Jag åkte in till den lokala handlarn i morse med syfte att under hemvägen ha ett par tvingar i händerna som troligen skulle underlätta mitt kapande lite, men åkte därifrån tomhänt...

450 kr för _en_ liten liten tving! Hade det varit ett par, tror en övervägande majoritet använder dem i par, så hade det inte varit fullt lika bisarrt, men 450 spänn för _EN_ minitving!

De måste var jäääädrigt bra för att inhandlas och ersätta mina gamla skruvtvingar. Någon med erfarenhet av dessa?
 
Beträffande skruvtvingar tycker jag det funkar fint med billiga. Snabbtvingar är det nödvändigt med kvalité/högre prisklass för att få nåt som funkar vettigt.
 
Jo jag kan hålla med dig om det skulle gälla tvingar i allmänhet, ffa när det gäller större snabbtvingar som man ska dra åt riktigt hårt. Då gäller tvingar av bra kvalitet. Men de här är bara till för att fästa skenan/arbetsstycket någosånär och de är dessutom minismå. Jag blir bara förbannad och obstinat när det är såhär. En sänksåg som är skitdyr men är ett riktigt bra verktyg är helt ok, man får valuta för pengarna även fast det svider i plånboken. Inga problem. Men en tvingjäkel...
 
Jag förstår inte riktigt problemet. De var dyra så du köpte dem inte. Jag tycker också att de är för dyra, så jag har heller inte köpt dem. Men jag blir inte arg för det. Däremot kan jag rekommendera skruvtvingarna. De korta kostar ca 260 SEK per par, och de går ganska fort att montera. Med lite vana kan man montera dem med en hand.
 
Lite pyssel kan resultera i egentillverkade tvingar.

pic00261hp3.jpg

per
 
mattiasp skrev:
Jag förstår inte riktigt problemet. De var dyra så du köpte dem inte. Jag tycker också att de är för dyra, så jag har heller inte köpt dem. Men jag blir inte arg för det. Däremot kan jag rekommendera skruvtvingarna. De korta kostar ca 260 SEK per par, och de går ganska fort att montera. Med lite vana kan man montera dem med en hand.
Problemet är att jag inte vet hur pass bra de är, därför ställer jag frågan om någon testat dom. Hade de varit billigare så hade jag köpt dem ändå och testat själv. Jag blir arg för att de (troligtvis) är oskäligt dyra. Som jag beskrev innan, en riktigt bra men dyr produkt har jag inget emot. Men extremt stora påslag på just tillbehör som är "låsta" till företaget tycker jag är skitirriterande.
 
OK, då förstår jag. Jag har fingrat på båda varianterna och bestämde mig som du har förstått för skruvtvingarna. Jag har hört från en källa att Festools tvingar tillverkas av Bessey. Bessey har ett extremt gott rykte, men jag har för mig att de har ett lägre prisläge än Festool. Man kanske skulle kunna modifiera en Bessey snabbtving för att passa i Festools skenor?

00002664_0.jpg
 
Jag surfade runt och såg de här på på Biltema, ganska lika Besseys. :)
149 kr styck.
 
  • Picture 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Och såhär blev resultatet efter 10 minuter med vinkelslipen... hur bra som helst. Den modifierade tvingen ni ser på bilden är den första jag gav mig på, den andra blev bättre då jag slipade något mer på undersidan istället för över. Vid tvingens böj är stålet lite bredare, det är perfekt för då går det att kapa ett spår på vardera sidan så den håller sig på plats i skenans spår även i den ändan. Övre armen på tvingen kanske ser lite tunn ut efter allt kapande, men jag kan garantera att det håller. Verkar vara bra stål i en del biltemagrejer i alla fall.

Funkar finfint. :)
 
  • DSC02999.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02996.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02990.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utmärkt initiativ, jag lägger till den i tips/trix-tråden.

//Daniel
 
Trevligt, men undrar om de kan tweakas till att passa Festoolskenan?
Håller f.ö med Mattiasp, skruvtvingarna är både bra o (rätt) billiga!

/A
 
På den sågskena jag gjort själv använder jag en snabbspännare, den går säkert att modifiera så att den passar Festools skena.
På den bifogade bilden sitter den monterad på ett löstagbart vinkelanhåll.

Den finns på Jula för 119:-. Jag har ett par stycken perfekt till pelarborrmaskinen.
 
  • Snabbspännare2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snabbspännare.jpg
Alko skrev:
Trevligt, men undrar om de kan tweakas till att passa Festoolskenan?
Håller f.ö med Mattiasp, skruvtvingarna är både bra o (rätt) billiga!

/A
Öh, det du ser på bilderna ovan är en festoolskena. :)
 
Ok, tyckte den såg för "kromad" ut för att vara festools aluskena :)

/A
 
Eller kanske så här, 16:90 per styck på Biltema och ett par bitar plattstål.

pic00262oc0.jpg

per
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.