Låter mycket spännande! Skiljer ju inte speciellt mycket i pris mot CTL22:an heller.
 
26an var billigare än 22an hos min lokala handlare dessutom. :)
Låter som nåt misstag har begåtts men det var så han sa..
 
Dom ligger i samma prisklass, tror jag betalade strax över 3000:- för min.
CTL 26 ska ju bli den nya standarden istället för 22:an.

Har hunnit köra den lite granna nu och än så länge hittar jag inget negativt, mer än formen som jag gillar mer hos föregångarna, kanske en vanesak men men.
Gillar skarpt att ha 2 strömuttag, nått man saknat och istället haft en grendosa hängandes på maskinerna, nu slipper jag det.
Kört slut på en påse idag och den tappar verkligen inte suget lika markant som 22:an och är med i stort sätt ända fram tills påsen är knökfull.
Sen att den är lite mindre än 22:an men med mer volym skadar ju absolut inte och att bromsen är hämtad från mini/midi modellen tycker jag är ett stort plus.
Som sagt, mycket trevlig maskin, lite dyr men missbrukare som man är så är det konstigt nog inget problem, man får vad man betalar för!
 
3000 ink moms? :)
 
+moms
 
Det lät som ett riktigt kanonpris. Var har du köpt den? De priser jag har sett är en bit över 4000 kr + moms.
 
Nån som vet vad dessa beteckning står för? CTM 22 E SG?
CT= Cleantex
M= M-klassad
22= Storleken
E= ?
SG= ?

Om nu CTL och CTM har samma filter och jag skaffar någon av dem och byter till HEPA-filter, blir dammsugaren klassad som H-maskin eller är det skillnad på "hårdvaran" också?
 
Vad jag förstår efter att ha kollat på Nilfisk Alto maskiner så krävs det flödesvarnare för H-klassningen. Nu kan kan jag inget om Festools maskiner men jag tvivlar på att dom har det i dom lägre klasserna eller....
 
CTM är väl utrustad med flödesvarnare... Alltså CTM kan bli H-klassad med HEPA-filter?
 
Kände jag var tvungen att kolla upp det igen och jag minns tydligen inte riktigt hela sanningen, M-klassningen verkar kräva flödesvarnaren.
 
gwyrlim skrev:
Det blev en Attix 3, 360-21 som jag tänker köpa ett HEPA filter till och då ha en (DIY)H-klassad maskin minus flödesvarnaren.
Du verkar ha ganska bra koll på Nilfisk så jag undrar om du vet vad det är för skillnad mellan Attix 360-21 och Attix 30?
Hur bra är de? Är de lämpliga som byggdammsugare? Betongdamm, grus, jord, spån o.s.v?
 
gifen skrev:
Har idag fått hem min CTL 26 E med ett extra strömuttag, longlifepåse och ett till mft bord. Ska bli ytterst trevligt att få uvärdera denna skapelse under ledigheten. Verkar jävligt mycket bättre genomtänkt än den gamla ctl modellen.

Utlåtande kommer.
Jag undrar detsamma om Festoolen du köpt, är den lämplig som byggdammsugare?

Är nämligen ute efter en dammsugare till mina Festoolprylar men vill också kunna använda den till att dammsuga bort jord och diverse betongdamm.
 
Binesh skrev:
Du verkar ha ganska bra koll på Nilfisk så jag undrar om du vet vad det är för skillnad mellan Attix 360-21 och Attix 30?
Hur bra är de? Är de lämpliga som byggdammsugare? Betongdamm, grus, jord, spån o.s.v?
Den koll jag har har jag genom katalogerna och nätet så jag kan ju ha missat något men
vad jag förstår så ersetter Attix 30 Attix 3 serien. -21 innebär autostart/stop för elektriska verktyg, det kan fås på 30ean också. 30ean har 3L större behållare, 100L/min mer, 30mbar mer, 62 istället för 59 dB. I övrigt verkar dom lika. Samma filter, samma effekt.

Jag är kanon nöjd med min, i tråden som jag länkat till tidigare så skriver Alto representanten att han brukar dema en maksin genom att suga upp en säck med cementdamm, dock är det en maskin med Xtream Clean filtrering. Jag har Push&Clean varianten på min. Jag har bara sugit spån från såg med min så jag kan inte säga så mycke om lämpligheten med det övriga. 30ean säljs som "en perfekt lösning för hantverkare i farten". Vad jag kan se så är 50ean bara större. Det finns lite extra filter att sätta dit vid olika situationer men här har jag tyvärr dålig koll.

Festool annvänder en M klassad 560 med XC som dom kallar SRM 45 E-PLANEX. Det är samma filter men den har flödesvarnaren för nå M klassningen.

Jag har sett att Jula här i Umeå har haft ett par 360 nedsatta då dom tar in 30ean.

Hoppas det hjälpet.
 
Så om jag förstått saken rätt är det så att i både Nilfisk och Festools fall handlar det om att använda rätt filter för jobbet.

Jo jag såg att Jula har nedsatta priser på dem, det var därför jag blev intresserad.
Men det är lite konstigt att Attix 30 som ska ersätta föregångaren har ett ord.pris som är lika låg som föregångarens nedsatta pris...
 
Enda som skiljer CTL från CTM:n är just bara flödesvarnaren, alla filter går att byta för att få dom likgiltiga.

Angående att ha festoolen som byggdammsugare är inte något problem alls, dock är påsarna dyra och folk i festoolkretsen brukar ha någonting emot att smutsa ner sina festoolsaker, lite moment 22, dammsugarens primära uppgift är ju att just avlägnsa damm och hålla rent, sen för det priset man betalar för en festo sugare ska man väl kunna begära att den håller för lite mer än bara mdf spån.

Lika bra att investera i en festool sugare om du är intresserad av en, förr eller senare kommer du att trilla dit iallfall och då är det bra mycket billigare att köpa den direkt istället för att avverka några allehanda sugare emellan.
Mycket fina dammsugare, kvalitet ut i fingerspetsarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.