Hej, nu har vårat nätbolag varit och knackat dörr i området då dom har en "kampanj" på fiber för 20.000kr.

Fiber finns redan nergrävt i området men eftersom det är ett nytt bolag som tagit över verksamheten så har dom ny kampanj på kunder som inte anslutit sig.

Min fråga är egentligen angående priset, jag har ett nytt hus på en ny tomt med en mediacentral i huset, jag har själv förberett ett grönt 50mm rör hela vägen från mediacentralen bort till vart fibern är nergräven, ca: 100m rör har jag lagt.

Nergrävning fram till huset ingår ideras 20.000kr kampanj och när jag sa att det var orimligt att jag ska betala lika mycket som andra då jag gjort större delen av jobbet själv som ingår i priset så sa dom säljarna bara typ: det är detta som gäller tyvärr kan vi inte sänka priset.

Är det värt att kontakta dom på kontoret istället och förklara situationen för misstänker att säljarna jobbar på provision och försöker blåsa mig...
 
Sannolikt inte, de har kampanjpris.
Men fråga kostar ju inget.
 
Hade 100m grävning ingått i (kampanj)priset?
Behöver de ändå ta dit grävare eller slipper de det?

Det är ju inte bara grävjobbet som kostar, utan du betalar ”din andel” i fibernät, switchar etc

Men gör en beräkning på hur mycket ”de tjänar” på allt ditt jobb du redan gjort, och pruta halva det beloppet. Win-win :D Sen ska du få tag i någon som har befogenhet att frångå kampanjpriset och förstå att de trots sänkt pris ändå tjänar mer på att ge dig rabatt, än en standardanslutning där grävning ingår. :D

Annars är väl den stora vinsten att slippa få 100m tomt söndergrävd. :thinking:
 
När jag gjorde nyanslutning för ett antal år sedan fick jag 1000kr rabatt per egengrävd meter, vilket en av alla underentrepenörer tipsade om. Gav mig i slutändan 7000 kr lägre pris. Men, det betyder ju inte att du har rätt till rabatt, bara att det kanske är värt att försöka!
 
J
B Bassrunner skrev:
När jag gjorde nyanslutning för ett antal år sedan fick jag 1000kr rabatt per egengrävd meter, vilket en av alla underentrepenörer tipsade om. Gav mig i slutändan 7000 kr lägre pris. Men, det betyder ju inte att du har rätt till rabatt, bara att det kanske är värt att försöka!
Då får han ju in 80.000 ! Wow!
 
  • Gilla
  • Haha
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
Har de verkligen tänkt gräva upp tomten? Vi har två fiberlinjer på vår tomt, och båda gångerna fräste de ner fibern med nån sorts maskin. Tog några minuter, ingen grävning förutom vid själva anslutningspunkten vid gatan.

Så frågan är om de tjänar nåt på att du redan har förberett på tomten. All utrustning måste ju ändå vara med för att användas på andras tomter. Att dra fiber genom ditt rör tar typ lika lång tid som att fräsa ner en ny lina.

Grävningen som kostar är nog utmed vägar. Och då får du betala din del nu i efterhand när du ansluter dig.
 
  • Gilla
Zakalwe och 1 till
  • Laddar…
Vi betalade 19.000kr för fiber i vårt område och där ingick 30m grävning/fräsning, hade du då längre ( då även vi har ca 100m ) fick du då betala en extra kostnad per meter.
Så vi bestämde att gräva resterande metrar själva.
Och då kunde vi även gräva ner den djupare än 30cm som dom fräste
 
H happy_sloth skrev:
Nergrävning fram till huset ingår ideras 20.000kr kampanj och när jag sa att det var orimligt att jag ska betala lika mycket som andra då jag gjort större delen av jobbet själv som ingår i priset så sa dom säljarna bara typ: det är detta som gäller tyvärr kan vi inte sänka priset.
Förutom att grävningen på din tomt ingår så ingår också flera hundra meter eller flera kilometer grävning till närmaste knutpunkt. Du har inte betalat din del av den kakan ännu. Förvisso gör man nuförtiden lite olika med detta, ibland har man en solidarisk prissättning som i ditt fall ibland är efteranslutning billigare.

I vilket fall som helst. Det är inte att ta sig fram till ditt hus som kostar pengar när man ändå håller på. Det är diskussionen med dig om var saker ska sitta och inte sitta och där blev det en repa i väggfärgen på fel ställe osv osv som kostar pengar.
 
Erbjud dig att betala för din plats i nätet.
Dvs din andel av den totala investeringen som gjorts av andra för att det öht ska finnas ett fibernät för dig att ansluta till.
Återkom sen med besked hur den diskussionen gått.

Eller så inser du bara att det är en anslutningsavgift du betalar, inte för de exakta moment som krävs för att ansluta just din fastighet.
 
