För 15-tusen hade jag också hoppat på fiber.
För mig skulle det gå på 29-tusen. Kostnad tillkommer för grävning mellan tomtgräns och till den anslutningspunkt som är utsedd av Nodra. Gissningsvis ett par tusen till.
Så i mitt fall får det vänta. 4G från Telia med riktantenn på taket funkar hjälpligt. 140Mbps ner och 30Mbps upp.
 
P per-o skrev:
Det här är förmodligen en dum fråga. Blev erbjuden fiber idag för 14900:- inkl ett år gratis 500/500. I dagsläget har vi mobilt bredband och klarar oss med det.
Har haft en del utgifter och hade velat ha erbjudandet om ett halvår istället 🙂. Visst har jag råd men tråkigt med räkningar. Försäljaren påstår att jag har idag på mig att bestämma mig...det tror jag väl inte på iofs.

Huset är inte värt mycket, kanske 1,7 milj. Hade väl tänkt att bo kvar i minst 5 år.

Hur bra kommer mobilt bredband att stå sig om ett år och framåt mot fiber?

Eller är det bara att tacka ja? Billigt tycker jag det är , betalade ca 19000:- till sommarstugsn och 25000:- till förra huset.
Som någon annan skriver. Är det Open Infra så råder jag dig till att avstå. Det är bara att googla dem, så kommer du att förstå.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
P per-o skrev:
Försäljaren påstår att jag har idag på mig att bestämma mig...
Låter mycket skumt ..........

Och varning för IP-only. Akta er för dem !!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
S Sven Snickare skrev:
Skaffa en ny router. Lagg på tv jag inget med inkommande fiber att göra, dock påverkar tillhörande utrustning
Tack för tipset. Jag kollar bara Netflix och youtube.com så det har nog med fiber att göra
 
sysmali
Gäller erbjudandet nergrävt eller luftfiber?
 
B Bokris skrev:
Som någon annan skriver. Är det Open Infra så råder jag dig till att avstå. Det är bara att googla dem, så kommer du att förstå.
Samma gäller IP-only, och vad de kan kalla sig nu.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R rdahlin skrev:
Mest troligt fel hos fiberoperatören eller i ditt ”fibermodem”. Hör med dem och prova att anslut en dator direkt till modemet med en nätverkskabel för att se vad det är för faktisk kapacitet. Är den bra ansluts routern och testa kabelansluten till routern. Är det bra då också så är det beroende på hur du ansluter lokalt. Är det via kabel eller trådlöst. Om du ansluter trådlöst så är antingen täckningen på den plats som problemen uppstår dålig pga dämpning i väggar eller störningar från andra källor alternativt något fel på router / accesspunkt.
Ska det gå att ansluta datorn direkt till denna lådan innan routern? Det mesta är ansluten utan wifi.
Routern är densamma som jag hade simkortet i och då var det mycket bättre signal.
 
N
S Swedejohn skrev:
Samma gäller IP-only, och vad de kan kalla sig nu.
Globalconnect kallar de sig numera.
 
S SirKnasen skrev:
För 15-tusen hade jag också hoppat på fiber.
För mig skulle det gå på 29-tusen. Kostnad tillkommer för grävning mellan tomtgräns och till den anslutningspunkt som är utsedd av Nodra. Gissningsvis ett par tusen till.
Så i mitt fall får det vänta. 4G från Telia med riktantenn på taket funkar hjälpligt. 140Mbps ner och 30Mbps upp.
Vad är det som ingår i 29 000 då? Du måste ju nästan ha riktigt långt till närmaste anslutning om du ska betala extra utöver 29.
Jag betalade 19 och jag tycker det är ett ockepris, halvtimme grävning, 10-15 minuter när en snubbe kom och drog fibern i gatan, 1 timme för att borra genom väggen och fixa inomhus. Det är ett rätt bra timpris.

Men då ingick allting.
 
