Jag vill så gärna få tag i en Festool Rotex 90 (slipmaskin) samt lämplig dammsugare. Inget finns på begagnatmarknaden och det som säljs i Sverige är så pass dyrt att inte ens 25% rabatt skulle få mig köpsugen. Jag har surfat runt på några engelska web-shoppar och det blir stor prisskillnad eftersom jag kan köpa momsfritt inom EU.
Men trots allt så ser jag att priserna ligger väldigt jämnt, tydligt att Festool har stenhårda riktpriser? Tittar man på Bosch blå eller Makita kan det skilja väldigt mycket i pris och det förekommer kampanjer rätt så ofta.

Är det någon som har koll på var i världen man får tag i Festool till bäst pris?
 
Har du hittat nåt inom EU som ligger 25% under svenska priser menar du? :)
 
jag har köpt en del festool prylar via ebay tyskland.
Köpte för ett tag sedan en skruvdragare 1800kr billigare än i sverige.
 
Använder du ebay som sökmotor och söker över hela Europa så ser du direkt i vilket land en specifik produkt är som billigast. Skiljer från produkt till produkt mellan länder.
Priserna är som du noterat fixa, i Tyskland så verkar dock 3% på listpriset vara en standard rabatt.
Själv köpte jag just en rotex90 och en ctl26 i våras och billigast vart en tysk ebayhandlare. Då jag även köpte lite annat så fick jag även en skaplig totalrabatt på hela paketet. Dessa affärer måste dock skötas utanför ebay i direktkontakt med säljaren vi mail. Kolla tysklandstråden om du vill veta mer.
 
Menar du att du inte har momsfritt i Sverige?
 
Kave skrev:
Menar du att du inte har momsfritt i Sverige?
Det där är ju något som mindre näringsidkare alltid kämpar med, som liten drar man kanske av momsen 1ggr per år och således är det en slant att ligga ute med under årets gång, speciellt om investeringen sker tidigt på bokföringsåret - Därför väljer jag ganska ofta att köpa verktyg från just UK där jag slipper att betala momsen överhuvudtaget. (Självklart görs kontrollen om den blir billigare i Sverige Ex.moms så sker köpet här, tyvärr är det ofta billigare i just UK även ink frakt).

Självklart skadar det inte att få ut moms i Sverige då den har en förmåga att komma in, så det biter sig själv lite i röven så att säga - Men när kassan ligger låg och en investering är ett måste för ett projekt så kanske endast UK utan moms är ett alternativ - Iaf för lilla jag. :blushing:
 
Frågan är då, om man köper in verktyg i EU land och uppger sitt momsnummer men betalar med privat kort hur det fungerar då? Problemet kan ju vara för någon som inte har ex snickerier som huvudsyssla i sitt företag att köpa in ex Festool produkter.
 
Kave skrev:
Frågan är då, om man köper in verktyg i EU land och uppger sitt momsnummer men betalar med privat kort hur det fungerar då? Problemet kan ju vara för någon som inte har ex snickerier som huvudsyssla i sitt företag att köpa in ex Festool produkter.
I mitt fall så struntar företagen i vad du betalar med så länge du uppger ett giltigt VAT nummer - Vad din huvudsyssla är intresserar inte heller UK baserade företag.

Däremot om du vill ha in kvittot i din verksamhet så rekommenderar jag att det ryms inom ramarna för din verksamhet för din egen bokföringsskull.
 
slacker skrev:
Det där är ju något som mindre näringsidkare alltid kämpar med, som liten drar man kanske av momsen 1ggr per år och således är det en slant att ligga ute med under årets gång, speciellt om investeringen sker tidigt på bokföringsåret - Därför väljer jag ganska ofta att köpa verktyg från just UK där jag slipper att betala momsen överhuvudtaget. (Självklart görs kontrollen om den blir billigare i Sverige Ex.moms så sker köpet här, tyvärr är det ofta billigare i just UK även ink frakt).

Självklart skadar det inte att få ut moms i Sverige då den har en förmåga att komma in, så det biter sig själv lite i röven så att säga - Men när kassan ligger låg och en investering är ett måste för ett projekt så kanske endast UK utan moms är ett alternativ - Iaf för lilla jag. :blushing:
Du kan ansöka om moms kvartalsvis...
 
Kave skrev:
Frågan är då, om man köper in verktyg i EU land och uppger sitt momsnummer men betalar med privat kort hur det fungerar då? Problemet kan ju vara för någon som inte har ex snickerier som huvudsyssla i sitt företag att köpa in ex Festool produkter.
Hur du betalar det spelar inge roll, dock måste du ta upp det i redovisningen och föra på moms på inköpet. Är det sedan något du får dra av momsen på i rörelsen så blir det 0 i moms.
 
Kvitton i verksamheten behövs ju bara om företaget haft utgiften. Om man haft utgiften privat så spelar det ju ingen roll.
Givetvis är det väl inte helt ok, iom att det säljande landet berövas moms felaktigt.
 
Kave skrev:
Frågan är då, om man köper in verktyg i EU land och uppger sitt momsnummer men betalar med privat kort hur det fungerar då? Problemet kan ju vara för någon som inte har ex snickerier som huvudsyssla i sitt företag att köpa in ex Festool produkter.
Nej, företagen är intresserade av att sälja, inte vems namn som står på kortet. Att handla som företag förutsätter väl att företaget endera ska (kunna) använda varan själv i sin verksamhet eller sälja den vidare med vinst. Hur man skattetekniskt löser det om man ska ta ut varan som uttag ur sin egen (enskilda) firma vet jag inte. Risken är ju att man då åker på svensk moms istället för engelsk, 25% vs 20% och vips har det blivit dyrare. Så för privatanvändning verkar det enklare och möjligen billigare att köpa varan med engelsk moms, försåvitt dess användning inte kan pressas in inom företagets verksamhet.
 
Kave skrev:
Kvitton i verksamheten behövs ju bara om företaget haft utgiften. Om man haft utgiften privat så spelar det ju ingen roll.
Givetvis är det väl inte helt ok, iom att det säljande landet berövas moms felaktigt.
Låter ju som en variant av tax free shopping for tourists.:D
 
Mr Handyman skrev:
Nej, företagen är intresserade av att sälja, inte vems namn som står på kortet. Att handla som företag förutsätter väl att företaget endera ska (kunna) använda varan själv i sin verksamhet eller sälja den vidare med vinst. Hur man skattetekniskt löser det om man ska ta ut varan som uttag ur sin egen (enskilda) firma vet jag inte. Risken är ju att man då åker på svensk moms istället för engelsk, 25% vs 20% och vips har det blivit dyrare. Så för privatanvändning verkar det enklare och möjligen billigare att köpa varan med engelsk moms, försåvitt dess användning inte kan pressas in inom företagets verksamhet.
Det är precis så. Om du tar ut det för privat användning så är det att betrakta som en momspliktig försäljning och företaget måste ta ut och betala in Svensk moms. Som privatperson är det klart bättre att köpa i England så länge som den firman har så låg omsättning i Sverige så de inte måste ta ut Svensk moms. Ex Conrad och Däckonline måste göra det pga omsättningen i landet.

Jag har för övrigt fått förfrågan från skatteverket om saker jag köpt in för 2år sedan och inte tagit upp i moms rapporten.
 
Robert-san01 skrev:
Jag har för övrigt fått förfrågan från skatteverket om saker jag köpt in för 2år sedan och inte tagit upp i moms rapporten.
Jo, det är klart att det måste finnas en mellanstatlig kontrollinstans för det där, annars hade nog momsintäkterna sjunkit drastiskt i hela Europa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.