Rotex brinner som sagt inte upp utan dammsugare men det blir dammigt.
 
Jag tvivlar inte en sekund på att den är dålig, jag står ganska nära att låta tomten ha med sig en åt mig :)
Dammigt utan utsug blir det ju med vilken maskin som helst.
MEN, saker med konstruktionen att "köper-du-den-här-så-måste-du-också-köpa-den-där" irriterar mig.
Ofta är ju också Sak1 billig...sen upptäcker man att Sak2 som-man-också-måste-ha är svindyr.
 
:) Fast i detta fallet är slipmaskinen dyr och dammsugaren är dyr...
 
obo skrev:
GEX 150 Turbo och Rotex jämfördes här:

[länk]

Hälsn Erik E
Observera att det är den gamla rotexen. Den nya ser mer ut som boschen i stilen, och har en betydligt kraftiage motor, samt snabbfäste för att byta slipplatta.

Om boschen har ändrats vet jag inte.
 
Att köra med grovisen inomhus är väl OK, men vill man pula lite utomhus så känns det bara dumt att släpa med sig en dammsugare. Utöver detta såg jag i en annan tråd att många grovisar suger för bra och detta gör Rotexen svårhanterad..... Jag vill så gärna köpa Feston men med dessa argument så lutar det mer åt den blå....
 
mattiasp skrev:
För att komplicera saken ytterligare, vill jag påpeka att det finns fler alternativ, tex Makita:
[länk]
NEJ... krångla inte till mitt liv nu....

men över 4k ligger över min budget anyway
 
Makitas maskin vann över Rotex i ett test som Finewoodworking nyligen gjorde. Den tog bort 70 procent mer vid avverkningstestet.
 
ClasseClas skrev:
Det blir billigare att köpa den lokalt, [länk]
Iofs får man ingen systainer, men det är väl på gränsen att man kan överleva iaf...
Inte samma maskin.. BO6040 kostar 4600 där exkl systainer
 
Nimajneb skrev:
Inte samma maskin.. BO6040 kostar 4600 där exkl systainer
Ajdå, där var jag för snabb. Sorry! Hundt brukar ju ha vettiga priser så jag borde ha tänkt till där.
 
Behövs någon typ av adapter för att ansluta en icke-festool grovis till en Rotex?
 
När jag köpte min Alto aero 850 (numer Nilfisk) medföljde en adapter som passade till alla mina Festoolmaskiner, Det verkar vara någon slags standard. Däremot påverkades altons varvtal av den tillkopplade maskinens varvtalsstyrning. Mycket irriterande. Numer använder jag alton som fulsugare och kopplar i stället en Festool CTL 22 E till mina Festoolmaskiner. Festooldammsugaren är givetvis mycket bra, men för de pengarna borde man kunna få något ännu vassare. Kanske något från Pullman eller DustControl?
 
För motsvarande pengar som en CTL 22 får du en S25 från deras (Pullman) semiproffs serie. Tittar man på specarna så verkar dom ganska likvärdiga. CTL 22 har något högre luftflöde och högre max effekt på eluttaget, S25 lite högre undertryck. Ett plus för S25 är att man kan köra med plastpåsar i stället för filterpåsar (om jag fattar det hela rätt....), kan ju vara rätt praktiskt om man har den kopplad till en hyvel eller liknande. Vilken som vinner när det gäller filtrering kan jag inte avgöra, men S25 är H13-klassad vad nu det innebär.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.