Nu har jah inte orkat läsa hela tråden men visst går det att få rabatt även på Festool med lite kontakter. Lyckades med att få en TS 55 EBQ-Plus-FS för 4050 inkl moms (med kvitto). Tilläggas är att jag fick lovade återförsäljaren att inte snacka om det. Kanske lite känsligt för dem.
 
petersk skrev:
Nu har jah inte orkat läsa hela tråden men visst går det att få rabatt även på Festool med lite kontakter. Lyckades med att få en TS 55 EBQ-Plus-FS för 4050 inkl moms (med kvitto). Tilläggas är att jag fick lovade återförsäljaren att inte snacka om det. Kanske lite känsligt för dem.
Bra att du håller vad du lovar...... :)
 
Vi kan väl vara ense om att Festool inte gar den minsta rätt att tvinga en handlare till att hålla ett visst fsg pris. Skulle något sådant komma fram skulle det bli väldigt stora böter. Då det mest är företag som köper dessa produkter och för en näringsidkare blir det för dyrt att fara land o rike runt för att spara någon hundralapp så vet återförsäljarna att det funkar att sälja till list priset och att marknaden begränsas av närområdeskunderna.

Ett liknade koncept har Louis Vuitton (väskor mm) där det ALDRIG reas och alla utvalde ÅF har i princip exakt samma pris till kund över hela jorden.
 
Rabatter upp åt en 15% går att få, speciellt om man köper flera verktyg på en gång, min slutsats är att alla vill sälja så mycket det bara går, för er som tror att det inte går att få ner priserna på festool, det är fel, ring runt bland flera återförsäljare, pressa dom lite, jag vet att det går, glöm inte att i slutändan är det du som kund är deras levebröd.

Ett exempel, jag var på hem och villamässan i helgen, där hade dom placerat tre stycken vitvaruhandlare brevid varandra, vi behövde inhandla vitvaror till hemmet, ordinarie listpris på varorna som vi behövde var ca 35000:- mässpriset låg på ca 28000:- efter ha diskuterat fram och tillbaka med handlarna så sa den ena efter ha räknat en stund "ok du får det för 25000:- men då tjänar vi inte en krona på denna affär" jag gick över till den andra handlaren brevid som jag diskuterat tidigare med och sa att jag fått ett bud som låg mycket under " mässpriserna", då sa säljaren "ok om jag ger dig ett sista bud här och nu tar du det ifrån mig? " ja sa jag om du är bättre än grannen förståss (utan att vi avslöjade "dundererbjudandet" brevid) så drog han till med 23000:- min fru och jag bara tittade på varandra, vi slog till direkt.

som sagt glöm inte att det är du som är köparen!
 
shelby67 skrev:
Rabatter upp åt en 15% går att få, speciellt om man köper flera verktyg på en gång, min slutsats är att alla vill sälja så mycket det bara går, för er som tror att det inte går att få ner priserna på festool, det är fel, ring runt bland flera återförsäljare, pressa dom lite, jag vet att det går, glöm inte att i slutändan är det du som kund är deras levebröd.

Ett exempel, jag var på hem och villamässan i helgen, där hade dom placerat tre stycken vitvaruhandlare brevid varandra, vi behövde inhandla vitvaror till hemmet, ordinarie listpris på varorna som vi behövde var ca 35000:- mässpriset låg på ca 28000:- efter ha diskuterat fram och tillbaka med handlarna så sa den ena efter ha räknat en stund "ok du får det för 25000:- men då tjänar vi inte en krona på denna affär" jag gick över till den andra handlaren brevid som jag diskuterat tidigare med och sa att jag fått ett bud som låg mycket under " mässpriserna", då sa säljaren "ok om jag ger dig ett sista bud här och nu tar du det ifrån mig? " ja sa jag om du är bättre än grannen förståss (utan att vi avslöjade "dundererbjudandet" brevid) så drog han till med 23000:- min fru och jag bara tittade på varandra, vi slog till direkt.

som sagt glöm inte att det är du som är köparen!
Alltså, detta är, enligt min åsikt åtminstone, inte riktigt kärnan i problemet. Det går att få rabatt på priserna, lite åtminstone. Problemet är att återförsäljarna måste smyga med det, annars ger festool dem olika typer av problem. Och det är ett marknadsmisslyckande.
 
Vilka typer av problem är det som festool ger sina åf som inte gör som dom säger
 
shelby67 skrev:
Vilka typer av problem är det som festool ger sina åf som inte gör som dom säger
"Fin liten affär du har... vore synd om det skulle hända något med den..."
"Vi vet var du bor och vilken väg dina barn tar till skolan"
"Tråkigt om skatteverket fick reda på lite om dig..."
"Det finns en ståplats i viken för dig, med betongskor"

Skämt åsido, det är en fräck och arrogant attityd som Festool kör mot sina återförsäljare, är dessa verktyg så vansinnigt exklusiva och mycket bättre än andra, att detta förfarande ska vara nödvändigt? Det är ju bara verktyg, inte guld och diamanter. Kan inte folk som tycker illa som sådana här översittarfasoner helt enkelt skita i att handla Festool och välja något annat.
 
Nu kommer vi snart in på hur mycket bättre Festool är än alla andra märken osv...:)

En bransch värre än andra på att ta betalt för namn är ju konfektion och där lyckas man med konststycket att sälja lågkvalité till vansinnespriser. Helst till ungdomar med ingen inkomst utan "snälla" föräldrar.