Eller så avvaktar du lite. Senaste erbjudandet jag fick var ca. 10 000, men det har gått ner från ca 20 000 för några år sen. Då mitt mobila bredband funkar bra för mina behov så har jag inte sett behovet av fiber, men det är lite roande med dessa sänkningar med tanke på att det den gången det skulle dras in fiber skrämdes med att de som inte gick med skulle behöva betala ca. dubbla avgiften om de ville koppla in sig senare.
Det de tjänar på är alla tjänster de säljer senare, så skulle inte bli förvånad om man till slut erbjuds fri anslutning mot att man tecknar något 5-årsabonnemang eller liknande.
 
  • Gilla
SirMayo
  • Laddar…
Ska precis flytta in i en villa i ett stort villaområde där de flesta redan har fiber men icke i vårt hus. 37000 vill Telia ha för anslutningen och det mellan mars och november nästa år! Vill vi ha det inom 3 månader kostar det 44000, helt orimligt dyrt. Om någon har tips så säg gärna till.
 
J
K kalasarn skrev:
Ska precis flytta in i en villa i ett stort villaområde där de flesta redan har fiber men icke i vårt hus. 37000 vill Telia ha för anslutningen och det mellan mars och november nästa år! Vill vi ha det inom 3 månader kostar det 44000, helt orimligt dyrt. Om någon har tips så säg gärna till.
När du säger inte har, menar du då att det inte ens finns förberett i gatan med slang i fastighetsgräns? Eller finns det förberett med slang eller rör? Hur långt? Var är närmaste skåp? 44000 låter inte orimligt om det måste schaktas, återställas, asfalteras etc. Samtidigt är det också vanligt att man får ett bättre pris när alla går med, jämfört med eftersläntrare, där maskiner måste dit enkom för en anslutning. Kolla vad du eventuellt kan göra själv med förberedelser i form av rör.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
När du säger inte har, menar du då att det inte ens finns förberett i gatan med slang i fastighetsgräns? Eller finns det förberett med slang eller rör? Hur långt? Var är närmaste skåp? 44000 låter inte orimligt om det måste schaktas, återställas, asfalteras etc. Samtidigt är det också vanligt att man får ett bättre pris när alla går med, jämfört med eftersläntrare, där maskiner måste dit enkom för en anslutning. Kolla vad du eventuellt kan göra själv med förberedelser i form av rör.
Tack för svar! Jag har egentligen ingen information, tillhandahåller Telia det? När jag väl flyttat in i huset så får jag börja fråga runt bland grannarna.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
R
Det är nog bara att betala och vara glad om du vill ha fiber.

Precis själv flyttat till nytt hus, byggt 2005 utan fiber.
De flesta hus runt omkring har redan fiber.
Innan jag la bud på huset kollade jag upp att jag verkligen kunde få fiber med hjälp av kontakter/gamla kollegor.
Detta var en dealbreaker, ingen fiber/möjlighet= inget bud. Fanns inte ens på kartan att köpa ett hus idag utan möjligheter till fiber.

Gamla kollegorna/kontakterna kollade både upp att det fanns en duct framdragen till tomtgräns enligt kartor samt att det fanns lediga fiber i skarvpunkten.

Huset såldes med info att fiber var framdraget till tomten.
Samt att när de byggde huset så var det förberett med slang ut till anslutningspunkt.

Eftersom jag jobbat med just detta i många år så ifrågasatte jag naturligtvis denna beskrivningen då jag varken kunde hitta nån form av duct i fasadskåp samt att ”fiber i tomtgräns” betyder att det ska ligga ett stick med en tom duct/slang.
Absolut ingen garanti för att verkligen kunna ansluta sig i efterhand.

I vilket fall så är grävningen nu gjord och det fanns naturligtvis ingen förbered duct från hus ut till släppet/sticket i tomtgräns.

Det som gör mig mest irriterad är hur dumsnåla en del är när det kommer till just att ansluta sig till fibernätet när man bygger.
2005 kostade det 7500kr att få fiber indraget från lokala fiberbolaget.
Småpengar när man bygger nytt för x antal miljoner.
Nu får jag betala 18500kr, sura pengar ja.
samtidigt fortfarande hyffsat ”billigt”
Men fy fan vad jobbigt det varit nu under tiden med mobil uppkoppling.
Även om vi har bra täckning.

Nu är mina behov/nörderi kanske inte vad gemene man har men jag förstår verkligen inte hur folk orkar med mobil uppkoppling som enda anslutning.
Mobil anslutning kommer för mig alltid vara ett komplement till fast anslutning.
Inte något som kan ersätta en fast fiber uppkoppling öht.
 
  • Gilla
Koltus och 5 till
  • Laddar…
K kalasarn skrev:
Ska precis flytta in i en villa i ett stort villaområde där de flesta redan har fiber men icke i vårt hus. 37000 vill Telia ha för anslutningen och det mellan mars och november nästa år! Vill vi ha det inom 3 månader kostar det 44000, helt orimligt dyrt. Om någon har tips så säg gärna till.
ja det är ju tydligt att efteranslutning kan bli en tråkig historia ibland.

jag skulle undersöka om någon annan operatör kan ansluta ditt hus istället, Bahnhof, Tele2/Comhem etc. Du gör då ett sk operatörsbyte ut ur Telias nät.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.