kodning på existerande frekvenser som ger vissa tekniska fördelar, särskilt för nya use case som IoT. Det andra är ett byte av signalering för anpassning mot ett nytt core-nät som möjliggör effektivare handover och bättre skalbarhet för operatören. Alla telefoner kommer att stödja den här sortens "5g".
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Slår kanske in öppna dörrar men 5G säger inte så mycket f
Ja om riktat till mig. Antar att jag jobbar på samma ställe som Peter även om vi använder lite olika ord för att beskriva saker.....:)
 
Nja, mera rent generellt. Har funnits och finns så i många olika systemmiljöer att affärs/marknadsnamn som används generellt inte säger så mycket. Har inte designat/byggt/utbildat nät i mobilmiljö utan i annan nätmiljö och utifrån det antar jag att begreppet "5G" kommer få motsvarande möjligheter eller problematik hur man väljer att designa och bygga den system/nätmiljön.
Blir lite OT nu men ett exempel är att specar man upp alla funktioner/konfigureringsmöjligheter så blir det många vilket leverantörerna alltid gör och vilket skrivs om i media, Men när det sedan ska designas och konfigureras blir det lite annorlunda vilka funktioner som kan kombineras, men även prestanda, kapacitet, antal enheter, etc, påverkas. Nu kan jag inte 5G men misstänker att om man vill få in alla IoT och allmänt bredband med mycket streamat, tillsammans med täckning/avstånd som dagens GSM/4G, gärna landsbygd som inte kan få fiber, blir det en ekvation att jobba med. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.