I Ludvika, min grannkommun, har det precis öppnats en Jeansbutik där inte ett enda par kostar mindre än tusen spänn...men kvalite´n följer inte priset utan det viktiga är märket...

Ungefär som om Best-Tools tog 4500 för en skruvdragare bara för namnets skull.

Nu säger jag inte att Festool inte är bättre än Best-Tools så liknelsen haltar lite. Men jag är övertygad om att inte marginalen bara är bättre i reda kronor utan även i procentsats för Festool jämfört med Kinamaskiner.

Satt jag i samma situation som Festool med en vara som är en våt dröm för en liten liten klick människor så gjorde jag exakt likadant förutom på en sak.

Jag skulle ta ännu mer betalt.....
 
Liknelsen med konfektionshandeln haltar då din jeansbutik inte får stoppade leveranser den dagen de rear ut förra modellen eller sänker priserna överlag. Du blandar ihop generalagentledet med återförsäljarledet.

Festool gör bra saker, de är innovaiva och gör helt enkelt verktyg som vi alla vill ha. Klart att det kostar men som det sagts tidigare i tråden, det är inte det det handlar om. Festool får ta vilka priser de vill av sina återförsäljare men de ska ge blanka f_n i om återförsäljaren säljer för inköpspris för att snärja en kund. Efter att Festool "rensade upp" i återförsäljarledet verkar det ha blivit betydligt svårare att få bli återförsäljare för dem. Pratade med ägaren till en Beijerbutik i en region där de är den bygghandeln alla hantverkare verkar handla av. Han hade försökt att få bli återförsäljare men fått blankt nej utan vidare förklaring.
 
shelby67 skrev:
Vilka typer av problem är det som festool ger sina åf som inte gör som dom säger
Exakt vad det handlar om är av naturliga skäl inte officiellt. Dock har flera medlemmar här, bland annat mig själv, stött på återförsäljare som bett oss att inte berätta om rabatter vi fått då festool i så fall skulle rikta olika former av åtgärder mot dem. Exakt vad vet jag inte, men åtgärderna swetrot talar om ligger nog nära till hands. Det finns också flera, mig inkluderat, som misstänker att festool vidtog åtgärder för att avservärt fördröja leveransen av maskinerna i samband med festool-gruppköpet som genomfördes förra året. Att festool rakt up och ned nobbar beijer är absolut inget som förvånar mig.
 
Jag har svårt att bli upprörd, verktyg är ju en mycket väl fungerande marknad med massor av konkurrenter med väldigt likartade produkter i alla pris och kvalitenivåer.

Det hade varit värre om festool hade ett lagstadgat monopol på verktyg (typ apoteket) och försökte kontrollera marknaden.

Så gilla läget och betala överpriser för fantastiskt bra produkter, eller köp något konkurrerande märke bara.
 
Någon som kom ihåg hur bra det gick för vertygsimporten att sälja billigare Festool? enligt deras hemsida var dock inte avtalet med Festool riktigt klart - stod så typ ett år innan Festool-produkterna försvann. Skulle dock kunna vara ett trick för att lura folk till deras sida men jag tror inte det...

Tror att de skulle ha 3995 inkl. för en TS55 med skena (kan dock komma ihåg fel)
 
hejsansvejsan skrev:
Jag har svårt att bli upprörd, verktyg är ju en mycket väl fungerande marknad med massor av konkurrenter med väldigt likartade produkter i alla pris och kvalitenivåer.

Det hade varit värre om festool hade ett lagstadgat monopol på verktyg (typ apoteket) och försökte kontrollera marknaden.

Så gilla läget och betala överpriser för fantastiskt bra produkter, eller köp något konkurrerande märke bara.
Jag tror du delvis missar poängen - oavsett vad man tycker så är det en konkurrensbegränsking som troligtvis ÄR olaglig.

Ser man Festool som en statusmarkör för att skilja agnarna från vetet så är det ju klart att det borde vara ÄNNU dyrare ;) Man kanske till och med kunde ha ett system där man måste bli inbjuden och rekommenderad av någon ur den priviligierade skaran av folk i grönsvarta kåpor för att få köpa :D
 
Cinolin skrev:
Kan inte folk som tycker illa som sådana här översittarfasoner helt enkelt skita i att handla Festool och välja något annat.
Det är ju precis det vi, iaf jag, gör. Finns det bra alternativ så finns inte en chans att jag stödjer sånt mupp-beteende. Skulle definitivt äga fler Festool-produkter om dom inte betedde sig så ruttet.
 
Micke184 skrev:
Jag tror du delvis missar poängen - oavsett vad man tycker så är det en konkurrensbegränsking som troligtvis ÄR olaglig.
Nej, det är nog inte olagligt om man sköter det hela snyggt enligt det upplägg jag beskrev. Varför skulle det vara olagligt att styra hur produkterna av ett visst märke skall profileras?

Alldeles oavsett vad konkurrensverket och lagböcker påstår så kan du ju titta dig omkring och fråga dig varför bensinen kostar lika mycket på alla ställen, varför mjölken kostar ungefär lika mycket, eller varför sportkläder av specifika märken har liknande prislappar i alla butiker. Samma sak med LEGO-byggsatserna till barnen, reservdelar till bilen eller kvällstidningen.

Priserna styrs inte av dem som säljer produkten, utan av dem som producerar varan. Och i de fallen blir du inte det minsta upprörd, men om du inte får rabatt på Festool, då är det olagligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.