Ok, enligt revisorn köper bilhandlare bilar i tyskland momsfritt och säljer dem i sverige med moms.
Så någon stenhård kontroll verkar det inte vara.
 
Momshanteringen över eu gränserna är ju en av dom viktigaste grundpelarna till att hela eu konceptet fungerar.

För B2B affärer så skall varan skickas momsfritt under förutsättning att giltigt momsnummer finns hos köpare o Säljare. Sedan så momsas produkten plus frakt med svensk moms, finns inte en chans att undkomma detta.

Som privatperson däremot så betalar man i regel det säljande landets moms, vissa undantag finns dock.
 
Kave...Det är ju exakt så det ska fungera. Vad menar du att det inte är koll?
 
Jag jag vet att jag inte har någon "momsutgift" att kvitta mot "momsintäkt" när det väl ska redovisas, men ändå så blir det billigare att köpa från t ex UK. Om man köper in en vara/ maskin momsfritt inom EU som ska användas i sin egen verksamhet så behöver man inte betala någon moms, detta har jag redan kollat med skatteverket.

Men åter till frågan; Var man köper Festool billigt :)
Ska kolla lite med Ebay då, tack för tipset.
 
Men hur länge kan du sitta med en momsskuld i Sverige?
 
Nimajneb skrev:
Men hur länge kan du sitta med en momsskuld i Sverige?
Tills dagen du skall redovisa moms för den perioden. Vanligen 1år eller 1 kvartal.
 
Nimjaneb. Nej så ska det inte fungera.
Om jag som företagare köper en ny vara i Sverige betalar jag moms som jag sedan får tillbaka.
Om jag som företagare köper något i EU land dras momsen direkt i landet jag handlar eftersom jag kan ju inte få tillbaka moms erlagd i tyskland i Sverige.
Låt nu säga att en annan person känner till mitt momsnummer. Då kan personen ifråga handla grejor i tyskland momsfritt direkt. Skattemydigheterna i sverige lär väl inte få reda på detta? Eller skickar tyska myndigheter listor på inköp som gjorts till sverige? Då är det ju mer byråkrati än svenska köp där skattemyndigheten inte på något vis har automatik i vem som handlar var. Man har bara en papperslapp som förkunnar att man haft en utgift.
Det bilfirmorna gör är att de åker ner till Tyskland och köper beg bilar utan att betala tysk moms.
Sen säljer man den begagnade bilen i sverige till privatperson och får då betalt moms som sen inte kommer skatteverket till del. Så är det inte tänkt att fungera.
 
Kave skrev:
Ok, enligt revisorn köper bilhandlare bilar i tyskland momsfritt och säljer dem i sverige med moms.
Så någon stenhård kontroll verkar det inte vara.


Om du som företagare köper in inventarier/maskiner som du inte säljer till kund,
är bara skillnanden att handlar du utanför sverige får du momsen avdragen direkt istället för i momsrapporten

om du köper in varor utanför sverige men inom eu som du avser sälja vidare ska du redovisa Både ingående samt utgående moms dvs som vanligt betalar du in moms på din förtjänst har alltså ingen betydelse om t.ex tyskland har 15% moms och sverige 25%
du som företagare betalar 25% på din förtjänst oavsett var inom eu du handlat

Däremot privatperson som handlar inom eu betalar momsen i landet man handlar och tjänar i detta fall 10% moms


Om du som företagare åberopar Vat vid inköp inom eu men inte redovisar det i företaget
(köpt privat) är det skattebrott eftersom du som företagare inte har rätt att dra av moms för varor som inte har med verksamheten att göra
 
Kave skrev:
Nimjaneb. Nej så ska det inte fungera.
Om jag som företagare köper en ny vara i Sverige betalar jag moms som jag sedan får tillbaka.
Om jag som företagare köper något i EU land dras momsen direkt i landet jag handlar eftersom jag kan ju inte få tillbaka moms erlagd i tyskland i Sverige.
Låt nu säga att en annan person känner till mitt momsnummer. Då kan personen ifråga handla grejor i tyskland momsfritt direkt. Skattemydigheterna i sverige lär väl inte få reda på detta? Eller skickar tyska myndigheter listor på inköp som gjorts till sverige? Då är det ju mer byråkrati än svenska köp där skattemyndigheten inte på något vis har automatik i vem som handlar var. Man har bara en papperslapp som förkunnar att man haft en utgift.
Det bilfirmorna gör är att de åker ner till Tyskland och köper beg bilar utan att betala tysk moms.
Sen säljer man den begagnade bilen i sverige till privatperson och får då betalt moms som sen inte kommer skatteverket till del. Så är det inte tänkt att fungera.
Du kan läsa den längre versionen av mitt tidigare inlägg på tex Skatteverkets hemsida. Kanske vi menar samma sak, men i grund o botten är det ingen skillnad att handla i tyskland eller Sverige betr momsen i Sverige.