100 % köpråd här. Riktigt bra pris för anslutning, en närmast nödvändig investering i ditt hur och dessutom avdragsgillt för försäljning.

Det går inte att jämföra fast och trådlös anslutning, särskilt inte för "krävande användning" som dataspel där stabil låg latens är viktigt. Fast vinner alltid. Samma sak med wifi vs nätverkskabel.

Jag tipsar om Bahnhof. Jag har 1 000 Mbit/s för 379 kr mån i 24 mån, därefter 429 kr/mån. Fungerar ypperligt.

https://viivilla.se/smarta-hemmet/11-fragor-och-svar-om-fiberkabel/
 
L lillefar skrev:
Jag är också förespråkare för mobilt bredband. Jag betalar 299 kr i månaden med fri surf.

Ligger just nu på 143 ner och 39
upp. Det uppfyller allt vad vi kan tänkas behöva.
Jag lutar mest åt Starlink 3.990 är billigare än fibergrävning och om man behöver gräva på tomten för vatten/avlopp är risken 0 att någon bredbandsfiber blir avgrävd.
Största risken är väl att man är knuten till en leverantör både för infrastruktur och abonnemang.
Plus att abonnemanget är något dyrare än de billigaste tjänsteleverantörerna på fiber och att utrustningen drar el.
 
  • Gilla
Nordom
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Också olika geografiska skillnader utifrån yta. Arbetade för länge sedan i ett bolag som ägdes av flera europeiska länder och det var inte alltid lätt att hitta gemensamma lösningar, även förståelse, mellan oss i Sverige och holländarna när det gällde att bygga infrastruktur för "datakommunikstion" och Internet. Nederländerna med en yta enbart stor som södra Götaland men idag 17 miljoner innevånare.
Danmark har väl en liknandd yta, ca 1/10 av Sveriges, lite färre innevånare, men ändå stora skillnader.
Så det är inte alltid lätt att dra paralleller.😉
Jag håller med men mitt hus ligger i det Danmark kallar utkantsdanmark det vill säga svag ekonomisk utveckling , huspriser till 10% av köpenhamnspriser, åldrande befolkning hög andel med betalningssvårighetet. Det vill säga svagt tryck från marknadskrafter. Trots detta gratis fiberanslutning.
 
Unikt namn
Diskussionen mellan fiber och mobilt bredband är lite som att diskutera öl med en som helst dricker pripps.
 
  • Haha
granis70 och 1 till
  • Laddar…
F Fuktskadad09 skrev:
Jag lutar mest åt Starlink 3.990 är billigare än fibergrävning och om man behöver gräva på tomten för vatten/avlopp är risken 0 att någon bredbandsfiber blir avgrävd.
Största risken är väl att man är knuten till en leverantör både för infrastruktur och abonnemang.
Plus att abonnemanget är något dyrare än de billigaste tjänsteleverantörerna på fiber och att utrustningen drar el.
Mitt val är också Starlink. Bor i ett område utan stabil mobiltäckning. Under sommaren och semestern är vårt mobila bredband under 10 mbs dagligen, (sommargäster i fritidshusen etc.). Helt i botten jämfört med vårt abonnemang. Men vi har även fått erbjudande om fiber för 18 900 kr. från Telia, (om det finns tillräckligt med anslutning - kanske i början av 2025!?). Det är osäkert och lång tid att vänta. Det är därför vi försöker med Starlink.
 
  • Gilla
Fuktskadad09
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Jag betalade 19 och jag tycker det är ett ockepris, halvtimme grävning, 10-15 minuter när en snubbe kom och drog fibern i gatan, 1 timme för att borra genom väggen och fixa inomhus. Det är ett rätt bra timpris.
Nej det är det inte eftersom kostnaderna för att få fiber till din närhet är avsevärt mycket större än så. Om jag minns rätt så var kostnaden på respektive fastighet cirka en tredjedel av totala kostnaden per anslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.