Hmmmm.... får hålla i pengarna ett litet tag till och se om jag ska ge mig på en festool eller inte nu ;)
 
mattiasp skrev:
bla bla ..Det enda jag stör mig på gällande TS55:an efter att ha använt den ganska länge, är faktiskt dammuppsugningen. Det finns alla förutsättningar att ta hand om spånet på ett effektivt sätt, men ändå är inte spånhanteringen tillräckligt bra. Om man använder sågen i möblerade rum blir man i alla fall tvingad att städa efter sig. Om det då är mycket eller lite mindre spån att ta hand om spelar egentligen ingen större roll. Den stora vinsten vore att helt slippa städa alls. Jag hoppas att detta är förbättrat på TS55R. Bilderna tyder på det.
Jag har ingen uppfattning om det är bättre på den nya varianten, men jag upptäckte att en del av lösningen på TS55 "Classic" faktiskt hade legat i lådan hela tiden. Dammuppsugningen blir nämligen mycket bättre om man monterar det gröna splitterskyddet. Det är ändå ytterst sällan jag vinklar klingan på TS55:an, så skyddet får förbli monterat när jag förvarar sågen i lådan. Bara ett tips.
 
Där ser man! Är det inte ett problem att man kör på olika djup och därmed (vid ett djupare sågdjup) kapar bort mer av splitterskyddet och sedan är det kört?

Kör själv med denna lösning. Det enda jag saknar är eventuellt någon form av borste framåt så att man inte kastar fram spån precis när man går ur ämnet.
 
Nu har jag gjort det !!! :O
Förhandsbokade mig en R med skena och systainer.. oj oj.. får den troligast imorn !
 
Var är de billigast?

Gäller garanti i Sverige om den köps utomlands?

Vågar man beställa skenor utomlands eller kan de bli böjda i transporten?

Vilka tillbehör är ett måste?
 
Jag tror de flesta som beställt från utlandet fått hem sina prylar i helt skick. Skenor brukar klara sig bra så länge man inte beställer 3m+ långa...

Om du köper prylarna inom EU så ska garantier etc gälla precis som i Sverige.

Jag kan inte säga att det är några av de "mindre" tillbehören som är must-have. Dock skulle jag inte vilja vara utan mitt CMS-bord, men det kostar ju lika mycket som sågen, så frågan är vad som är tillbehör till vad. Möjligen vill du ha två skenor och de små metallbitarna som gör att du kan skarva skenorna. Det är behändigt om du vill kapa skivor.
 
Jag köpte en 3 m skena från UK. Den kom förpackad i en hyfsat stabil trälåda (träram med "masonitlock") och den kom fram oskadd.

Tillbehör... två skenor och två (säljs styckvis om jag minns rätt) skarvstycken som agehall skriver, eller ännu hellre en lång skena som komplement till den kortare. Men det kostar en slant och kan vara opraktiskt om du behöver transportera den mycket - men det är bättre när man skall såga. Två tvingar är också vettigt (de vanlig, mindre kostsamma, skruvtvingarna funkar utmärkt). En klyvklinga är också bra att ha i arsenalen - Festools Pantherklingor är riktigt schyssta. Splitterskyddet behöver bytas förr eller senare så det kan lika bra köpa direkt det med. Rekylstoppen är inte så dumma de heller - dels till vad de är avsedda för, och de funkar dessutom utmärkt som längdstopp om du har för avsikt att köra en fräs på skenan.

Jag har också CMS:en och skulle inte vilja vara utan den. Dock har jag en extra såg i min då det är lite meckande att montera/demontera den. Räkna också in anhållet som heter LA i ekvationen - det är ett riktigt lyft jämfört med WA som följer med i "kitten". Och gärna bordsbreddaren...

Det kan alltså bli precis hur dyrt som helst... om jag hade varit i dina kläder hade jag sparat CMS:en tills du känner att du vekligen behöver den.
 
Är väldigt frälst i Pantherklingan till klyvning i tjockare massivträ. Efter att ha blivit påpratad 28-tänders universalklingan är jag helt såld! Använder i princip inte 48-tandaren till "vardagssågning" då 28T går så mycket smidigare (snabbare snitt, mindre plågad TS55:a). Rekommenderas, kanske ännu mer än Pantherklingan om de vet med dig att du inte ska klyva bänkskivor och liknande i ek.
 
Bra kommentar phl. Jag kör också med 28-taggaren (W28) som "vardagsklinga". Den ger en bra kompromiss mellan snittkvalitet och avverkning i del flesta lägen, och funkar även för mindre krävande klyvsågning.
 
Var finns bästa pris på TS55R?
 
Klicka skrev:
Var finns bästa pris på TS55R?
Med Festools hårda krav på återförsäljarna så tror jag inte att priserna skiljer sig speciellt mycket åt...
 
I början av veckan hade Ekesiöö den för 4598 inkl Moms utan skena.

Rekommenderat pris på Festools hemsida verkar vara 5131 så det är i alla fall några hundra billigare.

Men det finns kanske bättre pris någon annanstans ?
 
På Örebro Slipservice fanns den gamla modellen för 3500+moms=4375kr inklusive en skena. Men idag verkar den vara slut.
 
Kolla med din lokala handlare, fick mitt pris justerat men då vet han att jag är sugen på makita kap/ger-sågen dom säljer med... ;)

Måste säga att jag är imponerad över spånutsuget i den, provade såga utan att koppla på dammsugaren, så gott som allt spån kom ut "rätt" väg redan då !
Med den lånade nilfisk 15 nånting påtejpad så försvinner säkert 99% av allt, blir glad varje gång jag får såga nu, och då har jag inte ens nämnt fördelen med att ha skena..
Längre skena + panterklinga ligger på framtidens inköp, dyrt men roligt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.