http://www.skatteverket.se/foretago...elmedeulander.4.18e1b10334ebe8bc80004737.html

Eller här
http://www.expowera.se/mentor/eu/eu-moms.htm
 
Kave skrev:
Det bilfirmorna gör är att de åker ner till Tyskland och köper beg bilar utan att betala tysk moms.
Sen säljer man den begagnade bilen i sverige till privatperson och får då betalt moms som sen inte kommer skatteverket till del. Så är det inte tänkt att fungera.
Ovanstående gäller endast om det rör sig om svart verksamhet utan bokföring eller deklaration.

Om Skatteverket ser att Bosse Bus Bil HB inte redovisar moms i enlighet med den omsättning som Bosse har deklarerat så lär de ta kontakt med honom pronto. Anser de att han har en momspliktig verksamhet kommer de att kräva in skatteskulden på stört.

Företagare betalar ingen moms, endast privatpersoner betalar moms och pengarna slussas bara genom företagaren från privatpersonen till Skatteverket.

Om Bosse Bus Bil HB skriver moms på fakturan som kunden får men varan som säljs inte ska beläggas med moms så är det bedrägeri. Detta oavsett hur varan har köpts in av företagaren.

För övrigt kan man välja att rapportera in moms varje månad. Jag trodde detta var absolut vanligast bland småföretagare då man inte vill ligga ute med stora momsavdrag i onödan.
 
Eller skickar tyska myndigheter listor på inköp som gjorts till sverige? Då är det ju mer byråkrati än svenska köp där skattemyndigheten inte på något vis har automatik i vem som handlar var. Man har bara en papperslapp som förkunnar att man haft en utgift.
Det bilfirmorna gör är att de åker ner till Tyskland och köper beg bilar utan att betala tysk moms.
Sen säljer man den begagnade bilen i sverige till privatperson och får då betalt moms som sen inte kommer skatteverket till del. Så är det inte tänkt att fungera.[/QUOTE]

Vet inte hur kontrollerna går till men de finns...

i fallet med bilhandlaren så är ju han kriminell om han inte redovisar moms han tagit ut av kunden till skatteverket, de är väl samma sorts bilhandlare som fifflar med mätare mm
 
Allt som säljs momsfritt inom EU redovisas in. Periodisk sammanställning heter rapporten. Detta gäller alla länder så de i Tyskland/England måste rapportera in till vilket VAT nummer de sålt sakerna som de inte redovisat in moms för.
 
Har Bosse Bus Bil inget giltigt VAT nummer så får han snällt betala moms i Tyskland.
 
Kave skrev:
Det bilfirmorna gör är att de åker ner till Tyskland och köper beg bilar utan att betala tysk moms.
Sen säljer man den begagnade bilen i sverige till privatperson och får då betalt moms som sen inte kommer skatteverket till del. Så är det inte tänkt att fungera.
Fast på begagnade bilar är det inte moms normalt sett om bilen sålts till en privatperson en gång så är den sen "momsfri" i framtida transaktioner. Om den köpts ny av ett företag så har man kunnat lyfta momsen helt eller delvis men det beror på om det är en lätt lastbil eller leasad bil (50%). Så hur man åker till tyskland och köper bilar "utan moms" är lite svårt att förstå här. ;)
 
Glömde: Det Bosse Bus Bil kan göra en lite hacka på är att momsen är olika och vi har den högsta av alla. Så betalar han bilen cash i Tyskland och säljer den i Sverige så gör han en 3-5% extra mot att ta in den momsfritt och redovisa full svensk moms på försäljningen. Det är dock begränsat till, tror det är 9st bilar/år och person. Sedan måste man registrera företag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.