Jag påstår inte att det måste bli billigare, det jag skrivit är att jag tycker det normala vore ifall nätägaren tar ut ungefär vad det kostar (inklusive en viss vinst) att få en kund inkopplad. Med tanke på hur det brukar fungera när företag vill ha nya kunder är det dock troligt att denna kostnad kan rabatteras. Så framtida anslutningsavgift lär vara väldigt beroende av hur nära en kopplingspunkt man bor.

I slutändan är det endast nätägaren som kan sätta priset, allt prat om att gamla kunder ska ha något att säga till om är ju bara löjligt. Varje nätägare har säkert olika förutsättningar så det lär skilja mycket. En nätägare som samtidigt bygger nya nät på andra ställen kanske inte är särskilt benägen att rabattera anslutningar eftersom de kan tjäna på att skrämma folk med dyra framtida anslutningar. Men en nätägare (lokalt inriktad t.ex.) som inte har ambitionen att bygga nya nät kan mycket väl kraftigt rabattera efteranslutningar bara för att få många nya kunder som möjligt.
 
Det går inte att jämföra med kommunalt va eftersom det är ett tvång. Där beräknar kommunen totala kostnaden för infrastrukturen (gc-vägar, belysning och markrör för el brukar åka med) sen slås det ut på antalet fastigheter.
Med fiber har du ändå ett val.

Jag tycker den bästa jämförelsen är beställning av varor från annat land.

Jämför med att beställa en skruv a' 10kr från typ indien med 2000kr frakt, om 100pers går ihop på gemensam beställning så blir frakten överkomlig. Då tycker jag precis som suecia att person #101 som valde att passa på beställningen eftersom han inte behövde något från Indien just nu, men sen får sitta med svarte petter och 2000kr frakt på egen nota sen.
 
A
SueCia skrev:
Av principskäl tycker det är helt rätt, med ett förbehåll. Om man inte ägde fastigheten vid tiden för erbjudandet kan jag tycka att man borde få ansluta sig för erbjudandepriset plus extrakostnaderna som firman får. Men har man aktivt valt att inte ansluta sig till fiber så ska det svida ordentligt när man väl väljer att ansluta sig. Det är ju ofta bakåtsträvarna som inte vill ha fiber som håller tillbaks utbyggnationer så folk som vill ha fiber inte kan få det. Därför är jag absolut för ett tvång på att ansluta sig, med 100%anslutningsgrad skulle det gå att sänka priset rejält per kund också.
Nya bud! Familjen som fått priset på efteranslutning för dubbla priser 32000kr istf 16000kr från Telia har nu blivit kontaktade av Comhem som lovat att ansluta deras hus till fiber för 14000kr dvs 2000kr billigare än vid första utrullningen.

Så det verkar som att den som är kylig och vågar säga nej vid utrullningen kan sen vänta ut leverantörerna och då spara ett par tusenlappar. Baksidan i det här fallet är att bli tvingad till Comhem men det är väl skit man får ta antar jag.
 
tommib
För att slippa ComHem skulle jag betala dubbet till Telia, ärligt talat. Speciellt om det är öppen fiber...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.