pegee skrev:
Det finns så många inlägg här som börjar: Varning för.... Därför är det roligt att kunna skriva
ett positivt inlägg som skillnad. Jag blev idag uppringd av IP Onlys kundtjänst som meddelade:

"Vi har tänkt fel! Givetvis skall du ha fiber eftersom du anmält dig. Vi kommer att gräva för fiber
hela vägen och förbereda för fiber även till grannarna, för att förr eller senare kryper de till korset
och då har vi redan gjort alla förberedelser. Förr eller senare hade vi blivit tvungna till det i alla fall"

Kudos till ett företag som står för sina misstag och erkänner dem och står upp för att rätta till det!!
Vad bra att det läste sig.
Ip onlys argument att förbereda till grannar låter helt korrekt och ökar nog vinsten med tiden då det kostar mer att ansluta senare.
 
Är det ett sammanträffande att IP-only
presenterade sina framtidsplaner idag?

"Bredbandsoperatören IP-Only kommer att satsa 15 miljarder kronor till och med 2020 på att bygga nya fibernät i Sverige.
 
Man kan ju undra:rolleyes:
 
Intressant. Vår leverantör (Bjäre Kraft) var rätt tydlig med att vår intresseanmälan inte var bindande, inte heller när vi godkände offerten är de tvungna att genomföra utbyggnaden ifall inte tillräckligt många godkänner offerterna eller de inte får alla tillstånd av PTS osv.

Det verkar inte som att vi är garanterade fiber förrän de sätter skopan i gatan.
 
undine
pegee skrev:
Jag har fått ett brev att min anmälan är registrerad, men något formellt avtal har inte dykt upp. Ändå så har dom påbörjat jobbet. Märkligt!
Ska ett avtal komma? Jag har själv dialog med Fibergruppen och det enda avtal de hänvisade till är själva beställningsformuläret där det står om priset. Ganska klent avtal skulle jag vilja säga..
 
IP-Only har även varit i min by och rotat, dom kontaktade mej och presenterade sitt förslag och jag ifrågasatte om min fastighet verkligen var involverad i deras plan då jag bor i en annan postnummer-zon än själva byn. Säljaren förklarade artigt att självklart måste jag hänga på nu, annars blir det minst dubbelt så dyrt när dom kommer nästa gång och ska ansluta skogsmarkerna runt byn. Så jag fyllde i deras intresseanmälan, vilket jag trodde var ett avtal. Två veckor senare får jag ett mail där dom har kommit på att jag inte bor i rätt postnummer-zon för denna etapp.

Ja, jag blev ju mest sur på att dom inte kunde lyssnat från början men jag antar att dom inte behövde min intresseanmälan för att uppnå den täckning som behövdes för att påbörja grävningen inne i byn.

Så lömska är dom, eller bara har dålig koll på vad dom erbjuder och sedan faktiskt kan leverera.
 
harry73
Säljaren får säkert provision per underskrivet kontrakt. Hon får kanske behålla provisionen om de sedan nekar dig
 
Ja troligtvis är det något lurt när man lurar ut en liten 08-pojk med framgångsfrisyr som ska snacka fiber med gamla tanter och bönder...
 
Väljer man fiber pga säljarens frisyr, förtjänar man inte bättre. ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Bösahus skrev:
Så lömska är dom, eller bara har dålig koll på vad dom erbjuder och sedan faktiskt kan leverera.
Så var det ju i mitt fall, eftersom jag också blev kontaktad med en ursäkt att "Tyvärr så kan vi inte....."
Enda orsaken till att jag (efter att ha protesterat!) trots allt fick åka med på tåget var ju att deras underentreprenör var FÖR ambitiös och började gräva ner rör i min trädgård. Hade inte det hänt så hade jag med all sannolikhet fått bita i det sura äpplet och bli utan.
 
Redigerat:
"Vår" säljare för Telia öppen fiber hade också framgångsfrisyr, det hade jag inget problem med. Men när projektören också hade framgångsfrisyr var inte riktigt lika bra. Först ringde han och och sa att han var på väg, sen ringde han och sa att han var framme och undrade var jag var.

- På farstutrappan, sa jag.
- Nej, det kan du inte vara. Det finns ingen här, sa han
- ?????
- Jo, jag är ju rätt säker på att jag är hemma i mitt hus. Har du verkligen knappat in rätt adress i GPS:en?
- Jag ska kolla, men jag är på plats avtalad tid!

10 minuter sen dyker killen upp... :)

Vallar runt honom på tomten och visar var jag lagt ner optoslang i samband med bergvärmen vilket innebär att de bara behöver gräva 70 cm på min tomt. Får den ena spåniga frågan efter den andra och börjar ana oråd. När han till slut frågar vad jag menar med "kanalisation" inser jag att det dax att sätta på en kopp kaffe och gå och hämta utbildningsmaterialet från kurserna i optofiberförläggning och strategisk planering av stadsnät....

När vi sen kommer ner i källaren och han ska kolla in hur fibern ska dras där och jag visar de förberedda gallerrännorna från optoslangen till mitt korskopplingsskåp menar han att det kommer kosta extra eftersom det är 8 meter dit och det ingår bara max 5 meter....

- Bra, säger jag. Då får fixa er egen kanalisation och spika upp fibern själva och ta er igenom ett par betongväggar bäst ni vill.
- Framgångsfrisyren säger att hans arbetsledare kommer ta kontakt med mig istället...

Arbetsledaren ringer och ber om ursäkt och säger att det naturligtvis inte kommer kosta en spänn extra när allt är förberett....
 
  • Gilla
ByggStålis och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.